Reklama

Festiwal przełomu tysiącleci

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Teatr "Logos", działający przy kościele pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Łodzi, który jest nazywany "kościołem artystów", to fenomen, jakim nie może się poszczycić żadne z polskich miast. Scena powstała dzięki inwencji ks. kan. Waldemara Sondki, inspiratora i duchowego opiekuna działającego wokół niej Duszpasterstwa Środowisk Twórczych. Ksiądz Kanonik, wspierany przez swych zwierzchników oraz grono sponsorów, organizuje również jedyny w swoim rodzaju Festiwal Kultury Chrześcijańskiej.

5 listopada br. w "kościele artystów" bp Adam Lepa przewodniczył uroczystej Eucharystii za zmarłych twórców kultury, otwierającej IV już Festiwal, który stał się w tym roku niepowtarzalnym świętem sztuki. Spektakle, koncerty, wykłady i projekcje filmowe, odbywające się głównie w świątyni środowisk twórczych oraz w Galerii Tower Building i kinie "Przedwiośnie", cieszyły się ogromnym zainteresowaniem publiczności.
W homilii poświęconej Chrystusowemu przykazaniu miłości Ksiądz Biskup zwrócił uwagę, iż "...tworzyć znaczy ofiarowywać siebie innym, często w cierpieniu i bólu, bowiem - zgodnie z duchem Ewangelii - warunkiem obfitego i trwałego owocowania jest zawsze obumieranie własnego ja".
Po Mszy św. w Galerii Duszpasterstwa Środowisk Twórczych została otwarta wystawa malarstwa Jerzego Dudy-Gracza.
Zespół Teatru "Logos" przedstawił spektakl pt. "Salome" wg Oscara Wilde´a, opracowany przez Bogusława Kierca, w scenografii Danuty Kierc i choreografii Ewy Wycichowskiej. Dzięki przemyślanej reżyserii, wspartej inwencją choreografa, a także szlachetną prostotą ujęcia scenograficznego, Wildeowska wizja przybrała w "Logosie" wysmakowany kształt sceniczny, uderzający logiczną kompozycją sytuacji, trafnym rozłożeniem dramatycznych napięć oraz przekonywającym aktorstwem.
Gorące przyjęcie towarzyszyło zespołowi "Raz Dwa Trzy" z Zielonej Góry. Nietypowe instrumentarium, ironiczne teksty oraz dowcipne komentarze wyjaśniające ich genezę były walorem wieczoru.
Szczególnych wzruszeń dostarczył festiwalowej publiczności występ chóru "Oktoich", działającego przy cerkwi prawosławnej we Wrocławiu. W interpretacji śpiewaków prowadzonych przez ks. Grzegorza Cybulskiego kolejne pieśni układały się w przepiękny ekumeniczny hymn na cześć Stwórcy.
Ojciec Leon Knabit (OSB), przypominając osobę św. Benedykta z Nursji, podkreślił zawarte w regule benedyktyńskiej wskazania: " Módl się i pracuj", "Nie bądź smutny" oraz "Szanuj drugiego człowieka". Uświadomił, iż w świetle bliskiej już obecności Polski w strukturach Unii Europejskiej z cennych nauk Zakonu św. Benedykta moglibyśmy wiele skorzystać.
Nastrój radosnego uniesienia towarzyszył czwartkowemu występowi Tomka Kamińskiego. Szczelnie wypełniony "kościół artystów" cieszył się i śpiewał długo ponadprzepisowy czas koncertu. Sercami słuchaczy bez reszty zawładnęły standardy wykonywane przez znakomicie grających muzyków.
Plastyczny Teatr Symbolu z Torunia w atmosferze skupienia i powagi ukazał odwieczne misterium rodzenia i umierania. Stosując proste środki wyrazu, sugestywnie wyartykułował niełatwą prawdę o istnieniu jako drodze, którą człowiek podąża do domu przygotowanego przez Pana w wieczności.
Pierwszy tydzień Festiwalu zwieńczyła prezentacja najnowszego tomiku ks. Jana Twardowskiego, zatytułowanego "Nie tylko wrona chodzi zdziwiona". Anna Seniuk bezbłędnie wydobywała mądrość i delikatny urok poetyckiego słowa, mówiącego o Bogu i wierze, radościach i smutkach, a nade wszystko o dziecięcym zadziwieniu ocalającym wiarę. Komentarz przybliżający teksty Księdza Jana przedstawiła dr Aleksandra Iwanowska, wieloletnia edytorka jego twórczości, co w połączeniu z subtelną oprawą muzyczną istotnie wzbogaciło spotkanie z liryką odpowiadającą na zamówienia ludzkich serc.

Reklama

Uroczysta Msza św. w intencji twórców kultury celebrowana przez abp. Władysława Ziółka - ordynariusza łódzkiego w kościele środowisk twórczych 12 listopada br. zapoczątkowała drugi tydzień Festiwalu. W pięknej homilii Arcypasterz łódzki, nawiązując do słów Pierwszej Księgi Królewskiej, mówił: "...Misja twórcy jest przecież często trudna jak misja Proroka. (...) ...artystę można by przyrównać do oracza, a sztukę do pługa orzącego rolę ludzkiego ducha, aby można było zasiać w niej ziarno słowa, które przyniesie w swoim czasie plon obfity". W Liturgię wpisała się uroczystość pięćdziesięciolecia pożycia małżeńskiego państwa Ewy i Jerzego Wolskich, cenionych w kraju i poza jego granicami artystów plastyków. Z tej okazji Ksiądz Arcybiskup wręczył dostojnym Jubilatom Złoty Krzyż Archidiecezji Łódzkiej.
Zachwycający występ Teresy Żylis-Gary, której akompaniowała pianistka - prof. Aleksandra Nawe, słuchacze nagrodzili owacjami na stojąco. Ave Maria F. Schuberta, Modlitwa z opery Oblężenie Koryntu G. Rossiniego, aria Desdemony z IV aktu Otella G. Verdiego przemawiały do słuchaczy harmonią i pięknem wielkiego artyzmu.
Studio-Teatr Test z Warszawy zaprezentowało "Fausta" J. W. Goethego w adaptacji, scenografii i reżyserii Andrzeja Marii Marczewskiego. Były w tym spektaklu interesująco zarysowane sceny, a także udane propozycje aktorskie. W przestrzeni sakralnej raziły jednak przyjęte przez realizatora pewne elementy koncepcji scenograficznej.
Prof. Stanisław Rodziński w wykładzie "Promieniowanie Sacrum - terapia czy nadzieja" odniósł się do istotnych problemów współczesnej kultury. Uprzytomnił, jak ważne jest wskrzeszanie stowarzyszeń i związków zniszczonych kiedyś z lęku przed ludzką prywatnością i inicjatywą. Otaczająca nas rzeczywistość kraju poszukującego swej tożsamości wymaga nie tylko promieniowania wiary i nadziei, lecz także opracowanego z miłością i precyzją planu rozwoju kultury.
Teresa Kotlarczyk w filmie "Prymas. Trzy lata z tysiąca" ukazała historię trzyletniego więzienia Stefana Kardynała Wyszyńskiego przez władze komunistyczne. Podczas spotkania z reżyserką okazało się, iż pewne niejasności wprowadzał sobowtór Księdza Kardynała, pomimo znakomitej pracy aktorskiej Andrzeja Seweryna.
Wyśmienitą zabawę zgotował publiczności zgromadzonej w Galerii Tower Building zespół 2 TM 2, 3 - "Tymoteusz". Brzmiąca oryginalnie grupa przekazywała treści zaczerpnięte wprost z Pisma Świętego. Łódzki występ był znakomitym dowodem jej popularności.
"Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową" w reżyserii Krzysztofa Zanussiego to film, który pod zabawnym tytułem skrywa głębokie treści dotyczące najistotniejszych spraw ludzkiego bytu, takich jak przemijanie i śmierć czy pojednanie z wiarą i religią w obliczu nadchodzącego kresu. Wspaniałą kreację chorego na raka lekarza stworzył Zbigniew Zapasiewicz.
Uproszczone ujęcie wielowymiarowej rzeczywistości zdominowało legnickie przedstawienie pt. "Wesele raz jeszcze" w reżyserii Pawła Kamzy. Instrumentalnie potraktowany, a przecież sprawny zespół aktorski często sprowadzał spektakl do poziomu płaskiej historii o specyficznej grupie pielgrzymów.
Występ dziecięcego zespołu "Arka Noego" zakończył 19 listopada festiwalowe prezentacje. Wypełniony do granic możliwości kościół tętnił radością. Na zewnątrz świątyni tłum bawił się przed telebimem. Proste, wpadające w ucho melodie wspaniale jednoczyły publiczność z wykonawcami.

* * *

Odbywający się po raz czwarty Festiwal Kultury Chrześcijańskiej przez różnorodne dokonania artystyczne z mocą głosił chwałę Chrystusa, jedyne źródło nadziei dla świata wkraczającego w trzecie tysiąclecie wiary.
Serdeczne podziękowania dla ks. kan. Waldemara Sondki i Zespołu "Logosu" niechaj będą wyrazem wdzięczności za trud i ofiarność włożone w przygotowanie i realizację tej wyjątkowej imprezy, będącej współczesnym odbiciem sojuszu Kościoła i sztuki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Meksyk: Porwanie biskupa słynącego z prób mediacji między kartelami narkotykowi

2024-04-30 09:24

[ TEMATY ]

Meksyk

Episkopat Flickr

Emerytowany biskup rzymskokatolicki, który zasłynął z prób mediacji między kartelami narkotykowymi w Meksyku, został porwany – poinformowała w poniedziałek Meksykańska Rada Biskupów.

Przywódcy kościoła w Meksyku powiedzieli, że ks. Salvador Rangel zaginął w sobotę i w oświadczeniu wezwali porywaczy do jego uwolnienia.

CZYTAJ DALEJ

Św. Pius V

Antonio Ghislieri, zwany Aleksandrinus, urodził się 17 stycznia 1504 r. w Bosco Marengo w Piemoncie (Włochy). Drogowskazem jego całego życia była najdoskonalsza pobożność chrześcijańska.

Mając zaledwie piętnaście lat, przywdział habit dominikański. Został potem biskupem i kardynałem. Po śmierci Piusa IV wybrano go na papieża. Przybrał imię Piusa V. Od razu przystąpił do wprowadzania w życie uchwał zakończonego 3 lata wcześniej Soboru Trydenckiego. Pius V zwracał baczną uwagę, by do godności i urzędów kościelnych dopuszczać tylko najgodniejszych. Odrzucał więc stanowczo względy rodzinne, dyplomatyczne czy też polityczne. Przeprowadził do końca reformę w Kurii Rzymskiej. Papież starał się zaprowadzić ład także w państwie kościelnym. Za jego pontyfikatu 7 października 1571 r. cesarz Jan Austriacki odniósł pod Lepanto słynne zwycięstwo nad Turkami podczas jednej z najkrwawszych bitew morskich.

CZYTAJ DALEJ

Zastępca Przewodniczącego KEP: świat pracy zaniepokojony "zielonym ładem"

2024-04-30 18:39

[ TEMATY ]

abp Józef Kupny

Eliza Bartkiewicz/episkopat.pl

Celem nadrzędnym duszpasterzy ludzi pracy jest prowadzenie ludzi do zbawienia, oraz ciągłe przypominanie o godności pracy, o podmiotowości i o prawach pracowników - powiedział KAI abp Józef Kupny z okazji święta 1 maja. - Jeśli chodzi o dodawanie energii duchowej, to wsparcie duszpasterzy jest nieocenione - ocenił zastępca przewodniczącego KEP. Przyznał też, że w środowiskach pracowniczych widać niepokój związany ze spodziewanymi konsekwencjami "Europejskiego zielonego ładu".

Od 1955 roku 1 maja Kościół katolicki wspomina św. Józefa, rzemieślnika, nadając w ten sposób religijne znaczenie świeckiemu, obchodzonemu na całym świecie od 1892 r., świętu pracy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję