Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Kończyce Małe

Odrestaurowana kończycka Madonna

Niedziela bielsko-żywiecka 9/2019, str. III

[ TEMATY ]

Matka Boża

Ks. dr Szymon Tracz

Tak prezentuje się kończycki wizerunek po konserwacji

Tak prezentuje się kończycki wizerunek po konserwacji

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Prace konserwatorskie nad obrazem Matki Boskiej Kończyckiej, znajdującym się w kościele Narodzenia NMP w Kończycach Małych, dobiegły końca. Prace trwały od 2017 r. Diecezjalny konserwator Zabytków i Sztuki Sakralnej ks. dr Szymon Tracz podkreśla, że w trakcie przeprowadzonych prac na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych zabezpieczono zniszczone drewniane podobrazie wizerunku.

– Jest to najbardziej wrażliwa jego część. Deski zostały bardzo mocno naruszone przez drewnojady oraz spudrowanie, będące wynikiem działania wilgoci w kościele. Oczyszczono lico obrazu i złote tło oraz szaty Madonny i Dzieciątka, na których przepięknie prezentują się wyciskane w zaprawie obrazu motywy roślinno-kwiatowe imitujące kosztowne późnośredniowieczne brokaty sprowadzane kiedyś z dalekiej Florencji. Po usunięciu zabrudzeń jeszcze lepiej widać, iż Maryja w prawej ręce trzyma subtelnie malowany dmuchawiec, jedyny taki znany nam w malarstwie europejskim atrybut na wizerunku maryjnym. Odsłonięto także spod późniejszych przemalowań pierwotną kolorystykę ramy obrazu oraz dekorujący ją ornament – zaznacza konserwator, podkreślając, że odnowiony został również łaciński napis umieszczony na nimbie Madonny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Maryjny obraz ma wysokość 175 cm i szerokość 145,5 cm. Powstał prawdopodobnie na początku XVI wieku. Ostatnią konserwację przeszedł w 1962 r. Przy okazji bieżących prac, po wstępnej analizie wizerunku, konserwatorzy doszli do wniosku, że pracowało nad nim przynajmniej dwóch artystów – bardzo uzdolniony malarsko mistrz kierujący pracownią i być może uczeń, który wykonał postać anioła z lewej strony korony.

Wizerunek słynie łaskami. Obecnie pozostaje w pracowni konserwatorskiej, poddany obserwacji, a w parafii planowana jest konserwacja ołtarza głównego, w którym obraz będzie umieszczony. Konserwację przeprowadziła dziekan WKiRDSzASP prof. Marta Lempart-Geratowska i mgr Katarzyna Dobrzańska, a sfinansował ją Śląski Konserwator Zabytków w Katowicach.

2019-02-27 11:01

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ma nową sukienkę

Msze św. za wstwiennictwem Matki Bożej Śnieżnej w opactwie tynieckim będą odprawiane w każdą pierwszą sobotę miesiąca

Wybór Chrystusa nigdy nie był łatwy. Zawsze kosztował. Chrystus od początku był w świecie, jak prorokował starzec Symeon, znakiem sprzeciwu, tak jak są nim i dzisiaj Jego uczniowie – powiedział kard. Stanisław Ryłko, archiprezbiter Bazyliki Większej w Rzymie, w Opactwie Tynieckim podczas odpustu świętych Piotra i Pawła w niedzielę 24 czerwca.
CZYTAJ DALEJ

Maryjo, bądź Panią naszych serc!

W poniedziałek 10 marca Ikona Nawiedzenia dotarła do parafii Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Częstochowie na Lisińcu. Peregrynującą kopię cudownego obrazu wraz z parafianami oraz licznie przybyłymi księżmi powitał bp Andrzej Przybylski.

W parafii, przed dobą nawiedzenia, odbywały się misje święte, które poprowadził o. Oskar Maciaczyk, franciszkanin z Wrocławia, którego rozważania do Ewangelii możemy znaleźć w dodatku liturgicznym Tygodnika Katolickiego „Niedziela”. Ojciec w wygłoszonych konferencjach przypomniał wiernym o podstawach wiary katolickiej. 
CZYTAJ DALEJ

„Krzyż Baryczkowski po trzykroć Cudowny”. Esej biskupa Michała Janochy

2025-03-11 15:05

[ TEMATY ]

Warszawa

bp Michał Janocha

esej

Krzyż Baryczkowski

pl.wikipedia.org

"Jako dzieło sztuki jest cudem artystycznym. Jego istnienie w mieście skazanym na nieistnienie jest cudem historycznym. Jego nieprzerwany przez pięć stuleci kult, który można opisać, oraz indywidualne doświadczenia Spotkania, których nie można opisać – są cudem teologicznym" - pisze bp Michał Janocha.

Kiedy w 1525 roku bogaty kupiec i rajca warszawski Jerzy Baryczka przywiózł z Norymbergi gotycki krucyfiks, był świadom, że ofiarowuje świętojańskiej kolegiacie dzieło niezwykłego piękna, ale nie mógł być świadom, że wraz z tym darem rozpoczyna się historia piękna jeszcze niezwyklejszego. Historia pisana już pół tysiąclecia w pieśniach, legendach, wotywnych tabliczkach, obrazach i wierszach, oraz historia niepisana, ulotna, więc najprawdziwsza, historia wzruszeń, cudów i łez albo powszednich chwil i zwykłego trwania. Jerzy Baryczka nie mógł być świadom, że przed tym krucyfiksem przez wieki będą się zginać kolana dzieci i starców, mieszczan, chłopów, ubogich wędrowców, flisaków, szlachty, magnatów, książąt, kapłanów, biskupów, posłów i senatorów, królów Polski, powstańców, skazańców, artystów, poetów, inteligencji, spiskowców, dysydentów, prezydentów, dwóch świętych metropolitów i dwóch papieży (w tym jednego świętego – na razie)…
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję