W niedzielne przedpołudnie z okazji 75-lecia komunikacji autobusowej w mieście, ulicami Łodzi przejechała barwna parada autobusów.
W paradzie wzięło udział 20 autobusów zabytkowych i obecnych, jakie można na co dzień spotkać na łódzkich ulicach. Była to doskonała okazja do zobaczenia na żywo, jak zmieniała się technologia w minionych latach i design komunikacyjnych pojazdów miejskich.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Wydarzenie rozpoczęło się na dworcu Łódź Fabryczna, a zakończyło na Rynku Włókniarek Łódzkich w Manufakturze, gdzie przez kilka godzin można było spokojnie oglądać autobusy, wsiąść do nich, przypomnieć sobie klimat dawnych lat i zrobić pamiątkowe zdjęcia. W korowodzie można było zobaczyć Jelcze, w tym słynnego Jelcza 043 zwanego „ogórkiem” w czerwonych barwach, jaki w okresie PRL-u najczęściej pojawiał się na polskich ulicach. Jechały również słynne węgierskie Ikarusy oraz ich dumni następcy Solarisy, Mercedesy.
Reklama
Na końcu parady zobaczyć można było najnowsze nabytki łódzkiej firmy, w tym bezemisyjne Volvo 7900 Electric. Trasę przejazdu zabezpieczali policjanci z łódzkiej drogówki oraz pojazdy MPK Łódź. Wszystkimi autobusami można było się przejechać cała trasą parady. Od Dworca Łódź Fabryczna cała dwudziestka autobusów jechała aleją Rodziny Grohmanów w kierunku Widzewa, gdzie na Rondzie Inwalidów, po krótkim postoju, wyruszyli al. Piłsudskiego i al. Mickiewicza aż do al. Włókniarzy. Następnie, odbył się przejazd przez zajezdnię autobusową MPK Łódź przy ul. Limanowskiego, po czym pojazdy dotarły do Manufaktury. Tam przy dźwiękach Orkiestry Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, można było podziwiać cały tabor.
Połowa prezentowanych podczas parady pojazdów to własność MPK Łódź, zaś druga część zostało sprowadzonych do Łodzi specjalnie na tę okazję przez stowarzyszenie „Czerwony Ikarus”, zrzeszającą miłośników zabytkowej motoryzacji i autobusów. Wśród nich są także byli i obecni kierowcy przedsiębiorstw komunikacji autobusowych z całego kraju.
Komunikacja autobusowa w Łodzi rozpoczęła się 11 października 1948 roku. Pierwszą linię,
oznaczoną jako A, obsługiwali autobusy marki Fiat. Jednocześnie od pół wieku po ulicach
miasta kursowały również tramwaje elektryczne.