W związku z trudną sytuacją finansową wystąpiłam do Urzędu Miasta o umorzenie zaległości w podatku od nieruchomości. Otrzymałam decyzję pozytywną. Jednocześnie znajoma zwróciła mi uwagę, że Urząd Miasta powinien mi wystawić deklarację o wysokości przychodu, tzw. PIT-8C, i od umorzonych kwot winnam odprowadzić podatek dochodowy do właściwego Urzędu Skarbowego. Nadmieniam, że nie prowadzę działalności gospodarczej. Jak powinnam postąpić?
O zasadzie powszechności obciążenia tym podatkiem mówi art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym (DzU z 2000 r. nr 14, poz.176 z późn. zm.). Natomiast art. 10 ww. ustawy enumeratywnie wymienia źródła przychodów, które ewentualnie mogą być podstawą do powstania obowiązku podatkowego. W związku z tym, że zaległość Pani w zakresie podatku od nieruchomości, która następnie została umorzona, ma charakter publicznoprawny, a tym samym nie przysporzyła Pani żadnego dochodu - który w świetle art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 powołanej ustawy podlegałby opodatkowaniu podatkiem dochodowym - Urząd Miasta nie ma obowiązku wystawiać deklaracji PIT-8C i informować o swojej decyzji właściwego Urzędu Skarbowego.
B. Z.
Pomóż w rozwoju naszego portalu