Zakończyło się drążenie pierwszego z czterech tuneli, jakie powstaną pod Łodzią, łącząc dworzec Łódź Fabryczna z dworcem Łódź Kaliska.
Maszyna TBM o nazwie „Faustyna” drążyła 900-metrowy tunel przez ostatnie kilka miesięcy. To odcinek, który łączy dwutorowy tunel główny w kierunku Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Tunel od ulicy Długosza pod Aleją Włókniarzy do ulicy Stolarskiej, ma długość 940 m i średnicę 8,5 m. Trasa połączy m.in. przystanek Łódź Koziny ze stacją Łódź Kaliska. Maszyna TBM Faustyna wydrążyła pierwszy z 4 jednotorowych tuneli. Teraz maszyna jest serwisowana. Na przełomie marca i kwietnia planowane jest rozpoczęcie drążenia drugiego tunelu w kierunku stacji Łódź Żabieniec. Większa maszyna TBM Katarzyna drąży 2,7 km, dwutorowy tunel o średnicy ponad 13 metrów od ulicy Odolanowskiej do stacji Łódź Fabryczna. Do tej pory tarcza Katarzyna wykonała ponad 460 m podziemnego połączenia.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Budowa tunelu średnicowego to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych
w historii miasta. Kolejowy tunel połączy dworzec Fabryczny z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Umożliwi podróżowanie po Łodzi w nie więcej niż kwadrans, a dojazd do centrum z osiedli mieszkaniowych zajmie tylko kilka minut. W tunelu powstaną trzy stacje: Łódź Polesie zlokalizowana na tyłach Manufaktury przy Ogrodach Karskiego, Łódź Koziny przy ulicy Włókniarzy i Drewnowskiej oraz stacja Łódź Śródmieście u zbiegu ul. Zielonej z al. Kościuszki. Trzy przystanki będą zintegrowane z komunikacją miejską – autobusową i tramwajową, w pobliżu znajdą się także przystanki łódzkiego roweru miejskiego i taksówek.
Tunel kolejowy przebiegający pod centrum miasta otworzy aglomerację łódzką na nowe połączenia kolejowe i usprawni lokalny, regionalny i krajowy transport pasażerski oraz towarowy. W najgłębszym miejscu tory w tunelu będą przebiegać ok. 26 metrów pod powierzchnią ziemi. Przystanki będą miały dwie i trzy kondygnacje. Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne. Przejazd pociągiem przez miasto pomiędzy stacjami będzie krótszy. Wzrośnie też liczba pociągów i częstotliwość ich kursowania. Nowe podziemne połączenie kolejowe między głównymi łódzkimi stacjami to nie tylko poprawa dostępu mieszkańców do transportu kolejowego, ale także mniej pojazdów na ulicach. To z kolei przekłada się na poprawę bezpieczeństwa ruchu samochodowego i tramwajowego w mieście, obniżenie kosztów transportu oraz zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.