Reklama

Wiara

W obrzędach Środy Popielcowej zawiera się cały program wielkiego postu

W Środzie Popielcowej – w geście posypania głowy popiołem i w słowach kapłana "Prochem jesteś i w proch się obrócisz" – zawiera się cały program i istota wielkiego postu – powiedział PAP rzecznik warszawskiej prowincji pallotynów ks. Grzegorz Kurp.

[ TEMATY ]

post

Środa Popielcowa

Karol Porwich /Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Środa Popielcowa, przypadająca w tym roku 2 marca, rozpoczyna w Kościele katolickim trwający 40 dni okres wielkiego postu.

Ks. Kurp podkreślił, że wielki post to okres liturgiczny mający nas przygotować do pogłębionego przeżywania najważniejszego dla chrześcijanina wydarzenia – zmartwychwstania Chrystusa.

Podziel się cytatem

"Cały program wielkiego postu, cała istota tego czasu, zawiera się w Środzie Popielcowej – w geście posypania głowy popiołem oraz w wypowiadanych przez kapłana zdaniach: +Prochem jesteś i w proch się obrócisz+ lub +Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię+. Kościół wzywa nas w ten sposób do rozpoznania małości i ulotności naszego życia i tego wszystkiego, za czym na co dzień pędzimy" – zastrzegł.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zdaniem pallotyna tego, że jesteśmy prochem możemy doświadczyć także w konfrontacji z odchodzeniem naszych bliskich lub z własną starością i ciężką chorobą.

"W takich chwilach uświadamiamy sobie, że nie jesteśmy wieczni, że przemijamy. W Wielkim Poście jesteśmy wezwani do tego, by spojrzeć na to przemijanie przez pryzmat bycia dzieckiem Pana Boga. Bo to odkrycie własnej kruchości nie ma mnie przerazić ani przygnębić, ale prowadzić do odkrycia Tego, który jest Stwórcą i przyszedł, by tę naszą kruchość zbawić i się nią zaopiekować" – mówił.

Zaznaczył, że w Środę Popielcową wiernych obowiązuje post ścisły – jakościowy i ilościowy.

Podziel się cytatem

"Post jakościowy dotyczy ograniczenia tego, co jemy – w tym przypadku wykluczamy potrawy mięsne. Post ilościowy dotyczy tego, ile możemy zjeść tego dnia. W Środę Popielcową oraz w Wielki Piątek można zjeść trzy posiłki, w tym jeden do syta" – wyjaśnił. Dodał, że z postu zwolnieni są chorzy i wierni poniżej 14 lat i powyżej 60 lat.

Ks. Kurp podkreślił, że w Środę Popielcową nie ma obowiązku uczestnictwa w mszy św., choć Kościół zachęca do tego.

Zaznaczył, że jedną z wielkopostnych praktyk są rekolekcje w parafiach. Do ich przeprowadzenia zobowiązuje proboszczów 770 kanon prawa kanonicznego.

"W czasie pandemii praktyki te zostały ograniczone ze względu na obostrzenia, jednak obecnie w wielu diecezjach biskupi proszą, by organizować rekolekcje w tradycyjnej, stacjonarnej formie" – stwierdził ks. Kurp.

Reklama

Podkreślił, że udział w rekolekcjach ma nam pomóc na nowo spojrzeć na naszą relację z Bogiem, na świat, na siebie i drugiego człowieka. "Jest to taki czas zatrzymania się w biegu, pogłębionej refleksji" – ocenił.

Według rzecznika warszawskiej prowincji pallotynów pomóc w owocnym przeżywaniu Wielkiego Postu może także udział w nabożeństwach wielkopostnych, czyli w gorzkich żalach i w drodze krzyżowej.

Wyjaśnił, że gorzkie żale to typowo polskie nabożeństwo zawierające elementy średniowiecznych pasyjnych misteriów liturgicznych, którego początek wiąże się w warszawskim kościołem Świętego Krzyża.

"Istotą gorzkich żali jest bardzo plastyczny, przemawiający muzyką i śpiewem, opis tego, co dokonało się w czasie męki Chrystusa" – podkreślił.

Dodał, że droga krzyżowa to nabożeństwo praktykowane w całym Kościele, polegające na symbolicznym odtworzeniu drogi Jezusa Chrystusa na śmierć i złożenia go do grobu.

"Odprawianie drogi krzyżowej ma służyć głębszemu przeżyciu tych treści, ukazaniu różnych aspektów zbawczego dzieła Chrystusa" – zaznaczył.

Ks. Kurp zastrzegł, że w ostatnich latach coraz popularniejsza staje się w Polsce wielkopostna praktyka odwiedzania kościołów stacyjnych, czyli świątyń, gdzie w poszczególne dni wielkiego postu wierni spotykają się każdego dnia w innym kościele na liturgii. Centralnym wydarzeniem dnia jest zawsze msza św. Poza eucharystią w programie są zazwyczaj: adoracja Najświętszego Sakramentu, wspólny "Różaniec", "Koronka do miłosierdzia Bożego" i droga krzyżowa.

Pallotyn przypomniał, że pierwsze wzmianki o kościołach stacyjnych pojawiły się w V w. w Rzymie.

"W Rzymie jest to tradycja bardzo żywa. W Polsce popularyzowała ją książka ambasador Hanny Suchockiej +Rzymskie pasje+. Obecnie kościoły stacyjne są wyznaczone również w Polsce, m.in. w Warszawie" – stwierdził.

Reklama

Ks. Kurp przypomniał o trzech filarach wielkiego postu, którymi są: post, modlitwa i jałmużna.

"Kiedy pościmy, wyrzekamy się jakiegoś dobra, które moglibyśmy skonsumować, a jednak tego nie robimy ze względu na Boga. Zachowujemy się trochę jak rzeźbiarz, który odrzuca elementy kamienia po to, by wydobyć ukryte w nim piękno. Podobnie post ma na celu rzeźbić naszego ducha" – ocenił.

Zastrzegł, że modlitwa jest "jedynym numerem telefonu do Pana Boga". "Modlitwa zmienia nas, bo modląc się, pozwalamy Bogu, żeby nas zmieniał" – mówił duchowny.

"Jałmużna ma pomóc nam uwolnić się od opętana samym sobą. To zwrócenie się do drugiego człowieka, próba dostrzeżenia jego potrzeb" – wyjaśnił.(PAP)

Autorka: Iwona Żurek

iżu/ joz/

2022-03-02 07:12

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

NAWRACAJCIE SIĘ I WIERZCIE EWANGELII

[ TEMATY ]

wiara

Ewangelia

Wielki Post

Środa Popielcowa

BOŻENA SZTAJNER

To Księga Proroka Joela wzywa każdego z nas z osobna
i razem jako Święty i umiłowany przez Boga Kościół
każdego roku liturgicznego w Środę Popielcową
do szczególnego nawrócenia,
które moglibyśmy nazwać: «nawróceniem serca».


Wszak jest to narząd w naszym ciele,
który nie tylko pompuje krew, a wraz z nią
ożywczą materię naszego codziennego pokarmu,
ale również ośrodek życia duchowego.

To o nim mówi prorok, wzywając nas do nawrócenia
«całym sercem, przez post i płacz, i lament» /Jl 2,12/.
Jeśli więc na znak postu mamy pokazać nasze umartwienie,
to «rozdzierając serca, a nie szaty» /Jl 2,13/.

Co jednak znaczy to rozdzieranie serca
w kontekście życia duchowego każdego i każdej z nas?
Na pytanie to można odpowiedzieć negatywnie
licząc sposoby praktyk pokutnych dla celów wstrzemięźliwości.

Odpowiedź jednak może być także pozytywna,
gdy obejmie praktyki ascetyczne
i modlitwą zaniesie je do Boga,
wszak tylko ku Niemu mamy się nawracać!

W życiu bywa, że człowiek zawraca z błędnej drogi,
bo nigdy nie zaprowadzi go do właściwego celu.
Szuka wówczas tej, która będzie odpowiednia
dla jego zainteresowań i potrzeb.

Wśród wielu dróg człowieka na ziemi
jest ta jedyna, która prowadzi go do nieba,
a wytycza ją Jedyny Pan, Jedyny Bóg,
przez życie swe i jego końcowy trud.

To droga naszego zbawienia - wcale nie jest łatwa,
wręcz przeciwnie, chociaż jest z nami na niej Bóg,
który «jest litościwy, miłosierny, nieskory do gniewu
i bogaty w łaskę, i lituje się nad [naszą] niedolą» /Jl 2,13/.

W nadziei więc zakładamy co roku w Środę Popielcową,
że okaże nam swoje miłosierdzie i pobłogosławi naszym plonom
/por. Jl 2,14/, które orędują za nami przed Jego tronem w niebie,
a tu na ziemi - jeśli nie są obciążone grzechem -
zasługują na chwałę życia wiecznego.

Stąd płynie wołanie do tych, którzy mają narzędzia pokutne:
«zadmijcie w róg, zarządźcie święty post, ogłoście uroczyste zgromadzenie» /Jl 2,15/ dla całej «świętej społeczności, starców, dzieci, a nawet niemowląt» /Jl 2,16/,
podobnie dla «oblubieńców i oblubienic» w ich okresie miodowym.

To zadanie kapłanów, by w przybytkach świątyni
- «między przedsionkiem, a ołtarzem» /Jl 2,17/ -
w suplikacjach święte zanosili wołanie ku Bogu Miłosiernemu:
«Zlituj się Panie nad ludem twoim
i nie daj dziedzictwa twego na pohańbienie…» /Jl 2,17/.

To zadanie, to także nieustanna duchowa walka o to,
aby we współczesnym, zlaicyzowanym świecie
«poganie nie zapanowali nad nami,
urągając nam pytaniem: Gdzież jest ich Bóg» /Jl 2,17/.

Pokażmy im Boga w naszym codziennym życiu,
przepełnionym od kołyski wiarą naszych ojców,
miłością do ziemskiej Ojczyzny i wszystkich braci
i nadzieją na życie wieczne w Królestwie Bożej Chwały.

Bo Pan «zapłonął zazdrosną miłością ku swojej ziemi
i zmiłował się nad swoim ludem» /Jl 2,18/,
okazując mu swoją łaskę:
w grzechach i duchowych upadkach - przebaczenie,
a w godnym chrześcijanina życiu - błogosławieństwo.

Z tego tytułu szczególnie warto pojednać się z Bogiem,
do czego dzisiaj, każdego roku i w obecnym Roku Zawierzenia
zaprasza nas wszystkich i każdego z osobna
Apostoł Narodów w drugim swoim Liście do Koryntian.

To jednak nie tylko zwykłe ludzkie zaproszenie i prośba,
lecz braterskie i pełne pasterskiej troski - przynaglenie,
poparte imieniem Mistrza - Chrystusa -
byśmy «pojednali się z Bogiem,
który uczynił Go dla nas grzechem,
byśmy w Nim stali się sprawiedliwością Bożą» /2Kor 5,20-21/.

Nie godzi się jednak «przyjmować łaski Bożej na próżno»,
a byłoby tak, gdybyśmy na co dzień nie współpracowali z Bogiem,
który mówi do nas słowami Pisma:
«W czasie pomyślnym wysłuchałem ciebie,
w dniu zbawienia przyszedłem ci z pomocą» /2Kor 6,1-2/.

Ten więc czas od Środy Popielcowej do dnia Pańskiego Zmartwychwstania dany jest nam jako «czas upragniony»
dla uczynków miłosierdzia wobec własnej duszy
oraz potrzeb innych braci i sióstr przez wielkopostną jałmużnę, modlitwę w ukryciu i post nie na pokaz /por. Mt. 6,1-6.16-18/.

To także «dzień zbawienia» dla wszystkich praktykujących własną ascezę w pokorze i uniżeniu przed samym Bogiem, a nie przed ludźmi.
Ci otrzymają nagrodę sprawiedliwą i odpowiednią do własnych zasług od Ojca, «który widzi w ukryciu» /por. Mt. 6,1-6.16-18/. Amen.

CZYTAJ DALEJ

Zmarł ks. Marek Hajdyła

2024-07-14 23:47

Biuro Prasowe AK

    W sobotę 13 lipca zmarł ks. Marek Hajdyła, proboszcz parafii pw. św. Jadwigi Królowej w Krakowie – Krowodrzy, kanonik Kapituły św. Floriana w Krakowie.

    Na stronie parafii św. Jadwigi zostały umieszczone informacje na temat zmarłego kapłana:

CZYTAJ DALEJ

Wystawa współczesnych obrazów Zwiastowania zawitała do Częstochowy

2024-07-15 14:23

[ TEMATY ]

Częstochowa

wystawa

Zwiastowanie

Karol Porwich/Niedziela

„Jesteśmy tu, gdzie powinniśmy i chcemy być ze sztuką sakralną. Bez dobrego malarstwa i literatury staniemy się niemi, a być może ślepi i nie będziemy potrafili opowiedzieć tego, co zaczęło się w Nazarecie. A takie jest nasze zadanie!” – podkreślił dr Dariusz Karłowicz otwierając 14 lipca w Częstochowie wystawę współczesnych obrazów pt. „Zwiastowanie”. Do 8 września można ją oglądać w krużgankach kościoła św. Zygmunta, na krańcu alei NMP, którą piesi pielgrzymi zmierzają na Jasną Górę.

Wernisaż poprzedziła msza św. sprawowana pod przewodnictwem metropolity częstochowskiego abp. Wacława Depo. Wyraził on nadzieję, że odwiedzający wystawę „w spotkaniach z pięknem dzieł współczesnych autorów” przeżyją „osobiste zadziwienie przedstawieniem sceny Zwiastowania zapisanej w pierwszym rozdziale Ewangelii wg. św. Łukasza”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję