8 grudnia 1854 r. bł. Pius IX, papież, bullą Ineffabilis Deus ściśle określił i podał do wierzenia jako dogmat wiary katolickiej, że Maryja, Matka Boża, cieszyła się już od chwili swego
niepokalanego poczęcia przywilejem zachowania od grzechu pierworodnego, i że to poczęcie było źródłem i fundamentem Jej zupełnej bezgrzeszności uznawanej już od pierwszych wieków
chrześcijaństwa. Sama definicja była jasna i jednoznaczna: „Oświadczamy, stanowimy i wyrokujemy - pisał Papież - że od Boga jest objawiona, a przeto
przez wszystkich wiernych mocno i stale ma być wiarą wyznawana nauka, według której Najświętsza Dziewica Maryja w pierwszej chwili swego poczęcia, za szczególniejszą łaską
i przywilejem Boga Wszechmogącego, przez wzgląd na przyszłe zasługi Jezusa Chrystusa Zbawiciela rodzaju ludzkiego, zachowana była wolną od wszelkiej zmazy pierworodnej winy”.
Uroczyste ogłoszenie dogmatu dopiero w XIX wieku było wyrazem przezwyciężenia trudności teologicznych, jakie rodziły się w zestawieniu tej prawdy z prawdą o odkupieniu
wszystkich ludzi przez Chrystusa Zbawiciela. Dogmat ten został potwierdzony przez samą Niepokalaną w Lourdes w 4 lata po jego zdefiniowaniu.
Niemały udział w przezwyciężeniu trudności teologicznych i określeniu dogmatu o Niepokalanym Poczęciu mają Zakony Franciszkańskie z bł. Janem Dunsem Szkotem
na czele. Ten franciszkański teolog dowodził mianowicie, że przywilej zachowujący Maryję od wszelkiego grzechu, nawet pierworodnego, przedstawia najwspanialszy tryumf Chrystusowego dzieła, a wspaniałość
odkupienia bynajmniej nie została pomniejszona, lecz powiększona tym przywilejem, ponieważ Jezus Chrystus odkupił Ją w znaczeniu o wiele doskonalszym.
Do wprowadzenia tej prawdy w życie w naszych czasach przyczynił się bardzo św. Maksymilian Maria Kolbe, założyciel Rycerstwa Niepokalanej, który całe swoje życie poświęcił zgłębianiu
i upowszechnianiu tego wyjątkowego przywileju udzielonego Maryi. Stąd konsekwencją osobistego oddania się Niepokalanej i specyficznym zadaniem całego Rycerstwa jest upowszechnianie
tajemnicy Niepokalanego Poczęcia, to znaczy - jak mówił św. Maksymilian - „zasianie tej prawdy w sercach wszystkich ludzi (...) i troska o to, by wzrastała
ona i wydawała owoce świętości”. Słowem - rycerz ma starać się „wcielać w życie” dogmat Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, czyli stosować w życiu
praktyczne wnioski płynące z tej prawdy, aby w = W, czyli nasza wola (w) zawsze zgadzała się z Wolą Bożą (W).
„Prawda ta jest powszechnie znana i ogłoszona jako dogmat wiary - mówił św. Maksymilian. - A teraz?... Czy koniec z tą sprawą?” - pyta
św. Maksymilian. I odpowiada: „Teraz otwiera się druga karta naszej historii, mianowicie zasianie tej prawdy w sercach wszystkich, którzy są i będą aż do skończenia
wieków, i opieka nad wzrostem i owocami świętości. Wprowadzić Niepokalaną do serc ludzkich, aby Ona wystawiła w nich tron Synowi swemu i doprowadziła je do
Jego poznania, zapalając je miłością ku Najświętszemu Jego Sercu”. Wprowadzić w życie dogmat o Niepokalanym Poczęciu - oto zadanie Rycerstwa Niepokalanej.
By bardziej upowszechnić tę prawdę, korzystając z okazji zbliżającej się 150. rocznicy ogłoszenia wspomnianej bulli, Rycerstwo Niepokalanej pragnie, by tę tajemnicę przez cały rok w szczególny
sposób propagowano, rozważano i ukazywano jej wartość w różnych wspólnotach chrześcijańskich.
Uchwałą Zarządu Narodowego Stowarzyszenia „Rycerstwo Niepokalanej” z dnia 10 października 2003 r. ogłaszamy okres od 8 grudnia 2003 r. do 8 grudnia 2004 r. Rokiem
Niepokalanego Poczęcia dla Rycerstwa Niepokalanej w Polsce.
Rocznica ta jest stosowną okazją do podjęcia przez Rycerstwo Niepokalanej nowego wysiłku, mającego na celu osobiste przyswojenie i ukazanie ludziom naszych czasów sensu i najbardziej
autentycznego przesłania tej prawdy wiary.
Zadanie to powierzamy inicjatywie wszystkich członków Rycerstwa Niepokalanej, w tym szczególnie zorganizowanym Wspólnotom i Kołom MI. Ufamy, że wyzwanie to przyjęte będzie wspaniałomyślnie
i z wielką miłością realizowane.
Niech więc przez medytację tajemnicy Niepokalanego Poczęcia rozpali się w każdym rycerzu i rycerce miłość do Niepokalanej i przyczyni się do tryumfu Jej Niepokalanego
Serca.
Powierzamy tę inicjatywę Rycerstwa szczególnemu wstawiennictwu Niepokalanej i Jej pierwszego rycerza - św. Maksymiliana, prosząc, aby Rok Niepokalanego Poczęcia był rokiem niezwykłych
rekolekcji dla Rycerstwa Niepokalanej w Polsce i powiększył szeregi czcicieli Niepokalanie Poczętej.
Niech wszystkim rycerzom i rycerkom towarzyszy Boże błogosławieństwo...
Niepokalanów, 8 grudnia 2003 r.
Pomóż w rozwoju naszego portalu