Reklama

Kolejne zagrożenie dla trzeźwości

Zespół Apostolstwa Trzeźwości przy Konferencji Episkopatu Polski sprzeciwia się opracowywanej przez parlament nowelizacji ustawy "O wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi". Przewiduje ona liberalizację przepisów o reklamie piwa. W liście otwartym do posłów i senatorów członkowie Zespołu dają wyraz przekonaniu, iż projektodawcy bardziej troszczą się "o rozwój przemysłu piwowarskiego niż o zdrowie fizyczne i moralne narodu". Zespół obradował w Zakroczymiu w dniach 17-19 lutego.
Autorzy listu uważają, że "koszt społeczny częstszego sięgania po alkohol", do czego przecież zachęca reklama, jest "wielokrotnie większy niż proponowane ustawowe przekazanie na cele opieki społecznej 10 proc. wpływów z reklamy alkoholu". Przestrzegają zarazem, że "problemów wynikających z kryzysu gospodarczego nie rozwiążemy przy pomocy alkoholu".
Ich zdaniem - "polska młodzież będzie konkurencyjna na europejskim rynku pracy, jeśli nie będzie miała obciążeń alkoholowych", zaś "ograniczanie reklamy jest jednym z najskuteczniejszych środków profilaktycznych". Autorzy listu tłumaczą, że proponowana nowelizacja doprowadzi do "demontażu unikalnego w skali światowej samorządowego systemu rozwiązywania problemów alkoholowych, przynoszącego coraz większe owoce pracy profilaktycznej wśród młodzieży".
Oto pełny tekst listu:

Niedziela Ogólnopolska 10/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

List otwarty Zespołu Apostolstwa Trzeźwości do posłów i senatorów

Zespół Apostolstwa Trzeźwości przy Konferencji Episkopatu Polski pod przewodnictwem bp. Antoniego Pacyfika Dydycza, zebrany w Zakroczymiu w dniach 17-19 lutego 2003 r., po wysłuchaniu opinii diecezjalnych duszpasterzy trzeźwości oraz ruchów i stowarzyszeń trzeźwościowych, wyraża swój stanowczy sprzeciw wobec założeń i postanowień opracowywanej przez parlament nowelizacji ustawy O wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Nowelizacja ustawy oznacza faktycznie liberalizację promowania alkoholu - szczególnie piwa - wśród młodzieży. Koronne argumenty rzekomego wspierania rozwoju dzieci i młodzieży oraz sportu poprzez zwiększone wpływy z reklamy wskazują raczej na wyjście naprzeciw interesom biznesu alkoholowego niż na troskę o młode pokolenie.
Przebieg publicznej debaty sejmowej, z którego zapisem Zespół zapoznał się na podstawie stenogramów z posiedzenia Sejmu z dnia 23 stycznia 2003 r., wykazuje większą troskę projektodawców o rozwój przemysłu piwowarskiego niż o zdrowie fizyczne i moralne narodu. Projekt nowelizacji wraz z projektem ustawy O wykluczeniu społecznym doprowadzi bowiem do demontażu unikalnego w skali światowej samorządowego systemu rozwiązywania problemów alkoholowych, przynoszącego coraz większe owoce pracy profilaktycznej wśród młodzieży. Nie możemy też zapominać o pomocy osobom uzależnionym.
Argumenty, które padły "za" i "przeciw" podczas debaty sejmowej, wyraźnie wskazują na sprzeczność projektowanej nowelizacji z podstawowymi założeniami obecnej ustawy. Autorzy nowelizacji zdają się nie dostrzegać, że koszt społeczny częstszego sięgania po alkohol (temu przecież służy kosztowna reklama!) jest wielokrotnie większy niż proponowane ustawowe przekazanie na cele opieki społecznej 10 proc. wpływów z reklamy alkoholu. Czyżby była to "cena" kupienia aprobaty społecznej?
W każdym mieście, miasteczku czy wsi spotykamy się z rosnącym obszarem biedy ludzkiej (materialnej i moralnej), spowodowanej nadużywaniem alkoholu! Z perspektywy życia parafii bezpośrednio widać problemy ludzkie, będące skutkiem ofensywy biznesu alkoholowego. Nieodwracalne są zwłaszcza straty moralne coraz szerzej dotykające wielu rodzin.
Problemów wynikających z kryzysu gospodarczego nie rozwiążemy przy pomocy alkoholu! Polska młodzież będzie lepiej rozwijać swe zdolności i będzie konkurencyjna na europejskim rynku pracy, jeśli nie będzie miała obciążeń alkoholowych zarówno w rodzinach, jak i w środowisku młodzieżowym! A ograniczanie reklamy jest jednym z najskuteczniejszych środków profilaktycznych!
Przypominamy, że dnia 22 lutego 2001 r. w Sztokholmie Dyrektor WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) podczas spotkania 40 ministrów zdrowia z całej Europy mówił, że:
- przyczyną zgonów młodych Europejczyków w wieku 15-29 lat jest w jednej czwartej spożywanie alkoholu, a w Europie Wschodniej - nawet w jednej trzeciej!
- w krajach, w których przestrzegany jest całkowity zakaz reklamy, spożycie alkoholu jest o 16 proc. niższe, a liczba wypadków drogowych nawet o 23 proc. mniejsza;
- zwiększenie czasu reklamy alkoholu w telewizji o 5 minut dziennie powoduje, że młody konsument wypija o 5 gramów czystego alkoholu więcej.
Dlatego jako Zespół Apostolstwa Trzeźwości przy Konferencji Episkopatu Polski nie możemy patrzeć obojętnie na przewidywane skutki nowelizacji ustawy. Wyrażamy natomiast nadzieję na odpowiedzialność zarówno Sejmu, jak i Senatu wobec wyborców i apelujemy do parlamentarzystów o godne i odpowiedzialne reprezentowanie interesów Polski i jej młodego pokolenia, a nie bogacącego się biznesu alkoholowego.
Apelujemy do Was, parlamentarzyści: pomyślcie o Waszych własnych małoletnich dzieciach i wnukach. Czy naprawdę takiej przyszłości chcecie dla nich?

Pod listem podpisało się także 50 duszpasterzy i świeckich członków bractw trzeźwościowych

Zakroczym, 19 lutego 2003 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy zauważam Boga wokół siebie?

2024-04-15 13:48

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 14, 6-14.

Poniedziałek, 6 maja. Święto świętych Apostołów Filipa i Jakuba

CZYTAJ DALEJ

Gwiazdo Jackowa z Przemyśla, módl się za nami...

2024-05-06 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Adobe Stock

Przy południowo – wschodniej granicy Polski, nad rzeką San leży pięknie położone miasto licznych kościołów – Przemyśl. Posiada ono dwa sanktuaria maryjne, w jednym z nich dzisiaj się zatrzymamy. Czas dzisiejszego rozważania spędzimy w bazylice katedralnej, gdzie znajduje się cudowna figura Matki Bożej Jackowej – Pani Przemyskiej.

Rozważanie 7

CZYTAJ DALEJ

Prezydent podpisał ustawę o wakacjach kredytowych w 2024 r.

2024-05-06 16:33

[ TEMATY ]

Andrzej Duda

kredyt

Adobe Stock

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę ustawy, która zakłada przedłużenie wakacji kredytowych także na 2024 r. - podała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Raty kredytu mieszkaniowego będzie można zawiesić dwukrotnie w okresie od 1 czerwca do 31 sierpnia oraz dwukrotnie między 1 września, a 31 grudnia.

Zgodnie z nowelą, kredytobiorcy będą mogli skorzystać z możliwości wstrzymania opłacania raty kredytowej dwukrotnie w okresie od 1 czerwca do 31 sierpnia oraz dwukrotnie między 1 września, a 31 grudnia. Z tego rozwiązania będą mogły skorzystać osoby, których rata przekroczy 30 proc. dochodu gospodarstwa domowego, liczonego jako średnia za poprzednie trzy miesiące, albo osoby, które mają na utrzymaniu co najmniej troje dzieci w dniu złożenia wniosku. Zawieszenie spłaty kredytu w tych okresach będzie przysługiwać, gdy wartość udzielonego kredytu nie będzie przekraczała 1,2 mln zł. Z informacji przedstawionych przez przedstawicieli resortu finansów wynika, że z wakacji kredytowych w tym roku będzie mogło maksymalnie skorzystać 562 tys. kredytobiorców.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję