Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach (11)

Psalm 33 (32)* Hymn ku czci Opatrzności Bożej

Niedziela Ogólnopolska 33/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1.Psalm 33, podzielony na 22 wersety, zgodnie z liczbą liter w alfabecie hebrajskim, jest pieśnią uwielbienia Pana wszechświata i historii. Radość przenika go od samego początku: "Sprawiedliwi, wołajcie radośnie na cześć Pana, prawym przystoi pieśń chwały. Sławcie Pana na cytrze, śpiewajcie Mu przy harfie o dziesięciu strunach. Śpiewajcie Jemu pieśń nową, pełnym głosem pięknie Mu śpiewajcie!" ( Ps 33, 1-3). Temu zawołaniu ("tern´ah") towarzyszy muzyka, a jest ono wyrazem wewnętrznego głosu wiary i nadziei, szczęścia i zaufania. Pieśń ta jest "nowa", nie tylko dlatego, że odnawia pewność Bożej obecności pośród stworzenia i ludzkich wydarzeń, lecz również dlatego, że uprzedza doskonałe uwielbienie, które rozlegnie się w dniu ostatecznego zbawienia, gdy królestwo Boże osiągnie swe chwalebne dopełnienie.
Św. Bazyli, patrząc na to ostateczne wypełnienie, w ten sposób tłumaczy powyższy fragment: "Zwykle mówi się ´nowe´ o czymś wyjątkowym albo o czymś, co dopiero się pojawiło. Jeżeli ze zdziwieniem i uniesieniem przewyższającym wszelkie wyobrażenie myślisz o Wcieleniu Pana, koniecznie śpiewaj pieśń nową i niezwykłą. Jeżeli myślą przebiegasz przez odrodzenie i odnowienie całej ludzkości, którą grzech uczynił starą, i ogłaszasz tajemnicę Zmartwychwstania, również wtedy śpiewasz pieśń nową i niezwykłą" (Homilia o Psalmach, 33, 2: PG 29, 327 B). Według św. Bazylego, zaproszenie Psalmisty, który mówi: "Śpiewajcie Bogu pieśń nową", dla wierzących w Chrystusa oznacza: "Oddajcie Bogu cześć nie według starego zwyczaju, ´literą´, lecz w nowości ´ducha´. Kto bowiem nie pojmuje Prawa w sposób zewnętrzny, lecz uznaje ´ducha´, ten śpiewa ´pieśń nową´" (Tamże).
2.Hymn ten zbudowany jest z trzech części, które układają się jakby w trylogię uwielbienia. W pierwszej części (Ps 33, 6-9) celebruje się stwórcze dzieło Boga. Cudowna architektura wszechświata, podobna do kosmicznej świątyni, ukształtowała się i wyrosła nie w walce między bogami, jak sugerowały to niektóre kosmogonie dawnego Bliskiego Wschodu, lecz wyłącznie na bazie skutecznego słowa Bożego. Tak poucza pierwsza strona Księgi Rodzaju: "Bóg rzekł... i tak się stało" (Rdz 1, 9). Psalmista bowiem powtarza: "On przemówił, a wszystko powstało; On rozkazał, a zaczęło istnieć" (Ps 33, 9). Modlący się kładzie szczególny nacisk na wody morskie, ponieważ w Biblii są one znakiem chaosu i zła. Świat, pomimo swych ograniczeń, jest zachowywany przy życiu przez Stwórcę, który, jak przypomina się w Księdze Hioba, nakazuje morzu, aby zatrzymało się przy brzegu: " Aż dotąd, nie dalej! Tu zapora dla twoich nadętych fal" (Hi 38, 11).
3.Bóg jest Panem ludzkiej historii, jak stwierdza się w drugiej części Psalmu 33, w wierszach 10-15. W mocnej antytezie przecistawiają się sobie zamiary mocy ziemskich i cudowne plany Boga, które kreśli On w historii. Ludzkie plany, gdy chcą być alternatywne, wprowadzają niesprawiedliwość, zło, gwałt, występując przeciwko Bożemu planowi sprawiedliwości i zbawienia. Pomimo przejściowych i pozornych sukcesów, sprowadzają się one do zwykłych machinacji, skazanych na upadek. W biblijnej Księdze Przysłów jest powiedziane syntetycznie: " Wiele zamierzeń jest w sercu człowieka, lecz wola Pana się ziści" ( Prz 19, 21). Podobnie Psalmista przypomina nam, że Bóg z nieba, swego transcendentnego mieszkania, obserwuje wszystkie drogi ludzkości, również te najbardziej błędne i absurdalne, i zna wszystkie sekrety ludzkiego serca.
"Dokądkolwiek byś poszedł, cokolwiek byś czynił, zarówno w mrokach, jak i w świetle dnia, patrzy na ciebie Boże oko" - komentuje św. Bazyli (Homilia o Psalmach, 33, 8: PG 29, 343 A). Szczęśliwy będzie lud, który przyjmując Boże Objawienie, będzie szedł za wskazaniami życiowymi, postępując jego drogami poprzez historię. Do końca przetrwa tylko jedno: "Zamiar Pana trwa na wieki; zamysły Jego serca - poprzez pokolenia" (Ps 33, 11).
4.Trzecia i ostatnia część Psalmu (Ps 33, 16-22) podejmuje z dwóch nowych punktów widzenia temat panowania Boga nad losami ludzkimi. Mocarze wezwani są przede wszystkim, aby nie łudzili się siłą militarną wojska i kawalerii. Wierni, którzy często są uciskami, głodni i stoją na krawędzi śmierci, są wezwani do ufności Panu, który nie pozwoli im upaść na dno zniszczenia. Objawia się w ten sposób również funkcja "katechetyczna" tego Psalmu. Przeradza się on w wezwanie do wiary w Boga, który nie jest obojętny wobec arogancji mocarzy i jest blisko niedoli ludzkości, podnosząc ją i podtrzymując, jeżeli ma ufność, jeżeli Jemu się powierzy, jeżeli do Niego wznosi błagania i uwielbienia.
"Pokora tych, którzy służą Bogu - wyjaśnia św. Bazyli - ukazuje, w jaki sposób pokładają oni nadzieję w Jego miłosierdziu. Kto bowiem nie ufa swoim wielkim poczynaniom ani nie oczekuje usprawiedliwienia przez swoje uczynki, ten jedyną nadzieję zbawienia pokłada w miłosierdziu Boga" (Homilia o Psalmach, 33, 10: PG 29, 347 A).
5.Psalm zamyka się antyfoną, która stanowi zakończenie znanego hymnu Te Deum: "Niech nas ogarnie łaska Twoja, Panie, według ufności pokładanej w Tobie!" (Ps 33, 22). Boża łaska i ludzka nadzieja spotykają się i nawzajem obejmują. Miłosna wierność Boga (według znaczenia oryginalnego hebrajskiego słowa, tutaj użytego, "heMsed"), podobna do płaszcza, otula nas, ogrzewa i chroni, ofiarując nam spokój i dając pewny fundament naszej wierze i naszej nadziei.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Ks. prof. Tomasik: Pierwszą Komunię św. można przyjąć wcześniej niż w wieku 9 lat

2024-05-05 08:31

[ TEMATY ]

Pierwsza Komunia św.

Karol Porwich/Niedziela

W Kościele katolickim istnieje możliwość wcześniejszej Komunii św. niż w wieku 9 lat, jeżeli rodzice tego pragną, a dziecko jest odpowiednio przygotowane - powiedział PAP konsultor Komisji Wychowania Katolickiego KEP ks. prof. Piotr Tomasik. Wyjaśnił, że decyzja należy do proboszcza parafii.

W maju w większości parafii w Polsce dzieci z klas trzecich szkół podstawowych przystępować będą do Pierwszej Komunii św. W przygotowanie uczniów zaangażowane są trzy środowiska: parafia, szkoła i rodzina.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Matki Bożej Łaskawej, głównej patronki stolicy - 11 maja

2024-05-05 08:38

[ TEMATY ]

Matka Boża Łaskawa

Magdalena Wojtak

Kult wizerunku Matki Bożej Łaskawej, głównej patronki stolicy, sięga 1652 r. Wiąże się z uratowaniem miasta przed zarazą. Po raz pierwszy nazwano wówczas Maryję "Strażniczką Polski". Centralne uroczystości odbędą się 11 maja w prowadzonym przez jezuitów sanktuarium Matki Bożej Łaskawej.

Papież Innocenty X ustanowił święto Mater Gratiarum Varsaviensis na drugą niedzielę maja.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję