W trakcie długiego majowego weekendu wierni prawosławni obchodzą Wielki Tydzień i Święta Wielkanocne. W sobotę 4 maja przez cały dzień w cerkwi św. Olgi przy ulicy Piramowicza w Łodzi trwało poświęcenie pokarmów na stół wielkanocny.
Wierni z całej Łodzi, a także spoza jej granic, przynosili obfito wypełnione koszyki m.in. z kiełbasą, pieczywem, ciastami, ale także z winem i wodą. W prawosławnych koszyczkach oprócz malowanych jajek znaleźć można także zapalona świecę, tzw. Paschę oraz owoce i chleb wypiekany przez wiernych. Wśród osób przychodzących tego dnia do cerkwi dało się zauważyć wielu Ukraińców, którzy od ponad dwóch lat mieszkają i pracują w Łodzi, w związku z wojną w swoim kraju, a także tych, którzy już kilka lat wcześniej osiedlili się u nas na dłużej.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Poświęcenie pokarmów wielkanocnych bezpośrednio poprzedza nabożeństwo Wielkiej Nocy, zwiastującej zmartwychwstanie Pańskie. W tym roku prawosławna Wielkanoc wypadła aż pięć tygodni później niż w Kościele rzymskokatolickim. Wynika to z faktu, iż w Kościołach prawosławnych obowiązuje przesunięty o dwa tygodnie kalendarz juliański, według którego święta muszą być aż trzy dni po pierwszej wiosennej pełni, a dodatkowo także po żydowskim święcie Paschy, które zakończyło się dopiero we miniony wtorek 30 kwietnia.
Święcenie pokarmów odbyło się także w prawosławną Wielką Sobotę w parafiach regionu łódzkiego: w Bełchatowie, Tomaszowie Mazowieckim oraz w Opocznie. W cerkwi prawosławnej od Wielkiego Poniedziałku do Wielkiej Środy codziennie sprawowana była liturgia Uprzednio Poświęconych Darów, a w Wielki Wtorek dodatkowo dokonywany był czyn namaszczenia świętymi olejami. W Wielki Czwartek o poranku wierni wspominali mistyczną wieczerzę w liturgii św. Bazylego Wielkiego, sprawowaną na pamiątkę ustanowienia sakramentu. W Wielki Piątek nie było liturgii świętej, zaś w cerkwi sprawowane były nieszpory z wyniesieniem płaszczannicy, zwanej także świętym całunem, czyli materiałem z wizerunkiem Chrystusa złożonego do grobu. W Wielką Sobotę o poranku celebrowana była liturgia św. Jana Złotoustego. To nabożeństwo poprzedza święcenie pokarmów. Jutrznia zmartwychwstania celebrowana jest w cerkwi Wielkiej Nocy, czyli w czasie, gdy Wielka Sobota przechodzi w Wielką Niedzielę. Nabożeństwo Paschalne jest podobne do każdej niedzielnej liturgii świętej, ale bardziej uroczyste.
Niedziela wielkanocna
rozpoczyna w cerkwi Tydzień Paschalny, który zamyka wieczernia i spowiedź w
Sobotę Paschalną.