Pielgrzymów znajdujących się na Placu św. Piotra obejmuje,
niczym w ojcowskim
uścisku, monumentalna kolumnada zaprojektowana
przez Berniniego, z której spoglądają na
nich kamienni święci.
Posągów na kolumnadzie jest 140; pierwszy z nich przedstawia św.
Agnieszkę i został wzniesiony w 1662 r., a ostatni ustawiono w 1704
r. Natomiast u nasady
schodów prowadzących do Bazyliki witają przybywających
Apostołowie Piotr i Paweł. Ich
pomniki zostały wykonane przez G.
Fabrisa i A. Tadoliniego w 1838 r., a umieszczono je tam
w 1847
r.
Przed wejściem do świątyni pielgrzym zobaczy jeszcze
stojące na odnowionej
niedawno fasadzie (50 m nad poziomem placu)
imponujące, 6-metrowe figury przedstawiające
Chrystusa, św. Jana
Chrzciciela i 11 Apostołów. Kamienni święci będą mu także towarzyszyć
w Bazylice - w niszach znajdujących się między pilastrami głównej
nawy umieszczono 39
posągów kanonizowanych założycieli zakonów.
Jest to prawdziwa galeria rzeźb trzech
ostatnich stuleci: pierwszą
z nich wykonał P. Legros w 1706 r. (św. Dominik), ostatnią A. Berti
w 1953 r. (św. Luiza de Mirillac).
Projekt Bazyliki św. Piotra wykonany przez Michała Anioła
przewidywał wzniesienie
budowli na planie krzyża greckiego z trzema
wielkimi absydami. Mur zewnętrzny świątyni był
dosyć prosty - zdobiły
go jedynie płaskie pilastry korynckie, loggie i nisze przesklepione
konchą. W zamyśle artysty były one przeznaczone dla posągów, lecz
przez wieki pozostały
puste. Dopiero w tym roku zaczęto w nich
ustawiać - kontynuując starą tradycję - rzeźby
przedstawiające
świętych założycieli zgromadzeń zakonnych. Na początku wybierano
nisze
znajdujące się w dobrze widocznym miejscu, tzn. obok bocznego
wejścia do Bazyliki (Drzwi
Modlitwy), znajdującego się przy placu
św. Marty, który rozciąga się na południe od świątyni.
Jako pierwszą ustawiono figurę św. Brygidy Szwedzkiej,
którą Jan Paweł II ogłosił w
zeszłym roku współpatronką Europy.
Jej autorem jest włoski rzeźbiarz F. Bodini, który
wykonał 5-metrową
statuę w marmurze z Carrary. Artysta przedstawił Brygidę z torbą
i kijem
pielgrzymim, gdyż była ona niezmordowanym pielgrzymem do
świętych miejsc chrześcijaństwa:
odwiedziła Ziemię Świętą, Santiago
de Compostela, jak również wiele włoskich sanktuariów.
Brygida
trzyma też księgę Revelationes - dzieło literackie i rodzaj duchowego
testamentu. W
sklepieniu niszy znajduje się krucyfiks, który przypomina,
że Święta obdarzona była
specjalnymi charyzmatami prorockimi i
często" rozmawiała" z ukrzyżowanym Chrystusem. U
stóp Brygidy widnieje
model Bazyliki św. Piotra - symbol jej wielkiego przywiązania do
Rzymu i
następców św. Piotra. Na cokole rzeźbiarz umieścił dwa
herby: szwedzki z lwem i rzymski z
napisem SPQR. Jan Paweł II pobłogosławił
statuę 13 listopada 1999 r. w czasie podniosłej
ceremonii, w której
wzięła udział również szwedzka para królewska i chór z kościoła św.
Brygidy w Gdańsku.
Drugą z kolei rzeźbą umieszczoną w niszy w zewnętrznym
murze Bazyliki była statua
św. Marcelina Champagnata, założyciela
Zgromadzenia Braci Szkolnych Marystów - dar
rządu Kostaryki z okazji
150. rocznicy śmierci Świętego. Autorem dzieła jest kostarykański
artysta Jorge JimeMnez Deredia, który w karraryjskim marmurze wykuł
figurę Marcelina z
dwojgiem dzieci - jedno z nich Święty trzyma
na ramionach, drugie siedzi u jego stóp. Jan
Paweł II pobłogosławił
rzeźbę 20 września br. W uroczystości wzięła udział delegacja z
Kostaryki, przełożony generalny Marystów i ambasadorzy tego kraju
przy Stolicy Apostolskiej i
we Włoszech.
W tym roku ozdobiono Bazylikę jeszcze jedną rzeźbą. Przedstawia
ona św. Katarzynę
ze Sieny i została podarowana Papieżowi przez
Kościół i władze tego miasta z okazji
pierwszej rocznicy ogłoszenia
Świętej współpatronką Europy. Katarzyna - żyjąca w XIV wieku
w
trudnych dla Kościoła czasach niewoli awiniońskiej - była ascetyczną
mistyczką, a
jednocześnie zajmowała się aktywnie działalnością
apostolską, społeczną i polityczną.
Uznawana jest także za jeden
z najwybitniejszych umysłów teologicznych chrześcijaństwa - w
1970
r. Paweł VI nadał jej tytuł Doktora Kościoła. Między innymi dzięki
jej staraniom papież
Grzegorz XI wrócił z Awinionu do Rzymu.
Jej statuę w klasycznym, prostym stylu wykonał pracujący
we Włoszech Francuz Eric
Aman. Św. Katarzyna została przedstawiona
z rękami wzniesionymi ku niebu w chwili
modlitwy. U jej stóp artysta
wykuł przedmioty, które symbolizują jej życie i działalność: krzyż
(Święta bardzo często poświęcała się medytacji męki Chrystusa, a krzyż
uważała za pomost
łączący ziemię z niebem), lilię (symbol dziewictwa,
lecz także - jak pisał Grzegorz Wielki -"
każdej duszy, która od
śmiertelności wznosi się do niebieskiej piękności i zachowuje blask
czystości w sercu i ciele oraz bliźnich swych orzeźwia słodką wonią
swej dobrej służby"),
książkę (symbol jej osiągnięć teologicznych,
wśród których za najwybitniejsze uważane jest
dzieło pt. Dialog),
wieżę Mangia i katedrę sieneńską (symbole rodzinnego miasta). Na
cokole
rzeźby widnieją dwa herby papieskie: Pawła VI, gdyż ogłosił
Świętą Doktorem Kościoła i
Jana Pawła II, który nadał jej tytuł
współpatronki Europy. Uroczyste odsłonięcie statuy z
udziałem Ojca
Świętego miało miejsce 28 października br.
Figury z Bazyliki św. Piotra przypominają nam, że celem
życia chrześcijanina jest
uświęcanie się, a każdy z kamiennych
świętych ukazuje nam ...drogę do świętości.
Pomóż w rozwoju naszego portalu