VI. KOŚCIÓŁ I RELIGIE W RELACJI DO ZBAWIENIA
Reklama
20. Z tego, co zostało wyżej przypomniane, płyną pewne
wnioski, które winny wytyczyć drogę, jaką musi zmierzać refleksja
teologiczna, aby głębiej zrozumieć związek Kościoła i religii niechrześcijańskich
ze zbawieniem.
Przede wszystkim, należy stanowczo wierzyć w to, że "
pielgrzymujący Kościół konieczny jest do zbawienia. Chrystus bowiem
jest jedynym Pośrednikiem i drogą zbawienia, On, co staje się dla
nas obecny w Ciele swoim, którym jest Kościół; On to właśnie, podkreślając
wyraźnie konieczność wiary i chrztu (por. Mk 16, 16; J 3, 5), potwierdził
równocześnie konieczność Kościoła, do którego ludzie dostają się
przez chrzest jak przez bramę"77. Tej nauki nie należy przeciwstawiać
powszechnej woli zbawczej Boga (por. 1 Tm 2, 4); dlatego "trzeba
koniecznie łączyć wzajemnie te dwie prawdy, mianowicie rzeczywistą
możliwość zbawienia w Chrystusie dla wszystkich ludzi i konieczność
Kościoła w porządku zbawienia"78.
Kościół jest "powszechnym sakramentem zbawienia"79, ponieważ
będąc zawsze w tajemniczy sposób złączony z Jezusem Chrystusem Zbawicielem
i podporządkowany Mu jako Głowie, w planie Bożym ma nieodzowny związek
ze zbawieniem każdego człowieka80. Dla tych, którzy nie są w sposób
formalny i widzialny członkami Kościoła, "Chrystusowe zbawienie dostępne
jest mocą łaski, która, choć ma tajemniczy związek z Kościołem, nie
wprowadza ich do niego formalnie, ale oświeca ich w sposób odpowiedni
do ich sytuacji wewnętrznej i środowiskowej. Łaska ta pochodzi od
Chrystusa, jest owocem Jego ofiary i zostaje udzielana przez Ducha
Świętego"81. Ma ona związek z Kościołem, który "swój początek bierze
wedle planu Ojca z posłania (ex missione) Syna i z posłania Ducha
Świętego"82.
21. Mówiąc o sposobie, w jaki zbawcza łaska Boża
- udzielana zawsze za pośrednictwem Chrystusa w Duchu Świętym i mająca
tajemniczy związek z Kościołem - dociera do poszczególnych niechrześcijan,
Sobór Watykański II ogranicza się do stwierdzenia, że Bóg udziela
jej "wiadomymi tylko sobie drogami"83. Teologia stara się pogłębić
to zagadnienie. Należy popierać wysiłki teologii zmierzające w tym
kierunku, ponieważ bez wątpienia pomagają one głębiej zrozumieć zbawczy
plan Boży i drogi jego urzeczywistnienia. Jednak z tego, co powyżej
zostało przypomniane odnośnie do pośrednictwa Jezusa Chrystusa i
do "szczególnej i jedynej w swoim rodzaju relacji"84, jaką Kościół
ma z Królestwem Bożym wśród ludzi - które w istocie jest Królestwem
powszechnego zbawiciela Jezusa Chrystusa - wynika jednoznacznie,
że byłoby sprzeczne z wiarą katolicką postrzeganie Kościoła jako
jednej z dróg zbawienia, istniejącej obok innych, to znaczy równolegle
do innych religii, które miałyby uzupełniać Kościół, a nawet mieć
zasadniczo taką samą jak on wartość, zmierzając co prawda tak jak
on ku eschatologicznemu Królestwu Bożemu.
Z pewnością różne tradycje religijne zawierają i ofiarowują
elementy religijności, które pochodzą od Boga85 i stanowią część
tego, co "Duch Święty działa w sercach ludzi i w dziejach narodów,
w kulturach i w religiach"86. W istocie niektóre modlitwy i niektóre
obrzędy innych religii mogą przygotowywać na przyjęcie Ewangelii,
ponieważ stwarzają pewne sytuacje lub są formami pedagogii, dzięki
którym ludzkie serca zostają pobudzone do otwarcia się na działanie
Boże87. Nie można im jednak przypisywać pochodzenia Bożego oraz zbawczej
skuteczności ex opere operato, właściwej chrześcijańskim sakramentom88.
Z drugiej strony nie należy zapominać, że inne obrzędy, jako związane
z przesądami lub innymi błędami (por. 1 Kor 10, 20-21), stanowią
raczej przeszkodę na drodze do zbawienia89.
22. Przez przyjście Jezusa Chrystusa Zbawiciela
Bóg zechciał sprawić, aby Kościół założony przez Niego stał się narzędziem
zbawienia całej ludzkości (por. Dz 17, 30-31)90. Ta prawda wiary
nie jest bynajmniej sprzeczna z faktem, że Kościół traktuje inne
religie świata z prawdziwym szacunkiem, lecz równocześnie odrzuca
stanowczo postawę indyferentyzmu, "nacechowaną relatywizmem religijnym,
który prowadzi do przekonania, że ´jedna religia ma taką samą wartość
jak inna´"91. Jeśli jest prawdą, że wyznawcy religii niechrześcijańskich
mogą otrzymać łaskę Bożą, jest także pewne, że obiektywnie znajdują
się oni w sytuacji bardzo niekorzystnej w porównaniu z tymi, którzy
posiadają w Kościele pełnię środków zbawczych92. Niemniej "wszyscy (...) synowie Kościoła pamiętać winni o tym, że swój uprzywilejowany
stan zawdzięczają nie własnym zasługom, lecz szczególnej łasce Chrystusa;
jeśli zaś z łaską tą nie współdziałają myślą, słowem i uczynkiem,
nie tylko zbawieni nie będą, ale surowiej jeszcze będą sądzeni"93.
Jest zatem zrozumiałe, że Kościół, idąc za poleceniem Pana (por.
Mt 28, 19-20) i spełniając nakaz miłości do wszystkich ludzi, "głosi (...) i obowiązany jest głosić bez przerwy Chrystusa, który jest ´drogą,
prawdą i życiem´ (J 14, 6), w którym ludzie znajdują pełnię życia
religijnego i w którym Bóg wszystko z sobą pojednał"94.
Także w dialogu międzyreligijnym misja ad gentes "tak
dziś, jak i zawsze zachowuje w pełni swą moc i konieczność"95. "Istotnie
Bóg ´pragnie, by wszyscy ludzie zostali zbawieni i doszli do poznania
prawdy´ (1 Tm 2, 4): Bóg pragnie zbawienia wszystkich poprzez poznanie
prawdy. Zbawienie znajduje się w prawdzie. Ci, którzy są posłuszni
natchnieniom Ducha Prawdy, znajdują się już na drodze zbawienia;
Kościół jednak, któremu ta prawda została powierzona, musi wychodzić
naprzeciw ich pragnieniu, aby im ją zanieść. Właśnie dlatego, że
Kościół wierzy w powszechny zamysł zbawienia, musi on być misyjny"
96. Dlatego też dialog, choć stanowi część misji ewangelizacyjnej,
jest tylko jednym z działań Kościoła w ramach jego misji ad gentes97.
Równość, będąca podstawą dialogu, dotyczy równej godności osobistej
partnerów, nie zaś treści doktrynalnych, ani tym bardziej Jezusa
Chrystusa - Boga, który stał się człowiekiem - w odniesieniu do założycieli
innych religii. Kościół bowiem, powodowany miłością i poszanowaniem
wolności98, musi troszczyć się przede wszystkim o przepowiadanie
wszystkim ludziom prawdy, objawionej w sposób definitywny przez Pana,
oraz o głoszenie konieczności nawrócenia się do Jezusa Chrystusa
i zjednoczenia się z Kościołem przez chrzest i inne sakramenty, co
jest warunkiem pełnego uczestnictwa w komunii z Bogiem Ojcem, Synem
i Duchem Świętym. Zresztą przekonanie o powszechności woli zbawczej
Boga nie umniejsza, lecz wzmaga powinność i konieczność przepowiadania
zbawienia i nawrócenia do Pana Jezusa Chrystusa.
ZAKOŃCZENIE
23. Niniejsza Deklaracja, przypominając i wyjaśniając
niektóre prawdy wiary, pragnie naśladować przykład Apostoła Pawła,
który tak pisze do wiernych w Koryncie: "Przekazałem wam na początku
to, co przyjąłem" (1 Kor 15, 3). W obliczu pewnych wątpliwych czy
wręcz błędnych propozycji refleksja teologiczna winna potwierdzać
wiarę Kościoła i uzasadniać swoją nadzieję w sposób przekonujący
i skuteczny.
Ojcowie Soboru Watykańskiego II, rozpatrując temat prawdziwej
religii, stwierdzili: "Wierzymy, że owa jedyna prawdziwa religia
przechowuje się w Kościele katolickim i apostolskim, któremu Pan
Jezus powierzył zadanie rozszerzania jej na wszystkich ludzi, mówiąc
Apostołom: ´Idąc tedy nauczajcie wszystkie narody, chrzcząc je w
imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego, ucząc je zachowywać wszystko,
cokolwiek wam przykazałem´ (Mt 28, 19-20). Wszyscy ludzie zaś obowiązani
są szukać prawdy, zwłaszcza w sprawach dotyczących Boga i Jego Kościoła,
a poznawszy ją, przyjąć i zachowywać"99.
Objawienie Chrystusa będzie nadal w historii "prawdziwym
drogowskazem"100 dla całej ludzkości: "prawda, którą jest Chrystus,
domaga się, by ją przyjąć jako uniwersalny autorytet"101. Chrześcijańska
tajemnica przekracza bowiem każdą barierę czasu i przestrzeni i urzeczywistnia
jedność rodzaju ludzkiego: "Wszyscy ludzie, wywodzący się z różnych
krajów i tradycji, zostają powołani w Chrystusie do udziału w jedności
rodziny dzieci Bożych. (...) Jezus obala mury podziałów i zaprowadza
nie znaną dotąd i doskonałą jedność przez uczestnictwo w Jego tajemnicy.
Ta jedność jest tak głęboka, że Kościół może mówić za św. Pawłem:
´nie jesteście już obcymi i przychodniami, ale jesteście współobywatelami
świętych i domownikami Boga´ (Ef 2, 19)"102.
Jego Świątobliwość Jan Paweł II, w czasie audiencji udzielonej
w dniu 16 czerwca 2000 r. niżej podpisanemu Kardynałowi Prefektowi
Kongregacji Nauki Wiary, kierując się niezawodną wiedzą i działając
na mocy swej władzy apostolskiej, zatwierdził i uprawomocnił niniejszą
Deklarację, uchwaloną na Zebraniu Plenarnym Kongregacji, oraz polecił
jej opublikowanie.
Joseph Kard. Ratzinger - Prefekt
Tarcisio Bertone SDB - Emerytowany arcybiskup Vercelli
- Sekretarz
Rzym, w siedzibie Kongregacji Nauki Wiary, 6 sierpnia 2000 r., w Święto Przemienienia Pańskiego.
PRZYPISY
77 Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o
Kościele Lumen gentium, 14. Por. Dekret o działalności misyjnej Kościoła
Ad gentes, 7; Dekret o ekumenizmie Unitatis redintegratio, 3.
78 Jan Paweł II, Encyklika Redemptoris missio, 9.
Por. Katechizm Kościoła Katolickiego, 846-847.
79 Sobór Watykańki II, Konstytucja dogmatyczna o
Kościele Lumen gentium, 48.
80 Por. św. Cyprian, De catholicae ecclesiae unitate,
6: CCL 3, 253-254; św. Ireneusz, Adversus haereses, III, 24, 1: SC
211, 472-474.
81 Jan Paweł II, Encyklika Redemptoris missio, 10.
82 Sobór Watykański II, Dekret o działalności misyjnej
Kościoła Ad gentes, 2. W sensie tutaj wyłożonym należy interpretować
znaną formułę: extra Ecclesiam nullus omnino salvatur (por. Sobór
Laterański IV, Rozdział I: De fide catholica: DS 802). Por. także
List św. Officium do Arcybiskupa Bostonu: DS 3866-3872.
83 Sobór Watykański II, Dekret o działalości misyjnej
Kościoła Ad gentes, 7.
84 Jan Paweł II, Encyklika Redemptoris missio, 18.
85 Są to ziarna Słowa Bożego (semina Verbi), które
Kościół uznaje z radością i szacunkiem (por. Sobór Watykański II,
Dekret o działalności misyjnej Kościoła Ad gentes, 11; Deklaracja
o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich Nostra aetate,
2).
86 Jan Paweł II, Encyklika Redemptoris missio, 29.
87 Por. tamże; Katechizm Kościoła Katolickiego, 843.
88 Por. Sobór Trydencki, Dekret De sacramentis. Kan.
8: De sacramentis in genere: DS 1608.
89 Por. Jan Paweł II, Encyklika Redemptoris missio,
55.
90 Por. Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna
o Kościele Lumen gentium, 17; Jan Paweł II, Encyklika Redemptoris
missio, 11.
91 Jan Paweł II, Encyklika Redemptoris missio, 36.
92 Por. Pius XII, Encyklika Mystici corporis: DS
3821.
93 Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o
Kościele Lumen gentium, 14.
94 Sobór Watykański II, Deklaracja o stosunku Kościoła
do religii niechrześcijańskich Nostra aetate, 2.
95 Sobór Watykański II, Dekret o działalności misyjnej
Kościoła Ad gentes, 7.
96 Katechizm Kościoła Katolickiego, 851; por. także
849-856.
97 Jan Paweł II, Encyklika Redemptoris missio, 55;
Adhortacja Ecclesia in Asia, 31.
98 Por. Sobór Watykański II, Deklaracja o wolności
religijnej Dignitatis humanae, 1.
99 Sobór Watykański II, Deklaracja o wolności religijnej
Dignitatis humanae, 1.
100 Por. Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio,
15.
101 Por. Tamże, 92.
102 Tamże, 70.
Pomóż w rozwoju naszego portalu