Reklama

Kościół

Abp Ryś: bez wolności wewnętrznej wolność zewnętrzna jest krucha i zagrożona

- Prawdziwa wolność człowieka polega na wolności wewnętrznej, bez której wolność zewnętrzna jest w istocie krucha i zagrożona – przekonywał abp Grzegorz Ryś mówiąc o wizji wolności wg św. Jana Pawła II. Metropolita łódzki i przewodniczący Zespołu KEP ds. Nowej Ewangelizacji wygłosił wykład pt. „Nowa ewangelizacja sposobem obecności Kościoła w wolnym świecie”, w pierwszej części konferencji „Kościół św. Jana Pawła II – niepodległość ducha”, która odbywa się w siedzibie Sekretariatu KEP w Warszawie.

[ TEMATY ]

abp Grzegorz Ryś

BP KEP

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Abp Ryś oparł swoje wystąpienie na 11 tekstach Jana Pawła II odnoszących się do nowej ewangelizacji w kontekście ludzkiej wolności i wolnego świata. Szczegółowo zanalizował wystąpienie z 3 czerwca 1997 r., gdy papież wobec 7 prezydentów państw Europy Środkowo–Wschodniej, zgromadzonych w Gnieźnie, dziękował za nowo otrzymany dar wolności dla narodów połowy kontynentu. Ojciec Święty podkreślał zarazem, że ta nowa wolność potrzebuje ewangelizacji, gdyż bez nie staje się problematyczna, niedokończona i niepełna. Po upadku muru widzialnego odsłania się bowiem mur niewidzialny, zbudowany z lęku, agresji, egoizmu i braku otwartości na innych. U grobu św. Wojciecha Jan Paweł II zadał również pytanie o metodę ewangelizacji, a mianowicie o to, czy wolno porzucić Wojciechową metodę owocowania przez obumieranie, gotowości do tracenia siebie, by to tracenie odrodziło się życiem w innych.

Myśli te obecne były również w innych przytaczanych przez abp. Rysia papieskich tekstach. Jan Paweł II zwracał w nich uwagę, że mimo zewnętrznych prześladowań, człowiek może zachować wewnętrzną wolność, która jest wolnością prawdziwą. Kluczem do osiągnięcia tej wolności jest relacja z Chrystusem, dlatego to właśnie ewangelizacja przyczynia się do wyzwolenia człowieka. Papież podkreślał też, że prawdziwa wolność, w Duchu Świętym, polega na władzy nad samym sobą; wyzwala ona od niebezpieczeństwa indywidualizmu i woli niekontrolowanego panowania nad innymi. W związku z tym stwierdzał, że bez wyzwolenia duchowego wolność polityczna lub społeczna jest krucha i zagrożona.

Abp Ryś przypomniał też, że zdaniem Jana Pawła II, relatywizm i agnostycyzm nie są lepszą podstawą dla demokracji niż chrześcijaństwo. Papież nauczał, że nie wszystko można przegłosować. Przekonywał, że świat, mimo powszechnego pragnienia wolności, bez wspólnego rozeznania, czego nam „nie wolno”, staje się areną egoizmu i przemocy. Święty papież zwracał też uwagę na rolę Kościoła w misji ewangelizacyjnej wolnego świata: Kościół nie może być zsekularyzowany; musi być „inny”. Dopiero wtedy może skutecznie ewangelizować.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2020-10-09 12:31

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Ryś: nie ma grzechu, który dla Boga jest zbyt purpurowy

[ TEMATY ]

abp Grzegorz Ryś

Artur Stelmasiak

Bazylika oo. Dominikanów była we wtorek kolejnym przystankiem na drodze pielgrzymowania po kościołach stacyjnych archidiecezji krakowskiej. "Nie ma grzechu, który jest dla Boga za duży. Zbyt purpurowy, żeby nie mógł go wybielić" - powiedział do przybyłych przewodniczący wieczornej Mszy św. biskup Grzegorz Ryś.

W wygłoszonej homilii hierarcha odniósł się do odczytanej Ewangelii wg św. Mateusza, która ukazuje obłudną postawę faryzeuszy i uczonych w Piśmie, stawiających Żydom pewne warunki, samemu ich nie spełniając. Jak jednak wyjaśnił w słowach Jezusa nie chodzi o pychę, ale o brak wiary.
CZYTAJ DALEJ

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś: w ciemności chodzi ten, kto nienawidzi!

2025-04-07 19:40

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Julia Saganiak

- Największą ciemnością na naszej drodze życia jest nienawiść. Odpowiedzią Jezusa dla nas wtedy, kiedy ta pokusa się rodzi, jest to, żebyśmy patrzyli na Niego. Jest Światło, które jest miłością - mówił kard. Grzegorz Ryś podczas liturgii stacyjnej w Łodzi.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję