Przyjechali do Jarosławia w doborowym składzie. Saksofonista
i klarnecista Marek Stryszowski, klawiszowiec Cezary Chmiel, perkusista
Jan Pilch i trębacz Tomasz Kudyk. Krakowscy jazzmani w bazylice Matki
Bożej Bolesnej? Ależ tak. Piątek 8 marca na długo pozostanie w pamięci
kilkuset jarosławian, którzy uczestniczyli w nietypowym, jak na warunki
jarosławskie misterium wielkopostnym. Tej niezwykłej artystycznej
i religijnej prezentacji nadano tytuł Muzyczne obrazy i impresje.
Wnętrze sali wypełnił klimat adekwatny do Golgoty. Męka Jezusa znalazła
odwzorowanie w dostojeństwie i pokorze muzyki.
Instrumentaliści wydobyli z istoty Drogi Krzyżowej to
wszystko, co współtworzyło drogę przez mękę i śmierć, drogę do zbawienia
przez cudowne Zmartwychwstanie Boga i Człowieka. W prezentacji atmosfery
każdej z czternastu stacji męki Chrystusa wykorzystano niepowtarzalne
teksty ks. Jana Twardowskiego, muzykę skomponował organista Cezary
Chmiel. Autorstwo całego projektu jest dziełem Marka Stryszowskiego.
Po blisko dwugodzinnym artystycznym misterium artystów
z Krakowa oklaskiwano długo. Po opuszczeniu świątyni dzielono się
na gorąco wrażeniami i przeżyciami. Okazało się bowiem, że jazz można
nie tylko polubić, ale uczynić z niego narzędzie interpretacji tego,
co stanowi teologia i filozofia męki Pańskiej.
Jarosławscy Dominikanie bardzo często zapraszają ludzi
sztuki. Wszyscy oni piórem, pędzlem, aparatem fotograficznym, gitarą
i organami komunikują przesłanie, wedle którego - jak mawia ks. Twardowski
- nie należy odwracać oczu od cierpienia.
Muzyczne obrazy i impresje u stóp Pani Bolesnej sprawiły,
że nastąpiło jedno wspólne dotknięcie Wielkości. Tej Wielkości, której
zawdzięczamy możliwość ciągłego przemieniania zła w dobro. Każda
stacja Drogi Krzyżowej kryje w sobie dramat cierpienia Chrystusa.
Kto tego nie chce zrozumieć, nie może funkcjonować w zbiorowości
ludzi pragnących wsparcia i serdeczności. Słowa poety w sutannie
i muzyka artysty jazzowego w sposób zintegrowany pozwalają dotrzeć
do istoty cierpienia.
Misterium jazzowe skomponowano przed dwoma laty. Rok
temu Marek Stryszowski z pozostałymi muzykami wykonał całe dzieło
w Kopalni Soli w Wieliczce. Był to zarazem pierwszy koncert promujący
płytę, na której zarejestrowano Muzyczne obrazy i impresje. Jak nas
poinformował Cezary Chmiel Droga Krzyżowa na jazzowo była prezentowana
m.in. podczas ubiegłorocznej pielgrzymki papieskiej w Kijowie, w
Sztokholmie podczas "Dni Muzyki Krakowa" oraz w ponad dwudziestu
świątyniach na terenie Polski.
Pomóż w rozwoju naszego portalu