Reklama

Modlitwy ekumeniczne w 65. rocznicę zajęcia Szczecina

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sześćdziesiąt pięć lat temu na ziemi szczecińskiej brzmiały ostatnie bitewne akordy kończącej się II wojny światowej. W marcu 1945 r. Niemcy skupiwszy znaczne siły, bronili się zaciekle na przyczółkach pod Gryfinem i Dąbiem, strzegąc bezpośrednich podejść pod Szczecin. Przegrawszy bój 20 marca, wycofali się za Odrę, którą atakujący Rosjanie też w ciężkich walkach przekroczyli na południe od Szczecina. Oskrzydlenie Szczecina od południa i zachodu spowodowało wycofanie się Niemców w kierunku północno-zachodnim i oddanie opustoszałego miasta bez walki. Obie strony poniosły ogromne straty. Pamiątką tych historycznych zdarzeń są duże kwatery poległych żołnierzy radzieckich na cmentarzach - Centralnym w Szczecinie, w Gryfinie (ponad 7 tys.). Na cmentarzu wojskowym w Siekierkach złożono poległych w kwietniu 1945 r. podczas forsowania Odry. Ich poległych przeciwników, ekshumowanych żołnierzy niemieckiego Wehrmachtu, składa się na nowym zbiorowym cmentarzu w Glinnej pod Szczecinem.
Dbałość o groby poległych wyznaczała kulturę danych społeczeństw. Jeszcze podczas I wojny światowej poległych w operacji gorlickiej żołnierzy wrogich armii - Austriaków, Niemców i Rosjan - grzebano na wspólnych cmentarzach, nadając im artystyczny kształt. Po II wojnie światowej przez wiele lat PRL-u pielęgnowano tylko „słuszne” groby, mogiły żołnierzy polskich i radzieckich. Nietrwałe niemieckie groby czas równał z ziemią.
Dziś upływ czasu, zmiany pokoleniowe, odrzucenie narzuconego systemu komunistycznego, który wychowywał we wrogości do sprawców i przegranych ostatniej wojny, pozwalają na spokojne i bardziej zobiektywizowane podejście do problemu. Umiemy dostrzec, że wojna zbiera swoje krwawe żniwo po wszystkich stronach konfliktu. Doświadcza przymusowo zmobilizowanych żołnierzy, jeszcze bardziej ludności cywilnej. Los ofiar wojny jest godny współczucia. Z chrześcijańskiego punktu widzenia jesteśmy winni im pamięć, ale również modlitwę. W takim duchu wypowiadał się metropolita szczecińsko-kamieński abp Andrzej Dzięga, mówiąc: „Ludzie wierzący i ludzie kultury zachowują pietyzm dla miejsc, które są miejscem pochowania zmarłych. Pamięć o zmarłych to znak kultury. Ich kości pozostały tutaj i czekają na naszą modlitwę. Gdziekolwiek się nie ruszymy, Szczecin jest pełen mogił. Dlatego proszę i dziękuję księżom i świeckim za modlitwę w intencji dawnych mieszkańców ziemi zachodniopomorskiej i Szczecina”.
W rocznicę przejęcia Szczecina przed 65 laty abp Dzięga zaproponował takie modlitwy za poległych w walkach i za wcześniejszych mieszkańców miasta. Zaproszenie do modlitwy skierował do przedstawicieli innych wyznań chrześcijańskich. Odbyły się one 25 kwietnia w trzech świątyniach różnych wyznań. Rozpoczęły się w parafii pw. św. Mikołaja przy ul. Zygmunta Starego, gdzie w nowo zbudowanej cerkwi duszpasterstwo prowadzi o. Paweł Stefanowski. Liturgii przewodniczył ordynariusz prawosławnej diecezji wrocławsko-szczecińskiej abp Jeremiasz. Kazanie wygłosił abp Andrzej Dzięga. Następnie modlitwy przeniosły się do kościoła ewangelicko-augsburskiego przy ul. Energetyków, gdzie pracę duszpasterską wśród protestantów prowadzi pastor Sławomir Sikora. Odprawiono tam wspólne nabożeństwo. Gospodarz miejsca podkreślił, że po raz pierwszy progi tego protestanckiego kościoła przekroczył katolicki arcybiskup.
Zwieńczeniem modlitw była Msza św. odprawiona w katedrze pw. św. Jakuba pod przewodnictwem abp. Andrzeja Dzięgi, podczas której kazanie wygłosił prawosławny abp Jeremiasz. W tej liturgii wzięło udział najwięcej osób, gdyż byli to uczestnicy kończącego się w katedrze „Marszu dla Życia”. Tego dnia abp Dzięga, uzasadniając konieczność wspólnych modlitw, mówił: „Człowiek nie patrzy, czy to jest katolik, protestant, luteranin, czy prawosławny. To staje się wtórne. To jest chrześcijanin, a jeżeli nie chrześcijanin, to też dziecko Boże, ktoś, kto mieszkał na tej ziemi i swoją pracą, modlitwą i uczciwością ją napełniał”. Jako uczestnik modlitw w trzech szczecińskich świątyniach mogę wyrazić pogląd, że kontakty ekumeniczne w naszej archidiecezji z chwilą objęcia posługi przez abp. Dzięgę otrzymały nowy impuls. Ekumenizm praktykowany u nas wcześniej to były głównie organizowane raz do roku „Tygodnie Modlitw o Jedność Chrześcijan” oraz nabożeństwa modlitewne w Karmelu Miłości Miłosiernej Sióstr Karmelitanek Bosych w Szczecinie. Modlono się wspólnie przy okazji wielkich wydarzeń, takich jak: powtórny pogrzeb szczątków dynastii książęcej Gryfitów, Zlot Żaglowców czy Dni Morza. Teraz zaczyna dziać się znacznie więcej. To moje przekonanie potwierdził pastor Sikora, stwierdzając, że Ksiądz Arcybiskup wręcz dopinguje duchownych innych wyznań do wzajemnych kontaktów i wspólnych inicjatyw. Kościół ewangelicko-augsburski przyjmuje to z wielkim szacunkiem i uznaniem.
Jeden z motywów takiej postawy ujawnił Ksiądz Arcybiskup w cerkwi, wspominając swoje rodzinne Podlasie, gdzie często stojące naprzeciw siebie kościół i cerkiew sąsiadują przez drogę. Ta ziemia dawała szansę czerpania z różnorodności, wzajemnego ubogacania się. Myślę też, że nie bez znaczenia jest także otwarte środowisko Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, gdzie Ksiądz Arcybiskup jest profesorem, a które wydało wielu wybitnych polskich ekumenistów. Przez te nowe ekumeniczne inicjatywy bardziej konkretyzują się na naszej ziemi słowa pieśni kościelnej: „Zobaczcie, jak jest dobrze przebywać razem z braćmi”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Na Jasnej Górze trwa pierwszy wakacyjny szczyt pielgrzymkowy

2024-07-15 21:29

[ TEMATY ]

Pielgrzymki 2024

Karol Porwich /Niedziela

Przede wszystkim z modlitwą za rodziny, o powołania kapłańskie, o ducha jedności w małych wspólnotach i w Ojczyźnie, ze świadectwem wiary na Jasną Górę przybyły pierwsze w tym roku diecezjalne pielgrzymki piesze, a także kilka mniejszych grup. To tradycyjnie na lipcowy odpust Matki Bożej z Góry Karmel - 16 lipca. Na Jasnej Górze trwa pierwszy wakacyjny tzw. szczyt pielgrzymkowy.

Suma odpustowa sprawowana będzie we wtorek o godz. 11.00 na jasnogórskim Szczycie. Mszy św. przewodniczyć ma karmelita bosy o. Marcin Fizia. Drogę Krzyżową o godz. 15.00 odprawią pielgrzymi 90. Poznańskiej Pieszej Pielgrzymki. O godz. 21.00 Apel Jasnogórski w Kaplicy Matki Bożej poprowadzi ks. Jan Markowski, kierownik Pielgrzymki Poznańskiej. Po Apelu odbędzie się Procesja Maryjna.

CZYTAJ DALEJ

Szkaplerz „kołem ratunkowym”

Szkaplerz to najpopularniejsza obok Różańca świętego forma pobożności maryjnej. Historia szkaplerza sięga góry Karmel w Ziemi Świętej, kiedy to duchowi synowie proroka Eliasza prowadzili tam życie modlitewne. Było to w XII wieku. Z powodu prześladowań ze strony Saracenów bracia Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel przenieśli się do Europy i dali początek zakonowi zwanemu karmelitańskim.
W południowej Anglii w Cambridge mieszkał pewien bogobojny człowiek - Szymon Stock, generał zakonu, który dostrzegając grożące zakonowi niebezpieczeństwa, modlił się gorliwie i błagał Maryję, Najświętszą Dziewicę, o pomoc. Pewnej nocy, z 15 na 16 lipca 1251 r., ukazała mu się Najświętsza Panienka w otoczeniu aniołów. Szymon otrzymał od Maryi brązowy szkaplerz i usłyszał słowa: „Przyjmij, Synu najmilszy, szkaplerz Twego zakonu jako znak mego braterstwa, przywilej dla Ciebie i wszystkich karmelitów. Kto w nim umrze, nie zazna ognia piekielnego. Oto znak zbawienia, ratunek w niebezpieczeństwach, przymierze pokoju i wiecznego zobowiązania”. Od tamtej pory karmelici noszą szkaplerz, czyli dwa prostokątne skrawki wełnianego sukna z naszytymi wyobrażeniami Matki Bożej Szkaplerznej i Najświętszego Serca Pana Jezusa, połączone tasiemkami. Słowo „szkaplerz” pochodzi od łacińskiego słowa „scapulae” (plecy, barki) i oznacza szatę, która okrywa plecy i piersi. Papież Pius X w 1910 r. zezwolił na zastąpienie szkaplerza medalikiem szkaplerznym.
Do wielkiej Rodziny Karmelitańskiej chcieli przynależeć wielcy tego świata - królowie, książęta, możnowładcy, ale i zwykli, prości ludzie. Dzięki papieżowi Janowi XXII - temu samemu, który wprowadził święto Trójcy Świętej i wyraził zgodę na koronację Władysława Łokietka - szkaplerz stał się powszechny. Papież miał objawienia. Matka Boża przyrzekła szczególne łaski noszącym pobożnie szkaplerz karmelitański. A Ojciec Święty ogłosił te łaski światu chrześcijańskiemu bullą „Sabbatina” z dnia 3 marca 1322 r. Bulla mówiła o tzw. przywileju sobotnim. Szczególne prawo do pomocy ze strony Maryi w życiu, śmierci i po śmierci mają ci, którzy noszą szkaplerz. Jest to niejako suknia Maryi, czyli znak i nieomylne zapewnienie macierzyńskiej opieki Matki Bożej. Kto nosi szkaplerz karmelitański, ten otrzymuje obietnicę, że dusza jego wkrótce po śmierci będzie wyzwolona z czyśćca. Stanie się to w pierwszą sobotę miesiąca po śmierci. Oczywiście, pod warunkiem, że ta osoba nosiła szkaplerz w należytym duchu i żyła prawdziwie po chrześcijańsku, zachowała czystość według stanu i modliła się modlitwą Kościoła.
Jan Paweł II pisał do przełożonych generalnych Zakonu Braci NMP z Góry Karmel i Zakonu Braci Bosych NMP z Góry Karmel, że w znaku szkaplerza zawiera się sugestywna synteza maryjnej duchowości, która ożywia pobożność ludzi wierzących, pobudzając ich wrażliwość na pełną miłości obecność Maryi Panny Matki w ich życiu. „Szkaplerz w istocie jest «habitem» - podkreślał Ojciec Święty. - Ten, kto go przyjmuje, zostaje włączony lub stowarzyszony w mniej lub więcej ścisłym stopniu z zakonem Karmelu, poświęconym służbie Matki Najświętszej dla dobra całego Kościoła. Ten, kto przywdziewa szkaplerz, zostaje wprowadzony do ziemi Karmelu, aby «spożywać jej owoce i jej zasoby» (por. Jr 2, 7) oraz doświadczać słodkiej i macierzyńskiej obecności Maryi w codziennym trudzie, by wewnętrznie się przyoblekać w Jezusa Chrystusa i ukazywać Jego życie w samym sobie dla dobra Kościoła i całej ludzkości” (por. Formuła nałożenia szkaplerza).
Papież Polak od wczesnych lat młodości nosił ten znak Maryi. I zawsze zaznaczał, jak ważny w jego życiu był czas, gdy uczęszczał do kościoła na Górce (Karmelitów) w Wadowicach. Szkaplerz przyjęty z rąk o. Sylwestra nosił do końca życia. (Szkaplerz św. Jana Pawła II znajduje się w klasztorze Karmelitów w Wadowicach.) W orędziu z okazji jubileuszu 750-lecia szkaplerza karmelitańskiego pisał, że szkaplerz „staje się znakiem przymierza i wzajemnej komunii między Maryją i wiernymi, a w rezultacie konkretnym sposobem zrozumienia słów Jezusa na krzyżu do Jana, któremu powierzył swą Matkę i naszą duchową Matkę”.
Matka Boża, kończąc swe objawienia w Lourdes i w Fatimie, ukazała się w szatach karmelitańskich jako Matka Boża Szkaplerzna. Wszystkie osoby noszące szkaplerz karmelitański mają udział w duchowych dobrach zakonu karmelitańskiego. Ten, kto go przyjmuje, zostaje na mocy jego przyjęcia związany mniej lub bardziej ściśle z zakonem karmelitańskim. Rodzinę Karmelu tworzą następujące kręgi osób: zakonnicy i zakonnice, Karmelitańskie Instytuty Życia Konsekrowanego, Świecki Zakon Karmelitów Bosych (dawniej zwany Trzecim Zakonem), Bractwa Szkaplerzne (erygowane), osoby, które przyjęły szkaplerz i żyją jego duchowością w różnych formach zrzeszania się (wspólnoty lub grupy szkaplerzne) oraz osoby, które przyjęły szkaplerz i żyją jego duchowością, ale bez żadnej formy zrzeszania się. Do obowiązków należących do Bractwa Szkaplerznego należy: przyjąć szkaplerz karmelitański z rąk kapłana; wpisać się do księgi Bractwa Szkaplerznego; w dzień i w nocy nosić na sobie szkaplerz; odmawiać codziennie modlitwę zaznaczoną w dniu przyjęcia do Bractwa; naśladować cnoty Matki Najświętszej i szerzyć Jej cześć.

Modlitwa do Matki Bożej Szkaplerznej

CZYTAJ DALEJ

Podlaskie: Policja wyjaśnia sprawę znieważenia żołnierzy przez grupę młodzieży

2024-07-15 21:21

[ TEMATY ]

żołnierze

granica

Adobe Stock

Podlaska policja wyjaśnia sprawę zatrzymania przez grupę młodzieży pojazdu, którym jechali żołnierze. Młodzi ludzie skandowali wulgarne hasła, jeden z nich miał opluć i oblać piwem jednego z żołnierzy - poinformował w poniedziałek PAP rzecznik podlaskiej policji Tomasz Krupa.

W interencie w poniedziałek pojawiły się nagrania z tej sytuacji. Widać na nich m.in. jak grupa młodych ludzi idzie środkiem drogi, skanduje wulgarne hasła w stronę żołnierzy.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję