Projekt wystartował 5 lat temu, kiedy seniorzy z Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora w Łodzi postanowili uruchomić Telefon Życzliwości. Pomysł skierowania pomocy do najstarszych mieszkańców miasta, najczęściej samotnych i zagubionych, za pomocą dedykowanej linii telefonicznej okazał się dużym sukcesem. Na początku podopieczni CZAS, sami będąc osobami starszymi, przez kilka godzin dziennie odbierali telefony od swoich rówieśników, udzielając porad, wskazując możliwości rozwiązania kłopotów lub po prostu ofiarując swój czas na serdeczną rozmowę. Z czasem między dzwoniącymi a wolontariuszami nawiązały się znajomości i przyjaźnie.
W lutym tego roku seniorzy zdobyli dotację na uruchomienie Halofonu – specjalnego rozwiązania, dzięki któremu wolontariusze mogą objąć opieką i wsparciem wybrane osoby potrzebujące stałej pomocy. Pomysł takiego rozwiązania pojawił się po tym, kiedy zauważono, że na Telefon Życzliwości stale dzwoni pewna grupa tych samych osób prosząc o pomoc w powtarzalnych czynnościach, takich jak zakup leków czy wsparcie w przemieszczaniu się. Dzięki Halofonowi każda taka osoba ma swojego opiekuna.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
W obecnej chwili, pomimo pandemii i spowodowanemu przez nią zamknięciu Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora, Telefon Życzliwości działa nadal, a wolontariusze wspierają potrzebujących w swoich domach za pomocą telefonów komórkowych.
Reklama
Jak przyznają seniorzy, w obliczu pandemii próśb o pomoc jest znacznie więcej niż do tej pory. Oprócz osób korzystających z Telefonu już od jakiegoś czasu, pojawiają się także całkiem nowe osoby dzwoniące w poszukiwaniu wsparcia. Co ciekawe, łączą się oni z łódzkimi seniorami z całej Polski. Wszyscy otrzymują potrzebne informacje i wsparcie, tak jak dwóch starszych mężczyzn z Łodzi, w wieku 80 i 96 lat, którzy z powodu pandemii nie mogli korzystać z osiedlowej jadłodajni. Wolontariusze pomogli w załatwieniu im dowozu ciepłych posiłków.
Wykluczenie społeczne ze względu na wiek to duży problem, choć nadal nie jest on często podnoszony w szerokiej debacie publicznej. Nowoczesne technologie, na co dzień ułatwiające życie młodym ludziom, wciąż są dla sporej grupy seniorów niedostępne. Telefon Życzliwości to rozwiązanie, które aktywizuje nie tylko beneficjentów pomocy, ale także ich realizatorów.
Dzięki temu wszyscy wygrywają. Jeśli jesteś osobą starszą i potrzebujesz wsparcia od osoby, która doskonale zrozumie Twoje problemy, bo sama doświadcza ich na co dzień, możesz kontaktować się z wolontariuszami Telefonu Życzliwości pod tymi numerami: 739 903 452, 739 903 453, 42 638 50 32.