Bp Markowski przypomina, że Dzień Judaizmu w swych założeniach jest inicjatywą wewnątrzkościelną, jednak w jego obchodach uczestniczą zapraszani przedstawiciele gmin żydowskich wraz z rabinami. "Dzięki temu Dzień Judaizmu stanowi okazję do wspólnej refleksji nad potrzebą dialogu katolicko-judaistycznego, pogłębiania wzajemnego poznania i braterstwa oraz wspólnego świadectwa wiary w Boga wobec zsekularyzowanego świata" - czytamy w Słowie.
Reklama
Bp Markowski zwraca uwagę, że tegoroczne obchody Dnia Judaizmu zbiegają się z 75. rocznicą wyzwolenia obozu zagłady Auschwitz-Birkenau. Początkowo był on miejscem systematycznego wyniszczania narodu polskiego, natomiast w latach 1942-1944 stał się miejscem zagłady ludności żydowskiej.
"Tragedia Zagłady wstrząsnęła sumieniem ludzkości i zrodziła pytanie: Jak mogło dojść w sercu chrześcijańskiej Europy do zbiorowego bestialstwa dokonanego rękami obywateli narodu, któremu nieobce były korzenie chrześcijańskie?" - pisze w swoim Słowie bp Markowski. Przypomina, że kwestię tę podjął II Sobór Watykański, który w Deklaracji "Nostra aetate" jednoznacznie potępił wszelkie prześladowania zwrócone przeciw komukolwiek i „opłakuje – nie z pobudek politycznych, ale pod wpływem religijnej miłości ewangelicznej – akty nienawiści, prześladowania, przejawy antysemityzmu, które kiedykolwiek i przez kogokolwiek kierowane były przeciw Żydom” (nr 4). Czyny takie, podkreśla bp Markowski, są "sprzeczne z duchem Ewangelii i wolą Chrystusa".
Reklama
Duchowny nawiązuje też do hasła tegorocznego Dnia Judaizmu - „Pamiętaj o dniu szabatu, aby należycie go świętować”. Zwraca uwagę, że "jedną z dróg prowadzących człowieka do refleksji nad światem, nad jego historią i przeznaczeniem, a także nad sobą, swoją godnością i swoim życiem, jest przeżywanie „dnia świętego”, obecnego w każdej kulturze i religii, w tym także w judaizmie i chrześcijaństwie".
Przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu Międzyreligijnego tłumaczy, że niedziela w dużej mierze jest tym samym dla chrześcijan, co szabat dla Żydów. "Można stwierdzić, że chrześcijaństwo przeniosło dzień święty z soboty na niedzielę, ale nie wyrzekło się starotestamentalnej tradycji świętego dnia poświęconego Bogu" - czytamy w słowie na Dzień Judaizmu. Jednocześnie bp Markowski ubolewa, że "jesteśmy świadkami procesów świadczących o tym, że chrześcijanie tracą poczucie sakralności niedzieli" na co wskazują liczby wiernych uczestniczących w niedzielnej Mszy św.
W tym roku miejscem centralnych obchodów Dnia Judaizmu jest Gniezno i Archidiecezja Gnieźnieńska. Bp Markowski przypomina w związku z tym, że historia pierwszej stolicy Polski naznaczona jest również, i to prawie od samych początków, obecnością Żydów, którzy pojawili się w niej za panowania Mieszka Starego i zorganizowali osobną gminę. "Wprawdzie obecnie nie istnieje w Gnieźnie ani synagoga, ani żadna gmina lub organizacja żydowska, ale jednak Żydzi i judaizm są obecni w świadomości społecznej" - stwierdza pomocniczy biskup warszawski.
Podkreśla też, że Gniezno w sposób szczególny wpisuje się w dialog polsko-żydowski i chrześcijańsko-judaistyczny, bo pionierzy i liderzy tego dialogu są związani z pierwszą stolicą Polski. Abp Henryk Muszyński, gnieźnieński metropolita senior był pierwszym przewodniczącym Komisji KEP ds. Dialogu z Judaizmem zaś abp Stanisław Gądecki, jako biskup pomocniczy gnieźnieński, a następnie jako metropolita poznański przewodniczył Komisji przez dwie kadencje.
Przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu Międzyreligijnego zachęca do modlitwy i refleksji nad tajemnicą duchowej więzi chrześcijaństwa z judaizmem. Dodaje, że chodzi "o pilniejsze poznawanie i przyswajanie sobie słowa objawionego, które odnajdujemy w Biblii".