Pierwszy dzień festiwalu zdominowała polifoniczna muzyka barokowa. Usłyszeliśmy także inny hymn Johanna Sebastiana Bacha „Allein Gott in der Höh sei Ehr” (odpowiednik „Chwała na wysokości Bogu”) i „Magnificat VII. Toni” Heinricha Scheidemanna. Gail Archer wykonała też utwory: Johannesa Brahmsa, Jeanne’a Demessieux, Oliviera Messiaena i Maxa Regera.
Niedziela 29 września stała pod znakiem europejskiej muzyki XIX i XX wieku. To dźwięki bliższe Polakom z uwagi na ich bardziej emocjonalny, romantyczny charakter. Melomani, również w kościele Podwyższenia Krzyża Świętego, wysłuchali czterech sonat autorstwa: Augusta Gottfrieda Rittera, Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego, Jana Alberta van Eijkena i Otto Olssona. Wykonała je niemiecka organistka Erika Budday.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Na kolejny koncert organizatorzy, czyli Towarzystwo Muzyczne w Częstochowie na czele z Janem Mroczkiem, kierownikiem artystycznym festiwalu, zapraszają 5 października o 19.00 do kościoła Najświętszego Imienia Maryi. Wystąpią tam utalentowani częstochowscy muzycy: duet organowy Moniki i Jakuba Baszczyków oraz skrzypaczka Zuzanna Lipka. Dzień później w kościele św. Andrzeja Boboli, również o 19.00, zaprezentują się znani już z poprzednich edycji: saksofonista Tomasz Grzegorski i organista Jan Bokszczanin. 20 października w kościele św. Jana Chrzciciela w Poczesnej na finał festiwalu zagrają: flecistka Magdalena Kania i klawesynistka Urszula Jasiecka-Bury. Początek koncertu o 17.00.
Wstęp na koncerty jest bezpłatny.
Patronat honorowy nad XIV Częstochowskimi Dniami Muzyki Organowej objął abp Wacław Depo, a jednym z patronów medialnych wydarzenia jest tygodnik „Niedziela”.