Do tegorocznej edycji konkursu zgłosiło się 36 zespołów z całej Europy, z których 27 w terminie przygotowało koncepcje. Najlepsza czternastka prezentowała swoje projekty w Paryżu przed gronem ekspertów z firm i instytucji takich jak Air and Space Museum, Dassault Aviation, Ariane Group czy ESA.
Uczestnicy konkursu mogli wybrać jedno z dziesięciu zagadnień związanych z lotami suborbitalnymi. Zadania dotyczyły m.in. aspektów ekonomicznych lotu, aerodynamiki i kontroli lotu, kwestii medycznych czy sterowania samolotem.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Studenci Politechniki Wrocławskiej – działający jako grupa Innspace – skupili się na problemach związanych z kabiną załogową i jej wyposażeniem. Musieli rozważyć m.in. kwestie systemów podtrzymywania życia, ciśnienia we wnętrzu czy systemów wyrzutowych. Kabina musiała oczywiście zapewniać bezpieczeństwo, ale ważnym aspektem było też takie jej zaprojektowanie, by dla jej pasażerów lot trwający około półtorej godziny był przeżyciem doświadczonym maksymalnie.
Reklama
– Ze względów technicznych okna w samolocie nie mogą być zbyt duże, a przecież po to leci się w kosmos, by zobaczyć jak najwięcej. Dlatego zaproponowaliśmy gogle do VR, które można będzie założyć na pokładzie i w czasie rzeczywistym oglądać to, co znajduje się przed samolotem – opowiada Justyna Pelc z Wydziału informatyki i Zarządzania PWr, która w projekcie zajmowała się systemami rozrywki pokładowej. – W naszej kabinie można też złożyć siedzenia, a tym samym powiększyć przestrzeń, w której można będzie swobodnie dryfować podczas trwania w stanie nieważkości.
Projekt naszych studentów został uznany za najlepszy, a w nagrodę będą mogli go zaprezentować na branżowej konferencji Europejskiej Agencji Kosmicznej w listopadzie w Belfaście.
– Sędziowie pochwalili bardzo głęboki research. Usłyszeliśmy nawet, że do tej pory żaden z zespołów w konkursie nie zgłębił tematu tak bardzo jak my. Pytali nas także o to, jak analiza ryzyka pomogła nam w projekcie, i czemu zrezygnowaliśmy z kombinezonów dla pasażerów. Wytłumaczyliśmy więc, że warunki w kabinie gwarantują bezpieczeństwo, a poza tym uczestnicy lotu mają wystarczająco dużo czasu, by w razie dekompresji założyć hełm bo przeważnie trwa ona dość długo – mówiła po ogłoszeniu wyników Justyna Pelc.
O Grand Prix w konkursie rywalizowali także studenci z ISAE-Supaero (Politechniki w Tuluzie), Politechniki w Bukareszcie, Uniwersytetu „Danubius” z Galati w Rumunii, Universidad Rey Juan Carlos w hiszpańskim mieście Móstoles, École centrale we francuskim Lyonie, Uniwersytetu Patraskiego (Grecja), IDEST (Institute of Space and Telecommunications Law) we francuskim Sceaux, Uniwersytetu w Liverpoolu, Uniwersytetu Warszawskiego, University College London i grupa studentów z dwóch uczelni z bułgarskiej Warny - Uniwersytetu Medycznego i Akademii Marynarki Wojennej im. Nikoli Vaptsarowa.