Tym razem, na lutowym spotkaniu w „Niedzieli” gościł z wykładem ks. Mariusz Frukacz, redaktor prowadzący „Niedzielę Częstochowską”, prezentując temat: „Oblicza kultury medialnej w Polsce”.
Ks. Frukacz podkreślił m.in., że w dzisiejszych czasach ludzkie doświadczenie staje się w dużej mierze doświadczeniem zdobywanym za pośrednictwem mass mediów – stąd bierze się określenie: „społeczeństwo epoki informacji”. We współczesnym świecie media odgrywają ogromną rolę – mają wpływ m.in. na postawy religijne i moralne, na kulturę, na wychowanie, są głównym narzędziem informacyjnym i formacyjnym, przewodnikiem i inspiracją w zachowaniach indywidualnych, rodzinnych i społecznych, stając się częścią naszego życia – kontynuował dziennikarz katolicki z 21-letnim doświadczeniem w pracy w mediach. Jak zaznaczył – bywa, że w ogóle nie zdajemy sobie sprawy z faktu, że media praktycznie na co dzień nas otaczają, a przecież co rusz sięgamy do Internetu, czy korzystamy z tabletów, telefonów komórkowych, smartfonów. Informacja stała się dzisiaj również towarem, który trzeba dobrze sprzedać. Stąd pogoń za tym, co może ludzi pociągać, za jakąś sensacją, czymś mocnym, co przykuje uwagę odbiorcy. Stąd także w mediach coraz częściej mniej miejsca na dobre wiadomości. W istocie siła środków przekazu jest tak wielka, że wpływają one nie tylko na to, jak ludzie myślą, ale także o czym myślą. Dla wielu rzeczywistością jest to, co środki przekazu uznają za rzeczywiste; wszystko, czemu nie poświęcają uwagi, wydaje się pozbawione znaczenia. W ten sposób jednostki i grupy, o których nie mówi się w środkach przekazu, mogą być de facto zmuszone do milczenia – mówił ks. Frukacz. Prelegent wyjaśniał m.in. takie pojęcia, jak: tabloidyzacja, ikonosfera (środowisko obrazu), logosfera (środowisko słowa), sonosfera (środowisko dźwięku) i galenosfera (strefa ciszy). Podkreślił, że w obecnym kontekście kulturowym zauważa się marginalizację logosfery w wyniku dynamicznego rozwoju ikonosfery. Film, gry komputerowe, komiks, prasa ilustrowana, silnie oddziaływujące na wzrok człowieka cieszą się większym powodzeniem niż słowo drukowane. Wśród poruszanych problemów pojawiły się także m.in. temat braku ładu medialnego w Polsce oraz rola mediów katolickich.
Pomóż w rozwoju naszego portalu