Temu tematowi poświęcone zostało sympozjum w dniu 27 października 2017r.
Jego podjęcie wynika z przekonania, że praca łączy ludzi, jest siłą budowania wspólnoty, stanowi nieodzowny składnik życia społecznego i konstruktywny czynnik ładu społecznego. Praca jest elementarnym budulcem osobowości. Te wartości młodzież zdobywa w domu, w szkole i w relacjach społecznych. Dlatego praktykowanie różnorodnych form pracy i przedsiębiorczości młodzieży jest jednym z ważnych wyzwań i obowiązków rodziców, nauczycieli i samorządów terytorialnych.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Rosnący dobrobyt i konsumpcjonizm sprzyjają hedonistycznym wzorcom w wychowaniu. Tymczasem praca dla dobra wspólnego powinna znajdować się na piedestale wartości wychowawczych, bo najpełniej służy dobrostanowi społeczeństwa i długofalowemu rozwojowi. Wyzwaniem dla polskich szkół jest upowszechnienie nowego modelu przedsiębiorczości społecznej.
Jako bardzo ważne podczas sympozjum uznano:
1. Uruchomienie platformy współpracy na rzecz przedsiębiorczości obejmującej przedstawicieli władz lokalnych, dyrektorów szkół, nauczycieli przedsiębiorczości, rad rodziców i samorządów szkolnych.
2. Stworzenie diagnozy i ram prawnych, instytucjonalnych i ekonomicznych dla odrodzenia sklepików szkolnych i innej aktywności młodzieży w pracy zarobkowej.
Reklama
3. Opracowanie we współpracy z nauczycielami i młodzieżą licealną efektywnego modelu edukacji i coachingu na rzecz tworzenia spółdzielni uczniowskich.
4. Uruchomienie grantów miejskich wspierających tworzenie spółdzielni uczniowskich, biur pracy i pomocy dla osób starszych, przez młodzież w ramach wolontariatu i odpłatnych usług.
Z dużą nadzieją patrzę na gdańską oddolną inicjatywę, która może mieć realny wpływ na wzmocnienie wychowania do przedsiębiorczości.