Reklama

Polska

Gniezno: sympozjum historyczne z okazji 600-lecia prymasostwa w Polsce

W Centrum Edukacyjno-Formacyjnym w Gnieźnie odbyło się 27 marca sympozjum historyczne nt. dziejów i znaczenia godności Prymas Polski. Spotkanie wpisało się kalendarz wydarzeń organizowanych z okazji świętowanego w tym roku jubileuszu 600-lecia prymasostwa polskiego.

[ TEMATY ]

sympozjum

korom / Foter / Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.0 Generic (CC BY-SA 2.0)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sympozjum zorganizowało Prymasowskie Wyższe Seminarium Duchowne w Gnieźnie we współpracy z Wydziałem Teologicznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Fundacją św. Wojciecha-Adalberta. Przedsięwzięcie honorowym patronatem objął Prymas Polski abp Wojciech Polak, który witając obecnych zapowiedział oficjalnie jubileuszowe obchody, które rozpięte będą między tegorocznymi i przyszłorocznymi uroczystościami świętowojciechowymi.

„W doroczną uroczystość św. Wojciecha, 23 kwietnia br., pragniemy rozpocząć obchody 600-lecia prymasostwa w Polsce. Nawiązujemy w ten sposób nieco symbolicznie do roku 1417 i odbywającego się wówczas Soboru w Konstancji. Nie rozstrzygając przy tym historycznej kwestii samej genezy prymasostwa, pragniemy jedynie nawiązać do Historii Polski z 1417 roku Jana Długosza, w której m.in. czytamy, że arcybiskup gnieźnieński Mikołaj Trąba (…) uzyskał na mocy uroczystego przywileju oraz dekretu soboru w Konstancji publiczne ogłoszenie, że jest prymasem Kościoła polskiego. Od tej pory on sam i każdy jego następca w Kościele gnieźnieńskim podpisuje się jako arcybiskup i Prymas” – przypomniał abp Polak.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Tłumaczył również, że czas jubileuszowych obchodów - od 23 kwietnia 2017 r. do 29 kwietnia 2018 r., jest także ukłonem w stronę tych, którzy są skłonni łączyć nadanie prymasowskiego tytułu z rokiem 1418, uważanym przez nich za datę kanonicznego potwierdzenia prymasostwa.

„Wśród różnych wydarzeń zaplanowanych przez nas – spotkań, celebracji czy koncertów, niewątpliwie jedynym z priorytetowych wydaje się nam potrzeba solidnej refleksji historycznej nad samym pochodzeniem, zakresem uprawnień, rolą i znaczeniem prymasowskiego tytułu arcybiskupów gnieźnieńskich w dziejach i historii Kościoła w Polsce oraz państwa i narodu polskiego” – podkreślił abp Polak.

W programie sympozjum znalazły się trzy bloki wykładów nt. dziejów, spuścizny i znaczenia prymasostwa polskiego. Pierwszą prelekcję wygłosił abp senior Henryk Muszyński, który mówił o staraniach podjętych przez niego na rzecz powrotu godności Prymasa Polski do arcybiskupa gnieźnieńskiego. Duchowny ujawnił m.in. nieznane dotąd fragmenty korespondencji, jaką prowadził w tej sprawie z kard. Józefem Glempem.

Sylwetkę, działalności dyplomatyczną i biskupią pierwszego Prymasa Polski abp. Mikołaja Trąby przedstawił w zarysie prof. UAM dr hab. Jarosław Nikodem. Po przerwie zebrani mieli okazję wysłuchać kolejnych referatów m.in.: „Czterech prymasów czasów stanisławowskich”, „Kardynał Stefan Wyszyński - prymas czasu walki o rząd dusz” oraz „Przeobrażenia prymasostwa za kardynała Józefa Glempa” przygotowanych przez historyków z poznańskiego UAM, łódzkiej Społecznej Akademii Nauk oraz gnieźnieńskiego Archiwum Archidiecezjalnego.

Obok Prymasa Polski abp. Wojciecha Polaka i abp. seniora Henryka Muszyńskiego w sympozjum uczestniczyli także abp senior Józef Kowalczyk, bp Krzysztof Wętkowski i bp senior Bogdan Wojtuś. Obecni byli gnieźnieńscy duchowni i świeccy zainteresowani tematyką oraz klerycy gnieźnieńskiego seminarium, którzy gościli tego dnia kolegów z seminarium w Koszalinie.

2017-03-27 16:57

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Włocławek: Teologowie fundamentalni wobec obecnej „wojny kulturowej”

[ TEMATY ]

seminarium

sympozjum

zjazd

Ks. Mariusz Frukacz

Od jutra do 20 września w Wyższym Seminarium Duchownym we Włocławku odbędzie się XV Zjazd Stowarzyszenia Teologów Fundamentalnych w Polsce nt. „Nowa apologia w Polsce. Czego, wobec kogo i jak bronimy?" Członkami stowarzyszenia są wykładowcy tej dyscypliny, pracujący na wydziałach teologicznych i w wyższych seminariach duchownych, a także inni duchowni i świeccy absolwenci bądź doktoranci studiów fundamentalnoteologicznych.

W tym roku jako przedmiot obrad polscy teologowie fundamentalni wybrali temat: „Nowa apologia w Polsce. Czego, wobec kogo i jak bronimy? Zjazd otworzy Eucharystia, sprawowana w katedrze włocławskiej pod przewodnictwem bp. Wiesława Meringa.
CZYTAJ DALEJ

Św. Monika – matka św. Augustyna

[ TEMATY ]

święta

Autorstwa Sailko - Praca własna, commons.wikimedia.org

Portret św. Moniki, pędzla Alexandre’a Cabanela (1845)

Portret św. Moniki, pędzla Alexandre’a Cabanela (1845)

"Święta kobieta” – można by dziś użyć potocznego określenia, przyglądając się Monice, jej troskom i niespotykanej wręcz cierpliwości, z jaką je przyjmowała.

Nie tylko to było niezwykłe, co musiała znosić jako żona i matka, ale przede wszystkim to, jaką postawą się wykazała i jak ta postawa odmieniła życie jej męża i syna. Monika. Urodzona ok. 332 r. w mieście Tagasta w północnej Afryce, pochodziła z rzymskiej chrześcijańskiej rodziny. Jednak największy wpływ na jej pobożność miała prawdopodobnie piastunka, stara służąca, która, zajmując się dziewczynką, dbała, by ta ćwiczyła się w pokorze, umiarze i spokoju. Gdy młoda kobieta wychodziła za mąż za rzymskiego patrycjusza, była bardzo religijna, znała Pismo Święte, filozofię, ale przede wszystkim wierzyła, że z Bożą pomocą będzie dobrą, cierpliwą żoną i matką. I była. Jednak jeszcze wtedy nie miała pojęcia, jak dużo ją to będzie kosztowało i jak wielkie owoce przyniesie jej życie. Przeczytaj także: Monika i Augustyn Najpierw mąż. Był poganinem, ponadto człowiekiem gniewnym i wybuchowym. Lubił zabawy i rozpustę. Monika potrafiła się z nim obchodzić niezwykle łagodnie. Swą dobrocią i cierpliwością, tym, że nigdy nie dopuszczała do kłótni, a także modlitwami i chrześcijańską postawą spowodowała nawrócenie i przyjęcie chrztu przez męża. Gdy owdowiała w wieku ok. 38 lat, miała świadomość, że mąż odszedł pojednany z Bogiem. Syn. Monika urodziła troje dzieci: dwóch synów – Nawigiusza i Augustyna oraz córkę (prawdopodobnie Perpetuę). Mimo ogromnego wysiłku włożonego w wychowanie dzieci jeden z synów – Augustyn zapatrzony w ojca i jego wcześniejsze poczynania, wiódł od lat młodzieńczych hulaszcze życie, oddalone od Boga. Kolejne 16 lat swojego wdowiego życia Monika poświęciła na ratowanie ukochanego syna. Śledząc ich losy, trudno pojąć, skąd brali siły na tę walkę, np. ona – by odmówić własnemu dziecku przyjęcia do domu po powrocie z Kartaginy (wiedziała, że związał się z wyznawcami manicheizmu), on – by nią pogardzać i przed nią uciekać. Była wszędzie tam, gdzie on. Modliła się i płakała. Nigdy nie przestała. Wreszcie doszło do spotkania Augustyna ze św. Ambrożym. Pod wpływem jego kazań Augustyn przyjął chrzest i odmienił swoje życie. Szczęśliwa matka zmarła wkrótce potem w Ostii w 387 r.
CZYTAJ DALEJ

Wojciech Szczęsny, koniec wielkiej kariery na własnych warunkach

2024-08-27 17:32

[ TEMATY ]

piłka nożna

kariera

PAP/Leszek Szymański

Wojciech Szczęsny, jeden z najlepszych bramkarzy w historii polskiego futbolu, poinformował we wtorek o zakończeniu kariery. 34 lata to nie jest zaawansowany wiek dla golkiperów, ale odszedł z wyczynowego sportu tak jak najwięksi - na własnych warunkach.

"Dałem futbolowi wszystko, co miałem przez ponad 18 lat mojego życia. Poświęcałem się codziennie, bez wymówek. Moje ciało wciąż czuje się gotowe na wyzwania, mojego serca już tam nie ma" - przyznał Szczęsny.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję