Większe i mniejsze powierzchnie okien witrażowych w parafii Nawiedzenia
Najświętszej Maryi Panny w Częstochowie zapełniają kolorowi święci,
sceny z życia Maryi, Jezusa, kwiaty, figury geometryczne, czyniąc
z nich coś więcej niż tylko "biblię pauperum", przemawiającą do wiernych
obrazem a nie słowem. Światło sączące się przez kolorowe szybki
do wnętrza daje poczucie powagi, kontemplacji, stwarza niepowtarzalny
nastrój modlitwy, którego człowiek przychodzący do świątyni szuka
i potrzebuje.
Witraż ma swoją wielowiekową tradycję. Królował w okresie
średniowiecza. Wraz z rozwojem architektury gotyckiej powstawały
prawdziwe arcydzieła sztuki witrażowej, m. in. w katedrze w Chartres,
Notre Dame i Sainte Chapelle w Paryżu. W okresie nowożytnym technika
ta została niemal całkowicie zarzucona. Powrócono do niej na przełomie
XIX i XX wieku w sztuce secesji. Z tego okresu pochodzą przepiękne
witraże w krakowskich kościołach, m.in. w wykonaniu Wyspiańskiego,
Mehoffera.
Do tych najlepszych tradycji z początku wieku nawiązuje
krakowska pracownia Józefa Furdyna, w której wykonano i w kwietniu
br. zamontowano witraże do kościoła Nawiedzenia Najświętszej Maryi
Panny w Częstochowie. "O wyborze wykonawcy zdecydował profesjonalizm
i solidność" - powiedział proboszcz parafii, ks. prał. Kazimierz
Najman. Artysta ma już niemałe doświadczenie, a w swoim dorobku
ponad 60 kompozycji witrażowych i kilkanaście polichromii kościelnych,
zarówno w Polsce, jak i w Niemczech, Australii, a nawet na dalekiej
wyspie Samoa.
Witraże w górnej części kościoła przedstawiają sceny z historii
zbawienia - zwiastowanie, nawiedzenie Najświętszej Maryi Panny, narodzenie
Jezusa, ukrzyżowanie i zmartwychwstanie. Kompozycje te wykonane są
w układzie dwu- lub trójstrefowym. Takie rozmieszczenie postaci powoduje,
że w poszczególnych scenach tętni życie. Dodatkowy efekt dynamizmu
artysta uzyskuje, stosując zawirowaną linię, co szczególnie widać
w najbogatszym kompozycyjnie witrażu przedstawiającym scenę nawiedzenia
Najświętszej Maryi Panny. Matkę Zbawiciela przychodzącą do św. Elżbiety
otaczają wstęgi z wypisanym tekstem Magnificat, co jest charakterystyczne
dla średniowiecznej sztuki budowy witraży jako swoistej biblii dla
ludu. Autor stosuje bogatą ornamentykę, sięga po secesyjne motywy
kwiatów i pełną wymowy symbolikę. Charakterystyczną dla niego manierą
jest wydłużenie postaci, co przypomina malarstwo wielkiego El Greca.
W oknach dolnej części kościoła postacie świętych polskich
przedstawiono chronologicznie od czasów najdawniejszych do współczesnych.
Poczet rozpoczyna św. Wojciech i św. Stanisław Biskup, kolejno św.
Kinga, św. Jadwiga Królowa, która swoje klejnoty przeznaczyła na
renowację Uniwersytetu Jagiellońskiego, o czym informuje napis na
pergaminie, następnie św. Kazimierz królewicz - patron Polski i Litwy.
Józef Furdyna sięga do legend, opowieści, by uchwycić postaci w sposób
dla nich jak najbardziej charakterystyczny. Św. Stanisław Kostka
ukazany jest w momencie przyjmowania Komunii św., którą przynosi
mu anioł. Bł. Edmund Bojanowski z książką - symbolem wiedzy, jaką
niósł ubogim, zakładając ochronki i szkoły, św. Albert Chmielowski
- dobry jak chleb, który dawał biednym, św. Maksymilian Kolbe na
czele męczenników II wojny światowej, na wstęgach numery obozowe.
Poczet świętych zamyka św. Faustyna, w głębi witraża widoczna kopuła
bazyliki Miłosierdzia budowanej w Krakowie Łagiewnikach. Witraże
są z sobą doskonale zharmonizowane kolorystycznie i kompozycyjnie.
Artysta umiejętnie łączy ich współistnienie z pięknym tryptykiem
Nawiedzenia w ołtarzu głównym kościoła, malowanym na płótnie i z
pozostałym wystrojem świątyni.
Warto przyjrzeć się tym prawdziwym dziełom sztuki witrażowej,
a okazją może być uroczystość odpustowa Nawiedzenia Najświętszej
Maryi Panny 31 maja. Msza św. o godz. 18.00.
W miejscu , gdzie dziś stoi kościół Nawiedzenia Najświętszej
Maryi Panny przy ul. Okólnej, była niegdyś w polach mała kapliczka
poświęcona czci Matki Bożej, później zapomniana. Po latach Opatrzność
Boża sprawiła, że ks. Kazimierz Najman właśnie to pole zakupił pod
budowę kościoła, który otrzymał wezwanie Nawiedzenia Najświętszej
Maryi Panny. Można powiedzieć, że Maryja wróciła do siebie.
Projekt pawilonu katechetycznego wraz z kościołem (w projekcie
jako aula) opracował bezpłatnie parafianin mgr inż. Bogdan Jezierski.
Budowę rozpoczęto w maju 1984 r. W październiku 1985 r. bp Stanisław
Nowak wmurował kamień węgielny. 11 marca1988 r. bp Nowak erygował
parafię, a jej proboszczem mianował ks. Kazimierza Najmana. Kościół
kolejno był wyposażany w tabernakulum, ołtarz, ambonę, chrzcielnicę,
ławy. 30 maja 1993 r. abp Stanisław Nowak poświęcił tryptyk ku czci
Najświętszej Maryi Panny, w 1994 r. erygował drogę krzyżową, następnie
poświęcił zabytkowy krzyż umieszczony wśród symboli Ewangelistów.
Wszystkie prace malarskie wykonał artysta dr Jarosław Kweclich z
Częstochowy. W grudniu 1994 r. bp Antoni Długosz poświęcił wolno
stojącą wieżę i trzy dzwony. Uroczystej konsekracji kościoła dokonał
abp Stanisław Nowak 18 maja 1997 r.
Pomóż w rozwoju naszego portalu