Reklama

„Położę nieprzyjaźń…”

1 września przypada sześćdziesiąta czwarta rocznica wybuchu drugiej wojny światowej. Ludziom, którzy przeżyli ten koszmar, ciągle nie daje spokoju pytanie: Dlaczego wojny? Dlaczego ludzie tak masowo pozbawiają się życia? Dlaczego? Dlaczego?

Niedziela warszawska 35/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1. Początkiem wszelkich wojen jest różnorodność stworzeń, dokładniej mówiąc ich nawet pra-różnorodność, bo wypada tu sięgnąć czasów jeszcze sprzed grzechu pierworodnego. Gdyby obok aniołów, czyli dobrych duchów nie było aniołów upadłych, czyli duchów złych, nie doszłoby zapewne także do pierwszego upadku. Potem ujawniła się tragiczna odmienność między Bogiem a ludźmi. Doszło do grzechu pierworodnego. To wtedy została wypowiedziana pierwsza wojna. Powiedział wówczas Stwórca do węża: „Wprowadzam nieprzyjaźń między ciebie a niewiastę, między potomstwo twoje a potomstwo jej; ono zmiażdży ci głowę, a ty ugodzisz je w piętę” (Rdz 3, 15).
Z różnorodności już międzyludzkiej zrodził się także grzech pierwszy. Chociaż bowiem Adam powiedział o Ewie, że była kością z jego kości i ciałem z jego ciała, to jednak były to istoty różne nie tylko zresztą pod względem fizycznym. Ewa różniła się od Adama między innymi tym, że to ona sama wdała się w dyskusje z wężem, ona, bez konsultowania się ze swym mężem, pierwsza spożyła owoc zakazany. Tej różnorodności w sposobie myślenia i odnoszenia się do Bożych nakazów dał wyraz Adam, kiedy na pytanie Stwórcy, dlaczego spożył owoc zakazany, tak oto odpowiedział: „To niewiasta, którą umieściłeś przy mnie dała mi owoc z tego drzewa. I zjadłem” (Rdz 3, 12).
Różnorodność pomiędzy Kainem i Ablem stała się też przyczyną pierwszego bratobójstwa. Bardzo to szczególna różnorodność. Polegała ona na odmiennym odbiorze przejawów miłości Boga do ludzi: „Jahwe wejrzał łaskawie tylko na Abla i jego ofiarę, nie zaś na Kaina i na to, co on składał w ofierze. Bardzo to Kaina zasmuciło” (Rdz 4, 4n).
Niekiedy u podstaw wielkich konfliktów, także zbrojnych, znajdują się niejednakowe koncepcje sprawiedliwości. To, co jedni uważają za należne im na zasadzie sprawiedliwości, inni uważają za wyraźne wygórowanie elementarnej sprawiedliwości.
I tak jest po dzień dzisiejszy. Rządzący, dziś również różnią się od rządzonych, możni tego świata bywają tak różni od ubogich jak ewangeliczny bogacz od łazarza. Dzielą różnice a nie podobieństwa w posiadaniu władzy i majętności. Przeciwnie, można dostrzec nawet pewien rodzaj solidaryzmu z jednej strony między dobrze się mającymi, z drugiej pomiędzy biedakami.
Najczęściej jednak powodem konfliktów i krwawych wojen całych społeczności ludzkich były nierówności posiadania władzy i dóbr materialnych. Ta różnorodność w dążeniu do posiadania i władzy i jeszcze większych bogactw stała się też przyczyną wybuchu i wszystkich następstw drugiej wojny światowej. Zapędy krwiożerczego führera były zasadniczo różne od Polski pokojowo nastawionej do swoich sąsiadów.
Różnorodność dzieli. Bardzo względne jest więc porzekadło mówiące o tym, że różnorodność sprawia przyjemność (varietas delectat).

Reklama

2. Mając tedy na uwadze wszystkie jakże bolesne następstwa, zwłaszcza starć zbrojnych, wywoływanych różnorodnością ludzkich sposobów bycia i posiadania, trzeba by sobie zadawać ciągle na nowo pytanie, jak powinno się niwelować różnorodności, albo, co należałoby czynić, żeby różnorodności nie były sobie wrogie, jeśli już muszą towarzyszyć ludzkiemu istnieniu?
Ponieważ do konfliktów dochodzi najczęściej wskutek niejednakowego pojmowania zasad sprawiedliwości, wniosek stąd, że należałoby zdążać wszelkimi sposobami do opierania się na jednakowym dla wszystkich kryterium rozpoznawania tej cnoty, stanowiącej fundament wszelkiego ładu społecznego. Otóż takim kryterium jest Dekalog. Innego, lepszego sposobu na społeczne współżycie dotychczas nie wymyślono. Wszelkie próby poprawiania Dekalogu lub obywania się bez niego prowadzą - jak doświadczenie wykazuje - właśnie do wojen.
Tradycyjnie już poróżnionym stronom doradza się rozmowę, dialog. Koniecznie dialog, bo ten, choćby najbardziej trudny, długotrwały i przerywany, lepszy jest od wojny i to nie tylko na czas jego trwania, bo często właśnie poprzez dialog dochodzi się do zażegnania sporu.
Zazwyczaj nie udaje się jednak uniknąć siłowego starcia, gdy albo jedna ze stron jest zbyt świadoma swojej znacznej przewagi nad drugą, albo, gdy owa druga nie zdaje sobie sprawy z własnych słabości. Do tej ostatniej sytuacji nawiązuje także Jezus, kiedy mówi: „Jakiż król, wybierając się na wojnę przeciwko innemu królowi, nie usiądzie wpierw i nie zastanowi się, czy ze swymi dziesięcioma tysiącami ludzi będzie w stanie oprzeć się temu, który idzie przeciw niemu z dwudziestoma tysiącami?” (Łk 14, 31).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

3. Za wszystkie tragiczne następstwa wojny w znacznie większym stopniu jest moralnie odpowiedzialny ten, który atakuje jako pierwszy. Według zasad moralności, także chrześcijańskiej, strona zaatakowana ma prawo się bronić. Obrona ta nigdy jednak nie powinna przybierać formy odwetu, czyli krwawej zemsty. „Wszelkie działania militarne, które zmierzają czy to do zniszczenia całych miast czy też rozległych obszarów z ich mieszkańcami, są przestępstwem przeciwko Bogu i samemu człowiekowi, które należy stanowczo i bez zwłoki potępić” (KKK 2314).
Wojny nikomu nie wolno rozpoczynać. Oto doktryna Kościoła w sprawie wojny obronnej, zwanej inaczej „wojną sprawiedliwą”: „Tak długo jednak jak będzie występować niebezpieczeństwo wojny i będzie brakowało kompetentnej oraz wyposażonej w odpowiednie możliwości władzy międzynarodowej, tak długo nie można odmówić rządom prawa do słusznej obrony, po wyczerpaniu wszystkich środków pokojowych rokowań”. Należy ściśle wziąć pod uwagę dokładne warunki usprawiedliwiające uprawnioną obronę z użyciem siły militarnej. Powaga takiej decyzji poddaje ją ścisłym warunkom uprawnienia moralnego. Potrzeba jednocześnie:
- aby szkoda wyrządzona przez napastnika narodowi lub wspólnocie narodów była długotrwała, poważna i pewna;
- aby wszystkie inne środki zmierzające do położenia jej kresu okazały się niemożliwe lub nieskuteczne;
- aby istniały poważne warunki powodzenia;
- aby użycie broni nie pociągnęło za sobą jeszcze poważniejszego zła i zamętu niż zło, które należy usunąć. W ocenie tego warunku bardzo ważne jest uwzględnienie potęgi nowoczesnych środków niszczenia” (KKK pkt 2308n).
Wojna jest wrogiem życia, szczególnym wrogiem życia. Zabija się na wiele różnych sposobów, ale wojna, to zabijanie na „skalę przemysłową”, to masowa zagłada.
Tragedii spowodowanych wybuchem wojny nie da się uniknąć. To dlatego w naszych suplikacjach znajduje się dobrze znana prośba: „Od powietrza, głodu, ognia i wojny - zachowaj nas Panie”. Właściwie to wystarczyłoby modlić się tylko o zachowanie od wojny, bo ogień, głód i powietrze od rozkładających się trupów to nieuniknione następstwa każdej wojny.

Reklama

4. Może jednak powie ktoś w tym miejscu, że cały Stary Testament to historia niekończących się wojen a w dziejach nie tak bardzo odległych Nowego Testamentu znajdują się wyprawy krzyżowe i przemoc średniowiecznej inkwizycji. To niewątpliwie słuszne spostrzeżenie należałoby tak oto skomentować: Stary Testament to całkiem inne czasy, z innymi nieco zasadami społecznego współżycia. Gatunek literacki, wedle którego były opisywane tamte wojny domaga się też stosowania specjalnych reguł interpretacyjnych. Natomiast nie jest łatwo znaleźć jakieś przekonywujące usprawiedliwienie dla już nowotestamentalnych wypraw krzyżowych i do inkwizycji.
Trudno tu nie wspomnieć o wielkich koncernach przemysłowych, finansowanych niekiedy także przez władze państwowe, które dyskretnie popierają wszelkie konflikty zbrojne, bo pozwalają one zwiększać produkcję broni i dają wiele możliwości sprawdzania jakości tej broni. Nie trzeba nawet dodawać, że działania tego rodzaju wołają o przysłowiową pomstę do nieba.
Natomiast na specjalne błogosławieństwo zasługują sobie ci, którzy czynią starania o zachowanie pokoju. Jezus sam powiedział: „Błogosławieni, którzy zabiegają o pokój, albowiem będą nazwani synami Bożymi” (Mt 5, 9). Spośród wszystkich błogosławionych tylko „pokój czyniący” zostali nazwani „synami Boga”. W Katechizmie Kościoła Katolickiego czytamy: „Ci, którzy wyrzekają się przemocy oraz krwawych działań i w celu ochrony praw człowieka odwołują się do środków obronnych, jakie dostępne są najsłabszym, dają świadectwo miłości ewangelicznej, …świadczą oni w sposób uprawniony o powadze ryzyka fizycznego i moralnego uciekania się do przemocy, która powoduje zniszczenia i ofiary” (pkt 2306).

* * *

Jest jednak taki rodzaj wojny, który stanowi przedmiot nie tylko przyzwolenia, lecz bardzo wyraźnego nakazu także Jezusa Chrystusa; to zmaganie się, wojna ze samym sobą. Gdyby ludzie częściej takie wojny prowadzili, gdyby przy tym udawało się im odnosić zwycięstwa, na pewno byłoby mniej wielkich, krwawych międzynarodowych kataklizmów.

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Ks. Węgrzyniak: miłość owocna i radosna dzięki wzajemności

2024-05-04 17:05

Archiwum ks. Wojciecha Węgrzyniaka

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Najważniejszym przykazaniem jest miłość, ale bez wzajemności miłość nigdy nie będzie ani owocna, ani radosna - mówi biblista ks. dr hab. Wojciech Węgrzyniak w komentarzu dla Vatican News - Radia Watykańskiego do Ewangelii Szóstej Niedzieli Wielkanocnej 5 maja.

Ks. Węgrzyniak wskazuje na „wzajemność" jako słowo klucz do zrozumienia Ewangelii Szóstej Niedzieli Wielkanocnej. Podkreśla, że wydaje się ono ważniejsze niż „miłość" dla właściwego zrozumienia fragmentu Ewangelii św. Jana z tej niedzieli. „W piekle ludzie również są kochani przez Pana Boga, ale jeżeli cierpią, to dlatego, że tej miłości nie odwzajemniają” - zaznacza biblista.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję