W I poł. XVII w. na ziemiach polskich pojawili się synowie
św. Franciszka zwani reformatami. Szczególną cechą duchowości polskich
reformatów był kult i propagowanie nabożeństwa do Męki Pańskiej.
Podczas kapituły odbytej w 1688 r. padły głębokie słowa: "
Jesteśmy naśladowcami św. Patriarchy, który był doskonałym naśladowcą
życia Jezusa Chrystusa i zupełnie pochłonięty rozmyślaniem Jego Męki.
Nagrodą tego były stygmaty udzielone mu przez Zbawcę jeszcze za życia.
Nie ma nic milszego Bogu niż to nabożeństwo, a dla nas pożyteczniejszego.
Inne zakony szczycą się różańcem, szkaplerzem itp., nasz zaś zakon
szczyci się szczególnym nabożeństwem do Męki Pańskiej, Drogą Krzyżową
i miejscami świętymi w Jerozolimie".
Ten "pasyjny" charyzmat reformatów wyraża się już w samej
architekturze i wystroju świątyń, w których w wielkim ołtarzu pole
centralne zajmuje krucyfiks z grupą rzeźb przedstawiających Mękę
Chrystusa; Jego biczowanie, cierniem koronowane, postaci Matki Bolesnej,
św. Jana oraz aniołów z narzędziami męki. Już pierwsze spotkanie
z reformacką świątynią miało wskazywać, że jest to sanktuarium Krzyża
i Męki Pańskiej.
Reformaci we wszystkich swych kościołach erygowali stacje
Drogi Krzyżowej, której nabożeństwo gorliwie rozpowszechniali wśród
wiernych, sami odprawiając je codziennie (jeżeli nie były tylko przeciwne
temu okresy liturgiczne) oraz medytując Mękę Pańską.
Innym przejawem rozpowszechniania nabożeństwa do Męki
Pańskiej był kult relikwii Krzyża św., które w określonych dniach
wystawiano do publicznej adoracji z odpowiednim zewnętrznym splendorem.
Relikwie Krzyża św. zawsze wystawiano w czasie odprawiania Drogi
Krzyżowej i innych nabożeństw pasyjnych. Szybko rozpowszechniły się
odpusty w piątki Wielkiego Postu zwane "piątkami marcowymi" - do
dziś gromadzące tłumy wiernych. Duży napływ ludności na te nabożeństwa
skłonił zakonników do urządzania ich na zewnątrz kościoła, skąd również
wzięła się tendencja do zakładania stacji Drogi Krzyżowej na cmentarzach
przykościelnych (co jest też charakterystyczną cechą architektury
reformackich klasztorów). Nabożeństwa pasyjne zostały jeszcze bardziej
spotęgowane w kościołach franciszkańskich po wydaniu przez papieża
Benedykta XIII w 1728 r. konstytucji apostolskiej, mocą której nadano
odprawiającym Drogę Krzyżową w kościołach franciszkańskich te same
odpusty, jakie zyskiwali pielgrzymi odprawiający ją w Jerozolimie.
Reformaci na równi z innymi zakonami franciszkańskimi posiadali władzę
erygowania stacji Drogi Krzyżowej zarówno we własnych kościołach,
jak i w obcych.
W każdym klasztorze na krużgankach ustawiono krzyże dużych
rozmiarów, przy których ludzie często modlili się wypraszając u Chrystusa
miłosiernego wiele łask a nawet cudów. Takie cudowne krzyże znajdują
się w Wieliczce oraz w Pilicy. Także wielkie krzyże ołtarzowe były
otaczane wielkim kultem, do których podążały liczne pielgrzymki m.in.
do Dederkał na Kresach i do Jarosławia.
W niektórych kościołach doznają czci znajdujące się tam
obrazy Chrystusa Miłosiernego - dźwigającego krzyż, w koronie cierniowej
i z powrozem na szyi. Dwa z nich umieszczone w bocznych kaplicach
w Pilicy i Przemyślu gromadzą licznych wiernych na cichą modlitwę.
Osobliwym jest obraz Miłosiernego Pana Jezusa oparty
na gotyckim motywie "Misericordia Domini" przedstawiający obnażonego
Chrystusa w cierniowej koronie stojącego w studni, do której z ran,
boku i rąk spływają strumienie krwi. Obraz ten słynący cudami został
umieszczony w specjalnie wybudowanej przy ul. Reformackiej w Krakowie
kaplicy. Dowodem szeroko rozpowszechnionego nabożeństwa do Męki Pańskiej
były liczne, wydawane przez reformatów modlitewniki, podręczniki
do odprawiania Drogi Krzyżowej, Gorzkich Żali i innych modlitw.
Ewenementem na polskiej ziemi są kalwarie - szczególne
miejsca kultu i Męki Pana Jezusa, a później również Matki Bożej.
Najstarsza w Polsce kalwaria, popularnie zwana "Polską
Jerozolimą" założona w 1600 r. przez Mikołaja Zebrzydowskiego to
Kalwaria Zebrzydowska. Reformaci w Polsce posiadali kalwarie w Wejherowie (
kaszubska), na Górze św. Anny (śląska) oraz w Pakości (kujawska)
znajdujące się obecnie pod opieką bratnich Prowincji Zakonu Braci
Mniejszych.
Kalwarie zawsze były prężnymi ośrodkami życia religijnego
- to zawsze żywe obchody dróżkowe, procesje odpustowe i misteria
pasyjne, miejsca pełne pielgrzymów i to nie tylko podczas odpustów.
Takie jest dziedzictwo św. Franciszka - miłośnika Chrystusowego krzyża
i jego naśladowców. Starajmy się dobrze je wykorzystywać dla naszego
uświęcenia i zbawienia. Niech te pasyjne nabożeństwa nie będą dla
nas tylko chwilą duchowego uniesienia, lecz zachętą do przemiany
życia i nieustannego nawracania się.
Pomóż w rozwoju naszego portalu