Rodowód filmu Hulk, zrealizowanego przez Anga Lee, chińskiego reżysera pracującego w Hollywood (Rozważna i romantyczna), jest dwojakiego rodzaju. Autorzy inspirowali się popularnym
komiksem, który ukazuje się w Ameryce od 1962 r., rywalizując z innymi popularnymi historiami rysunkowymi. Od lat 70. zaczęto przenosić na ekran przebojowe komiksy o nadzwyczajnych
postaciach. Niektóre z nich, jak utwory o Supermanie, Batmanie czy Spidermanie, zdobyły wielką popularność. Obrazy o Batmanie realizowali wybitni reżyserzy, nadający im
niezwykły kształt plastyczny. Komiks stał się bowiem od dziesięcioleci nieodłączną częścią popularnej kultury amerykańskiej.
Twórcy Hulka inspirowali się ponadto ważną literacką i filmową tradycją w kulturze anglosaskiej: powieściami i filmami takimi jak Frankenstein i Dr Jekyll
i Mr Hyde. Film jest historią młodego naukowca, który pod wpływem przeprowadzonych na nim eksperymentów i dużej dawki promieniowania przemienia się w olbrzymiego potwora
o nadludzkiej sile. Reżyser przeplata tu wątek sensacyjny, komiksowy i melodramatyczny. Główną ideą utworu wydaje się protest przeciwko traktowaniu człowieka jako obiektu eksperymentów
medycznych i naukowych.
Zielony małpolud Hulk jest tu symbolem ludzkiej pychy, pozwalającej naukowcom na ingerencję w tożsamość i godność człowieka. Nieszczęsna ofiara eksperymentów może szukać ocalenia
w miłości. Reżyser połączył więc w tym długim filmie komiksową popularną formę z intelektualnymi rozważaniami o kondycji współczesnej nauki.
Pomóż w rozwoju naszego portalu