Reklama

Jaki ojciec, taki syn

Bartek Marszałek sięga po najwyższe trofea na podium Formuły 1 H2O, czyli światowym topie wyścigów motorowodnych. Ten sport ma w swoim DNA, bo talent i pasję odziedziczył po wielkim mistrzu – swoim tacie Waldemarze Marszałku.

Niedziela Ogólnopolska 16/2023, str. 42-43

Materiał sponsorowany

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

F1H2O łączy w sobie trzy żywioły. Ogień w 2,5-litrowym silniku generuje 450 koni mechanicznych i jego moc jest przenoszona na wodę za pomocą tzw. śmigła. Dzięki temu łódź leci w powietrzu tuż nad wodą z prędkością nawet 250 km/ha.

Najszybsze na świecie wodne bolidy mają mocne silniki i ultralekkie konstrukcje podobne do katamaranów. Pod kilkoma względami osiągi tych motorowodnych bolidów F1 przewyższają te uzyskiwane na asfaltowym torze F1. Łodzie potrafią rozpędzić się do 100 km/ha w czasie nawet poniżej 2 s. Na prostej unoszą się nad wodą, ale mimo to potrafią skręcać o wiele ostrzej niż wyścigowe bolidy na asfalcie. – W zakręcie opuszczamy nasze łodzie i dosłownie wżynamy się w wodę, by zmienić kurs lub zawrócić prawie w miejscu. Manewru z tak wielkim przeciążaniem jak u nas 8-9G nie da się wykonać na torze F1, bo samochód straciłby przyczepność i wypadłby z toru – tłumaczy Bartek Marszałek, lider tegorocznej klasyfikacji F1H2O.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Rodzice odradzali

Reklama

Rodzina Marszałków to dwa pokolenia sportowców. Senior rodu – Waldemar jest jednym z najbardziej utytułowanych motorowodniaków na świecie. Dwadzieścia siedem razy stawał na podium mistrzostw świata i Europy. Zdobył sześć tytułów mistrza świata oraz cztery mistrza Europy, co niestety przypłacił wieloma wypadkami. – Rodzice nie zachęcali mnie do tego sportu, a raczej próbowali zniechęcić i zainteresować czymś innym. Trenowałem pływanie, koszykówkę, uczyłem się gry na fortepianie, przez długi czas chodziłem na zajęcia plastyczne. Do dziś potrafię nieźle rysować i malować, ale moje najlepsze prace przedstawiały właśnie łodzie motorowe – wspomina Bartek Marszałek.

Zawodnik F1H2O dorastał w środowisku wyścigów motorowodnych. Jako dziecko jeździł na zawody i kibicował tacie. – Tata zawsze był bohaterem w naszym domu. Patrzyłem z dumą i podziwem, jak zdobywał kolejne mistrzostwa. Zawsze ciągnęło mnie do garażu, w którym pracował nad łodzią – wspomina.

Najpierw zaczął startować śp. Bernard Marszałek (zmarł na astmę w 2007 r.), starszy o 8 lat brat Bartka, który zdobył mistrzostwo Polski, Europy, a później świata. Potem do tej rodzinnej tradycji dołączył Bartek Marszałek, zdobywając w 2005 r. mistrzostwo Polski i w 2006 r. wicemistrzostwo świata. Początkowo startował w tych samych klasach 250 i 350, co tata i brat, ale szybko zamarzył o Formule 1 świata motorowodnego. – Pojawiła się szansa, bym startował w F 2. Pieniądze od sponsorów wystarczyły na pół łódki, drugą połowę pokryłem ze sprzedanego mieszkania, które dostałem od rodziców. Minęły dwa sezony i zostałem zaproszony do F 1 – mówi Marszałek.

PKN ORLEN wspiera rozwój

Reklama

Początki w F1H2O nie były łatwe, bo Polak startował w przerobionej F2 na F1, na którą wydał wszystkie oszczędności. Szło mu coraz lepiej, aż w 2011 r. na jego łódź najechał zawodnik z bogatego katarskiego teamu. Bartek Marszałek stracił wszystko i przez 2 lata nie miał na czym startować. Kolejną używaną łódź kupił od Szwedów na kredyt, zgromadził też używane części i dał im nowe życie. Stopniowo pojawiali się również poważniejsi sponsorzy, dzięki czemu mógł udoskonalać swój wodny bolid F1.

F1H2O to wielkie koszty logistyki, transportu po całym świecie i przede wszystkim sprzętu. Wystarczy wspomnieć, że 2,5-litrowy motor jest tak wysilony, że po 2 godzinach wymaga generalnego remontu, a koszt samych części to 100 tys. zł. – Z pasji odziedziczonej po ojcu, ale i z oszczędności jestem taką „Zosią samosią” i remonty wykonuję sam. Wiedza techniczna i praca nad łodzią sprawiają, że lepiej czuję się też w trakcie zawodów – podkreśla Bartek Marszałek.

Wysokie koszty eksploatacji były dla zawodnika dużą barierą, bo nie mógł sobie pozwolić na treningi i testy. Zmieniło się to dopiero w 2020 r., gdy dołączył do ORLEN Team. Teraz dzięki treningom, a także próbom różnych nowatorskich rozwiązań technicznych polski zawodnik nabiera coraz cenniejszego doświadczania. Bardzo ważne są testy łodzi w Polsce, które pozwalają wyciągać odpowiednie wnioski z wprowadzania modyfikacji. – Wyścigi F1H2O to wyścig zbrojeń, bo każdy zespół między zawodami pracuje nad swoimi łodziami i silnikami. Dzięki wsparciu PKN ORLEN ja też mam wreszcie taką szansę – mówi zawodnik F1H2O.

Pierwsze miejsce w Indonezji

Reklama

Współpraca z Orlenem zaczęła się na początku pandemii, która sprawiała, że wiele zawodów było odwołanych. Dopiero niedawno zespół z Polski mógł rozwinąć skrzydła na zawodach, czego efekty widać w ostatnich startach. Pod koniec 2022 r. w Zjednoczonych Emiratach Arabskich Marszałek był trzeci na podium, a w kolejnych uplasował się już na drugiej pozycji. Na pierwszych zawodach w 2023 r. w Indonezji zawodnik z Polski był już bezkonkurencyjnie najszybszy. Pierwszy raz w życiu na najwyższym podium słuchał Mazurka Dąbrowskiego i odebrał puchar z rąk prezydenta Indonezji. – Efekty mojej współpracy z PKN ORLEN są takie, że trzeci raz z rzędu jestem na podium. Cieszę się, że mogę reprezentować Polskę i pomagać w promowaniu rozpoznawalności ważnej polskiej marki, która przecież prowadzi globalne interesy – mówi Bartek Marszałek.

Po pandemicznej przerwie odbędą się teraz pierwsze zawody w Chinach – kraju, który także bardzo mocno inwestuje w swoje zespoły. Czy 28-30 kwietnia na Grand Prix Zhengzhou znów usłyszymy hymn Polski? – Nie chcę wskazywać konkretnych wyścigów, ale chyba zwieńcza się wiele lat mojego sportowego życia i będzie teraz coraz lepiej. Woda sodowa mi nie uderzyła i z pokorą będę walczył dalej, poprawiając sprzęt i szlifując swoje umiejętności, bo plan jest taki, by już pozostać w tej ścisłej światowej czołówce – odpowiada Marszałek.

Kilka miesięcy temu do polskiego zawodnika zgłosił się bardzo bogaty zespół z Chin i zaproponował wielkie pieniądze. – Oczywiście odmówiłem, bo nie wyobrażam sobie startu pod innymi barwami. Ja, tak jak mój tata, walczę o to, by na podium mieć polską flagę i słyszeć hymn Polski – wyznaje lider klasyfikacji.

Pokora i doświadczenie

Waldemar Marszałek w trakcie swojej kariery doznał bardzo wielu urazów, a po wypadku w 1982 r. był nawet w stanie śmierci klinicznej. Po powrocie do rywalizacji zdobył jeszcze trzy mistrzostwa świata, ale ścigał się już mniej brawurowo, w innym stylu. Mówił nawet, że narowiści młodzi zawodnicy bardzo szybko tracą zdrowie, a nawet życie i są wyeliminowani ze sportu.

Bolidy F1H2O są o wiele szybsze, ale także bardziej bezpieczne. Choć najgroźniejsze są zderzenia łodzi, to w ostatnich latach rzadko zdarzają się ciężkie wypadki, które zawodnicy przypłacają dużym uszczerbkiem na zdrowiu. Turniejowa strategia Bartka Marszałka polega na tym, by zachować odpowiedni balans między bezpieczeństwem a szybkością. Do takich wniosków dochodzi się wraz z wiekiem, ważne jest także rodzinne doświadczenie. Mistrz Waldemar Marszałek zawsze upominał syna, gdy widział jego niebezpieczne zachowanie na wodzie.

Waldemar Marszałek stanął na najwyższym stopniu podium w 1979 r., gdy miał 37 lat i 17-letnie doświadczenie. Bartek ma obecnie 39 lat, wieloletnie doświadczenie w kilku klasach sportów motorowodnych i dziesięć sezonów w F1H2O. Zawodnik ORLEN Team dzięki odpowiedniemu wsparciu może wspiąć się na szczyt swojej kariery. – Woda jest inna od asfaltu, bo sprawia, że każdy wyścig, każdy zakręt jest niepowtarzalny. Inaczej się lata na wodzie słonej, inaczej na słodkiej, a przecież zdarzają się także fale i wiatr. Trzeba się tego wszystkiego nauczyć, a to wymaga dużej pokory, szacunku i lat doświadczenia. W sporcie na poziomie F1H2O nie ma takich przypadków, że jakiś młody, bogaty zawodnik brawurowo wystartuje i od razu zacznie wygrywać – mówi Bartek Marszałek.

2023-04-06 15:25

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bł. Jan Duns Szkot - doktor maryjny

Niedziela przemyska 45/2003

Urodził się ok. 1266 r. w Szkocji w miasteczku Duns. W 1279 r. wstąpił do Zakonu Braci Mniejszych i odbył nowicjat w Dumfries. Od 1280 r. studiował najpierw w Szkocji, później w Anglii. Święcenia kapłańskie otrzymał w marcu 1291 r. W latach 12931297 studiował w Paryżu. Prowadził wykłady na uniwersytetach w Combridge, Oxfordzie i w Paryżu. W Paryżu w 1305 r. uzyskał stopień magistra teologii. Za obronę Papieża Bonifacego VIII przed królem francuskim Filipem IV Pięknym musiał opuścić Francję i od 1304 r. wykładał w Oksfordzie. W 1307 r. wyjechał do Kolonii (Niemcy), gdzie wykładał teologię. Zmarł 8 listopada 1308 r., ciało jego zostało pogrzebane w podziemiach klasztoru franciszkańskiego w Kolonii, gdzie wierni przez Jego wstawiennictwo wypraszają po dzień dzisiejszy łaski. Wielką cześć odbiera także w diecezji Nola k. Neapolu. Żył ok. 40 lat i w ciągu tego okresu bł. Jan zyskał sławę wielkiego filozofa i teologa, nie tylko w zakonie franciszkańskim. Jego rozważania teologiczne były skoncentrowane na Bogu, który jest Miłością. Obok nauki o Bogu w tajemnicy Trójcy Świętej, bł. Jan zwraca na siebie uwagę nauką o Matce Bożej, która wywarła decydujący wpływ na rozwój doktryny o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny. Przez dokładny wykład tego dogmatu oraz żarliwą jego obronę bł. Jan zdobył sobie tytuł doktora maryjnego (doctor marianus lub docktor immaculatae conceptionis). Szczególnie był rozmiłowany w Eucharystii, której przypisywał wyjątkową rolę pośród innych sakramentów. Papież Paweł VI z okazji 700. rocznicy urodzin Jana Dunsa Szkota w liście apostolskim do biskupów Anglii, Walii i Szkocji określił jego naukę mianem antidotum przeciw ateizmowi. Przypomniał także jego mistrzostwo w prowadzeniu dialogu opartym na Ewangelii i starożytnych tradycjach. Drugim tytułem, jakim obdarzono Błogosławionego był tytuł doktora subtelnego (doctor subtilis). Ojciec Święty Jan Paweł II w czasie pielgrzymki do Niemiec w 1981 r. nawiedził grób Franciszkanina nazywając go duchową twierdzą wiary. Po dziesięciu latach 6.07.1991 r. Ojciec Święty oficjalnie potwierdził jego kult w Kościele, a 20.03.1993 r. ogłosił go błogosławionym. Jego wspomnienie liturgiczne obchodzone jest 8 listopada.
CZYTAJ DALEJ

Świadectwo Andrzeja Mastalerza: Kościelny ślub po 17 latach. Dlaczego?

[ TEMATY ]

świadectwo

świadectwa

Bliżej Życia z wiarą

Bliżej Życia z wiarą /Archiwum Andrzeja Mastelarza

W codzienności staramy się patrzeć na tę drugą osobę nową miłością – wyznaje Andrzej Mastalerz, który miłość małżeńską w kościele ślubował po wielu latach trwania w związku cywilnym.

Kościelny ślub po 17 latach. Dlaczego? W którymś momencie trzeba podjąć konkretną decyzję. Dobrą decyzję, bardziej poważną i zobowiązującą. I chociaż oboje deklarowaliśmy, że jesteśmy osobami wierzącymi, to równocześnie obojgu nam w pewnym sensie brakowało odwagi, aby taką decyzję podjąć. Przyszedł moment, że wiedzieliśmy, iż chcemy zawrzeć sakramentalny związek małżeński. Trwało to dość długo, ale lepiej później niż wcale.
CZYTAJ DALEJ

Projekt nowelizacji kodeksu ws. częściowej dekryminalizacji aborcji skierowany do dalszych prac

2024-11-08 22:11

[ TEMATY ]

aborcja

Adobe.Stock

Sejm skierował w piątek do dalszych prac w komisji nadzwyczajnej poselski projekt nowelizacji Kodeksu karnego, który zakłada częściową dekryminalizację przerywania za zgodą kobiety jej ciąży oraz dekryminalizację pomocy w samodzielnej aborcji.

Przeciwko wnioskowi o odrzucenie projektu i tym samym za skierowaniem go do komisji nadzwyczajnej zagłosowało w piątek 232 posłów z 452 biorących udział w głosowaniu. Przeciw było 216 posłów, a 4 wstrzymało się od głosu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję