Reklama

Niedziela Podlaska

Ciche ubóstwo tak blisko nas

17 października obchodzimy Międzynarodowy Dzień Walki z Ubóstwem. W tym dniu zwracamy szczególną uwagę na problem, jakim jest bieda i wykluczenie społeczne, a także wyrażamy solidarność z najuboższymi.

Niedziela podlaska 46/2020, str. I

[ TEMATY ]

Caritas

wolontariat

wolontariusze

Archiwum Caritas DD

Wolontariuszki z parafialnego oddziału Caritas zadbają, by paczki trafiły do potrzebujących

Wolontariuszki z parafialnego oddziału Caritas zadbają, by paczki trafiły do potrzebujących

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przypominać trzeba, że nędza jest pogwałceniem praw człowieka, z którym nie można się pogodzić.

Drobne gesty wsparcia

Globalność tematu powoduje pewnego rodzaju przyzwyczajenie i znieczulenie, że problem ubóstwa nie dotyczy nas, że jest gdzieś daleko, gdzie brakuje wody, żywności, gdzie bieda jest pokazywana w relacjach medialnych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Okazuje się, że tzw. ciche ubóstwo jest tuż obok nas. Nie zdajemy sobie sprawy, jak wielu ludzi starszych i chorych kupuje skromne wyżywienie, a na leki już nie wystarcza. Dzisiaj ubóstwem jest brak: ciepłego posiłku, opieki, rozmowy, bycia z drugą osobą, która w samotności przeżywa dramat swojego życia. Dlatego trzeba większego rozeznania wokół siebie, wśród sąsiadów, znajomych. Zapytajmy: „czy pomóc?” lub sami bez tego wykonajmy niewielki gest.

Drobne gesty i uśmiech są z pewnością najlepszym lekarstwem na dotarcie do serc ludzi ubogich, jakże cichych w naszym otoczeniu.

Podziel się cytatem

Trzeba też rozeznać wyspecjalizowanych ludzi, doskonale poruszających się w gąszczu przepisów socjalno-charytatywnych, tak aby jak najwięcej skorzystać z pomocy, która – jak mówią – „im się należy”. Niestety, jest to niebezpieczne, bo wokół nas są nieuczciwi naciągacze, którzy chcą zagrać na naszych emocjach i uczuciach. Nie popadajmy jednak w skrajność, żeby nieuzasadnione uprzedzenia nie odwiodły nas od szczerej i potrzebnej pomocy najbardziej ubogim. Drobne gesty i uśmiech są z pewnością najlepszym lekarstwem na dotarcie do serc ludzi ubogich, jakże cichych w naszym otoczeniu.

Reklama

Najczęściej ludzie, którzy naprawdę potrzebują pomocy, nie poproszą o nią. Dlatego musimy nauczyć się właściwie rozeznać i pomóc w taki sposób, by nie urazić i by ta pomoc nie została odrzucona.

Dzielmy się

Fundamentem naszego życia chrześcijańskiego jest miłość Boga i bliźniego. U podstaw zwalczania ubóstwa leży miłość, bezinteresowna i wrażliwa. Tak wiele mamy możliwości – indywidualnie lub za pośrednictwem Caritas. W naszej diecezji z pewnością potrzeby są ogromne. W miarę możliwości poprzez programy, np. „Na codzienne zakupy –Biedronka”, kilkuset seniorów może zakupić podstawowe produkty żywnościowe. Dostarczamy gorące posiłki wraz ze środkami czystości, dezynfekcji i żywnością (wsparcie PZU). Z pewnością to skromne przedsięwzięcia, ale jeśli wszyscy się w nie włączymy razem z Caritas Diecezji Drohiczyńskiej, to taki wolontariat przyniesie dobre owoce, ogromną satysfakcję i zwalczymy choć trochę „ciche ubóstwo”.

Z pewnością ten temat uczy nas być wdzięcznym i doceniać w naszym życiu rzeczy małe, które mamy bez wielkiego wysiłku, a tracąc je, dopiero dostrzegamy, jak wielki był to skarb. Dzielmy się tym skarbem, „dzielmy się wiarą jak chlebem” i pomocną dłonią przekażmy jak najwięcej miłości.

2020-11-10 10:08

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pierwsza dama rozmawiała z mieszkańcami placówki dla osób z niepełnosprawnością

[ TEMATY ]

niepełnosprawni

wspólnota

wolontariusze

Pierwsza Dama

Grzegorz Jakubowski/KPRP

O planach na przyszłość, ćwiczeniach, rehabilitacji oraz inicjatywach na rzecz osób chorych i wykluczonych rozmawiali w piątek podopieczni Wspólnoty św. Józefa, placówki przeznaczonej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, z pierwszą damą Agatą Kornhauser-Dudą.

Wspólnota św. Józefa prowadzona jest przez Stowarzyszenie na Rzecz Niepełnosprawnych SPES w Katowicach, prowadzące działalność wspierającą osoby niepełnosprawne intelektualnie oraz te, które z powodu poważnej choroby, podeszłego wieku czy sytuacji życiowej znalazły się w trudnym położeniu. Podopieczni wspólnoty, jak podkreśla Kancelaria Prezydenta, tworzą niewielkie społeczeństwo pod opieką socjuszy, czyli mieszkającymi z nimi wolontariuszy, którzy zapewniają podopiecznym bezpieczeństwo, zabezpieczają sprawy bytowe oraz budują bliskie, rodzinne relacje z podopiecznymi.
CZYTAJ DALEJ

Benedykt XVI: uczmy się modlitwy od św. Szczepana - pierwszego męczennika

Drodzy bracia i siostry, W ostatnich katechezach widzieliśmy, jak czytanie i rozważanie Pisma Świętego w modlitwie osobistej i wspólnotowej otwierają na słuchanie Boga, który do nas mówi i rozbudzają światło, aby zrozumieć teraźniejszość. Dzisiaj chciałbym mówić o świadectwie i modlitwie pierwszego męczennika Kościoła, św. Szczepana, jednego z siedmiu wybranych do posługi miłości względem potrzebujących. W chwili jego męczeństwa, opowiedzianej w Dziejach Apostolskich, ujawnia się po raz kolejny owocny związek między Słowem Bożym a modlitwą. Szczepan został doprowadzony przed trybunał, przed Sanhedryn, gdzie oskarżono go, iż mówił, że „Jezus Nazarejczyk zburzy...[świątynię] i pozmienia zwyczaje, które nam Mojżesz przekazał” (Dz 6, 14). Jezus podczas swego życia publicznego rzeczywiście zapowiadał zniszczenie świątyni Jerozolimskiej: „Zburzcie tę świątynię, a Ja w trzech dniach wzniosę ją na nowo” (J 2,19). Jednakże, jak zauważył św. Jan Ewangelista, „On zaś mówił o świątyni swego ciała. Gdy więc zmartwychwstał, przypomnieli sobie uczniowie Jego, że to powiedział, i uwierzyli Pismu i słowu, które wyrzekł Jezus” (J, 21-22). Mowa Szczepana przed trybunałem, najdłuższa w Dziejach Apostolskich, rozwija się właśnie na bazie tego proroctwa Jezusa, który jako nowa świątynia inauguruje nowy kult i zastępuje ofiary starożytne ofiarą składaną z samego siebie na krzyżu. Szczepan pragnie ukazać, jak bardzo bezpodstawne jest skierowane przeciw niemu oskarżenie, jakoby obalał Prawo Mojżesza i wyjaśnia swoją wizję historii zbawienia, przymierza między Bogiem a człowiekiem. Odczytuje w ten sposób na nowo cały opis biblijny, itinerarium zawarte w Piśmie Świętym, aby ukazać, że prowadzi ono do „miejsca” ostatecznej obecności Boga, jakim jest Jezus Chrystus, a zwłaszcza Jego męka, śmierć i Zmartwychwstanie. W tej perspektywie Szczepan odczytuje też swoje bycie uczniem Jezusa, naśladując Go aż do męczeństwa. Rozważanie Pisma Świętego pozwala mu w ten sposób zrozumieć jego misję, jego życie, chwilę obecną. Prowadzi go w tym światło Ducha Świętego, jego osobista, głęboka relacja z Panem, tak bardzo, że członkowie Sanhedrynu zobaczyli jego twarz „podobną do oblicza anioła” (Dz 6, 15). Taki znak Bożej pomocy, przypomina promieniejące oblicze Mojżesza, gdy zstępował z góry Synaj po spotkaniu z Bogiem (por. Wj 34,29-35; 2 Kor 3,7-8). W swojej mowie Szczepan wychodzi od powołania Abrahama, pielgrzyma do ziemi wskazanej przez Boga, którą posiadał jedynie na poziomie obietnicy. Następnie przechodzi do Józefa, sprzedanego przez braci, którego jednak Bóg wspierał i uwolnił, aby dojść do Mojżesza, który staje się narzędziem Boga, aby wyzwolić swój naród, ale napotyka również wielokrotnie odrzucenie swego własnego ludu. W tych wydarzeniach, opisywanych przez Pismo Święte, w które Szczepan jest, jak się okazuje religijnie zasłuchany, zawsze ujawnia się Bóg, który niestrudzenie wychodzi człowiekowi naprzeciw, pomimo, że często napotyka uparty sprzeciw, i to zarówno w przeszłości, w chwili obecnej jak i w przyszłości. W tym wszystkim widzi on zapowiedź sprawy samego Jezusa, Syna Bożego, który stał się ciałem, który - tak jak starożytni Ojcowie - napotyka przeszkody, odrzucenie, śmierć. Szczepan odwołuje się zatem do Jozuego, Dawida i Salomona, powiązanych z budową świątyni Jerozolimskiej i kończy słowami proroka Izajasza (66, 1-2): „Niebiosa są moim tronem, a ziemia podnóżkiem nóg moich. Jakiż to dom możecie Mi wystawić i jakież miejsce dać Mi na mieszkanie? Przecież moja ręka to wszystko uczyniła” (Dz 7,49-50). W swoim rozważaniu na temat działania Boga w historii zbawienia, zwracając szczególną uwagę na odwieczną pokusę odrzucenia Boga i Jego działania, stwierdza on, że Jezus jest Sprawiedliwym zapowiadanym przez proroków; w Nim sam Bóg stał się obecny w sposób wyjątkowy i ostateczny: Jezus jest „miejscem” prawdziwego kultu. Szczepan przez pewien czas nie zaprzecza, że świątynia jest ważna, ale podkreśla, że „Najwyższy jednak nie mieszka w dziełach rąk ludzkich” (Dz 7, 48). Nową, prawdziwą świątynią, w której mieszka Bóg jest Jego Syn, który przyjął ludzkie ciało. To człowieczeństwo Chrystusa, Zmartwychwstałego gromadzi ludy i łączy je w sakramencie Jego Ciała i Krwi. Wyrażenie dotyczące świątyni „nie zbudowanej ludzkimi rękami” znajdujemy także w teologii świętego Pawła i Liście do Hebrajczyków: ciało Jezusa, które przyjął On, aby ofiarować siebie samego jako żertwę ofiarną na zadośćuczynienie za grzechy, jest nową świątynią Boga, miejscem obecności Boga żywego. W Nim Bóg jest człowiekiem, Bóg i świat kontaktują się ze sobą: Jezus bierze na siebie cały grzech ludzkości, aby go wnieść w miłość Boga i aby „spalić” go w tej miłości. Zbliżenie się do krzyża, wejście w komunię z Chrystusem oznacza wejście w to przekształcenie, wejście w kontakt z Bogiem, wejście do prawdziwej świątyni. Życie i mowa Szczepana nieoczekiwanie zostają przerwane wraz z ukamienowaniem, ale właśnie jego męczeństwo jest wypełnieniem jego życia i orędzia: staje się on jedno z Chrystusem. W ten sposób jego rozważanie odnośnie do działania Boga w historii, na temat Słowa Bożego, które w Jezusie znalazło swoje całkowite wypełnienie, staje się uczestnictwem w modlitwie Pana Jezusa na krzyżu. Rzeczywiście woła on przed śmiercią: „Panie Jezu, przyjmij ducha mego!” (Dz 7, 59), przyswajając sobie słowa Psalmu 31,6 i powtarzając ostatnią wypowiedź Jezusa na Kalwarii: „Ojcze, w Twoje ręce powierzam ducha mojego” (Łk 23,46); i wreszcie, tak jak Jezus zawołał donośnym głosem wobec tych, którzy go kamienowali: „Panie, nie poczytaj im tego grzechu!” (Dz 7, 60). Zauważamy, że chociaż z jednej strony modlitwa Szczepana podejmuje modlitwę Jezusa, to jest ona skierowana do kogo innego, gdyż jest ona skierowana do samego Pana, to znaczy do Jezusa, którego uwielbionego kontempluje po prawicy Ojca: „Widzę niebo otwarte i Syna Człowieczego, stojącego po prawicy Boga” (w. 56). Drodzy bracia i siostry, świadectwo św. Szczepana daje nam pewne wskazania dla naszej modlitwy i życia. Możemy się pytać: skąd ten pierwszy chrześcijański męczennik czerpał siłę do stawiania czoła swoim prześladowcom i aby dojść do daru z siebie samego? Odpowiedź jest prosta: ze swej relacji z Bogiem, ze swej komunii z Chrystusem, z rozważania Jego historii zbawienia, dostrzegania działania Boga, które swój szczyt osiągnęło w Jezusie Chrystusie. Także nasza modlitwa musi się karmić słuchaniem Słowa Bożego w komunii z Jezusem i Jego Kościołem. Drugi element to ten, że św. Szczepan widzi w dziejach relacji miłości między Bogiem a człowiekiem zapowiedź postaci i misji Jezusa. On - Syn Boży - jest świątynią „nie zbudowaną ludzkimi rękami”, w której obecność Boga stała się tak bliska, że weszła w nasze ludzkie ciało, aby nas doprowadzić do Boga, aby otworzyć nam bramy nieba. Tak więc nasza modlitwa powinna być kontemplacją Jezusa siedzącego po prawicy Boga, Jezusa jako Pana naszego, mojego codziennego życia. W Nim, pod przewodnictwem Ducha Świętego, możemy także i my zwrócić się do Boga, nawiązać realny kontakt z Bogiem, z zaufaniem i zawierzeniem dzieci, które zwracają się do Ojca, który je nieskończenie kocha. Dziękuję. tlum. st (KAI) / Watykan
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Czy ateista może stworzyć jasełka?

2024-12-26 20:07

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

Czy ateista może napisać jasełka? Przed nami fascynująca historia Jeana-Paula Sartre’a, filozofa-egzystencjalisty, który w trudnych czasach stalagu jenieckiego w Trewirze stworzył głęboko poruszające jasełka.

To dzieło, choć stworzone przez niewierzącego, poruszało ważne motywy religijne i filozoficzne. Główny bohater, Bariona, jest człowiekiem, który sprzeciwia się rzymskiemu okupantowi i pragnie, by rodziło się jak najmniej dzieci. Jednak w miarę rozwoju akcji doświadcza przemiany, która pozwala mu spojrzeć na rzeczywistość z nowej perspektywy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję