Reklama

Elementarz biblijny

Prawo i Prorocy

Niedziela Ogólnopolska 43/2020, str. V

Adobe.Stock.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jezus, wskazując saduceuszom najważniejsze przykazanie, wspomina o Prawie i Prorokach. Co te terminy oznaczają? Zacznijmy od pierwszego: określenie „Prawo” kieruje naszą myśl ku górze Synaj. Tam, po wyprowadzeniu Hebrajczyków z niewoli egipskiej, Bóg zawarł z nimi przymierze. Nazwał ich swym ludem i obiecał ziemię. Izraelici zaś mieli być wierni Bogu. To, czego od nich oczekiwał, zostało zawarte w 10 słowach nazwanych przykazaniami. Zapisane na tablicach przyniósł je ze szczytu góry Mojżesz. Do nich dodane zostały dalsze zasady regulujące kult, codzienne życie społeczeństwa, rodziny i poszczególnych osób. Z czasem utrwalono je na piśmie. Tak powstało pierwszych 5 ksiąg Biblii Starego Testamentu. Określono je hebrajskim słowem „Tora”, co odpowiada polskiemu słowu „Prawo”. Ich treść łączono z osobą Mojżesza, by podkreślić, że wszystko, co w nich spisano, jest zgodne z przymierzem zawartym na Synaju. Stanowiły one fundamentalne zasady życia i wiary Hebrajczyków. Saduceusze tylko do nich sprowadzali Biblię.

Formowanie narodu Izraela przez Boga nie ograniczyło się jedynie do wystąpienia Mojżesza ani do ludzi interpretujących przyniesione przez niego przykazania, tworzących kolejne reguły, które wskazywały, jak w nowych warunkach – choćby po osiedleniu się w Ziemi Obiecanej czy po powrocie z wygnania babilońskiego – żyć w zgodzie z przymierzem synajskim. Następnymi wychowawcami narodu byli prorocy. Pierwszy to Samuel. Jego zadaniem, oraz jego następców, było przekazywanie ludziom Bożego słowa. Ono odkrywało zamiary Boga względem Hebrajczyków. Wzywało do nawrócenia. Strzegło wiary. Umacniało w chwilach zwątpienia. Często prorocy występowali przeciw ludzkiej krzywdzie i niesprawiedliwości. Upominali łamiących Boże prawa – ludzi zachowujących pozory religijności, a jednocześnie krzywdzących swych bliźnich. Przestrzegali przed zdradą Boga, mówiąc, że doprowadzi ona naród do upadku. Pokrzywdzonym zapowiadali ratunek pochodzący od Boga. Zwiastowali moralne odrodzenie narodu i przyjście Wybawiciela – Mesjasza. Ich orędzie oraz losy zapisano w kolejnych księgach. Powstały zbiór określono terminem „Prorocy”.

Tym samym, gdy Jezus mówi o Prawie i Prorokach, ma na myśli cały Stary Testament. Sygnalizuje saduceuszom, że zlekceważyli część Bożego objawienia. Jednocześnie, wiążąc Stary Testament z umiłowaniem Boga i bliźniego, wskazuje istotę jego orędzia. Mówi, że jego księgi są zawieszone na tych dwóch przykazaniach jak drzwi na zawiasach. Wypowiada słowo „zawiesić”. Zostanie ono później użyte w opisie ukrzyżowania Jezusa. To znaczy, że Chrystus, oddając swe życie, wypełnił dwa najważniejsze przykazania, a słowo Boga przekazane Izraelowi do tego prowadziło i przygotowywało.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2020-10-20 21:53

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świdnica. Liturgia, która prowadzi drogą światła

2025-04-19 23:00

[ TEMATY ]

Świdnica

bp Marek Mendyk

Wigilia Paschalna

Hubert Gościmski

Bp Marek Mendyk podczas poświęcenia ognia i paschału przed katedrą świdnicką na rozpoczęcie Wigilii Paschalnej

Bp Marek Mendyk podczas poświęcenia ognia i paschału przed katedrą świdnicką na rozpoczęcie Wigilii Paschalnej

W świdnickiej katedrze w sobotnią noc 19 kwietnia odbyła się najważniejsza celebracja roku liturgicznego – Wigilia Paschalna. Uroczystości przewodniczył biskup świdnicki Marek Mendyk, który wygłosił również paschalną homilię. W koncelebrze uczestniczył biskup senior Ignacy Dec oraz duszpasterze parafii katedralnej. Liturgia rozpoczęła się od poświęcenia ognia i paschału przed katedrą, który do wnętrza świątyni wniósł diakon.

– Liturgię Wigilii Paschalnej wyróżniają dwa znaki: ogień, który staje się światłem, oraz woda – znak życia i chrztu – mówił w homilii bp Mendyk, wprowadzając wiernych w głębię symboliki świętej nocy. – To światło mówi nam o Chrystusie jako prawdziwej zarannej gwieździe, która nie zachodzi na wieki – dodał, podkreślając zwycięstwo światła nad ciemnością, życia nad śmiercią.
CZYTAJ DALEJ

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”. Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś: w zmartwychwstaniu chodzi o nawrócenie i miłosierdzie!

2025-04-20 13:24

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Julia Saganiak

Chcielibyśmy doświadczyć tego Orędzia, że ta ciemność zmienia się w światło i że to światło Jezusa Chrystusa Zmartwychwstałego wprowadza w nas nową rzeczywistość, która kieruje się inną logiką- mówił kard. Grzegorz Ryś w Niedzielę Wielkanocną. 
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję