ALEKSANDRA BĄK: 24 marca po raz dziewiąty rozpocznie się w Zielonej Górze Festiwal Życia, jaki jest jego cel?
KS. DR MARIUSZ DUDKA: Festiwal jest przede wszystkim podyktowany dwoma ważnymi wydarzeniami: 24 marca obchodzimy Narodowy Dzień Życia, a 25 marca Dzień Świętości Życia. Bliskość tych dwóch dni w jakiś sposób zaprasza nas do tego, abyśmy jako Kościół na czele z biskupem oraz wszystkie ruchy i stowarzyszenia pomagające drugiemu człowiekowi przy współudziale pani marszałek, prezydenta Zielonej Góry włączyli się wspólnie i zachęcili innych do właściwej afirmacji życia, pokazania radości, wartości życia w małżeństwie i rodzinie.
Hasło tegorocznego festiwalu brzmi :„Kto w rodzinie ten nie zginie”…
Reklama
Tak, tegoroczne hasło jest mocno związane z tematem, który zadaje nam papież Franciszek. Podczas spotkań biskupów polskich w czasie wizyty „ad limina apostolorum” mocno wybrzmiała troska papieża o rodzinę. Chcemy szczególnie pokazać rolę rodziny w obronie życia i konieczność ochrony rodziny jako takiej. Naszym dziadkom było znane powiedzenie: „Co w rodzinie, to nie zginie” uważamy, że warto je przypomnieć po to, by ukazać wartość „inwestowania” w tę podstawową komórkę społeczną. Inwestowania poprzez czas, relacje, pogłębianie miłości. Każdy z nas wnosi w rodzinę przede wszystkim swoją własną godność osoby ludzkiej, wnosi swoje talenty, zdolności, wnosi ten szczególny i wyjątkowy koloryt. Chcemy, by to wybrzmiało podczas festiwalu, ponieważ rodzina, w którą się inwestuje, która opiera się na wartościach szanujących życie, jest płodna. I gdy rodzi się w niej nowe życie, będące darem od Boga Dawcy Życia, to jesteśmy o nie spokojni.
Jak festiwal będzie wyglądał w naszej diecezji?
W tym roku poszczególne parafie organizują pewne własne wydarzenia lokalne, najczęściej związane z dniem 25 marca, podczas którego inicjuje się Duchową Adopcję Dziecka Poczętego. Diecezjalne obchody Dnia Świętości Życia koncentrują się przede wszystkim na Festiwalu Życia w Zielonej Górze. Festiwal rozpocznie się w poniedziałek 24 marca i potrwa do niedzieli. W programie są: rozwiązanie konkursu literackiego w szkołach, uroczysta Eucharystia z duchową adopcją także w Głogowie i Gorzowie, spektakl Teatru Kleryckiego „Zdumienie”, projekcja filmu „Największy z cudów”, koncert zespołu „New Life’M” i tzw. Wieczór Chwały, czyli wspólne uwielbienie. Na zakończenie w niedzielę odbędzie się Marsz dla Życia, na który zapraszamy wszystkich, szczególnie rodziny, nie tylko z Winnego Grodu. Chcemy, by to one ukazywały wartość rodziny w ten sposób zainwestują w swoją rodzinę i ukażą jej wartość społeczeństwu. Im więcej nas będzie, tym większy też będzie przekaz społeczny o tym, że rodzina jest wielką wartością, bo jest środowiskiem naszego uświęcenia.
Muzyka jest wnętrzem duszy. To jedna z dziedzin naszego życia, która jednoczy, łagodzi obyczaje. Zanurza człowieka w przestrzeń dźwięków, które bardzo często wyrażają kondycję człowieka i głębię stworzonego świata.
Miejscem prezentacji muzyki stały się festiwale, podczas których wykonawcy przedstawiają swoje zdolności i talenty. Od 2011 roku w Wąsoszu Górnym, a od 2014 roku w Radomsku odbywa się Ogólnopolski Festiwal Muzyki Chrześcijańskiej – Cecyliada. Każda edycja Festiwalu ma swój temat, który znajduje swój wyraz w pieśniach programowych. Wykonują je uczestnicy części konkursowej. W tym roku są to pieśni religijno – patriotyczne w nawiązaniu do obchodzonej 100. rocznicy odzyskania niepodległości przez naszą Ojczyznę. Gościem specjalnym Festiwalu będzie Magda Anioł, jedna z najpopularniejszych wokalistek muzyki chrześcijańskiej.
Słowo "wigilia" pochodzi od łacińskiego wyrazu "vigilare" i
oznacza czuwanie.
Starożytni rzymianie wigiliami nazywali godziny "straży"
nocnej. Nazwa ta przyjęła się w chrześcijaństwie na określanie nabożeństw
odprawianych nocną porą w przeddzień uroczystych świąt. Po Wniebowstąpieniu
Chrystusa Pana w każdą rocznicę Jego Zmartwychwstania apostołowie
noc poprzedzającą tę uroczystość spędzali na wspólnym modlitewnym
czuwaniu (por. S. Hieronim, Commentarium in Matheum 4,25). Z czasem
zaczęto także i inne uroczystości i wspomnienia męczenników poprzedzać
modlitewnym czuwaniem. Nabożeństwo składało się z czytania Pisma
Świętego, śpiewu psalmów i modlitwy (często kończyło się agapą).
Wigilia Bożego Narodzenia zajmuje szczególne miejsce
między innymi wigiliami w ciągu roku. Jest to wigilia wyjątkowa i
uprzywilejowana. Jeżeli jakakolwiek inna wigilia przed świętem wypadnie
w niedzielę, wtedy uprzedza się jej obchód w sobotę. Wigilia przed
Bożym Narodzeniem nie podlega tej regule i obchodzi się ją zawsze
24 grudnia bez względu, w jaki dzień wypadnie. Nawet IV niedziela
Adwentu musi jej ustąpić, mimo że należy do niedziel uprzywilejowanych
tego okresu.
Wieczór wigilijny w tradycji polskiej jest najbardziej
uroczystym i rodzinnym spotkaniem. W Polsce wigilia Bożego Narodzenia
w takiej formie jak dziś jest obchodzona od XVIII w. Wieczerza wigilijna
ma charakter sakralny. Stół nakrywa się białym obrusem. Na pamiątkę
narodzenia się Chrystusa w żłóbku pod obrus
kładzie się siano. Na środku stołu zapala się świecę, która
symbolizuje Chrystusa, prawdziwą światłość (por. J 8,12). Można też
umieścić obok mały żłóbek z Dzieciątkiem Jezus. Przy stole tradycyjnie
jedno miejsce zostawia się wolne. Jest ono przeznaczone dla gościa,
który w ten wieczór mógłby się przypadkowo zjawić. Zgodnie z polskim
zwyczajem obowiązuje w tym dniu post. Także w czasie wieczerzy wigilijnej
spożywa się potrawy postne w liczbie od trzech do dwunastu. Na pamiątkę
gwiazdy, która ukazała się nad grotą betlejemską, wieczerzę wigilijną
rozpoczyna się "gdy ukaże się pierwsza gwiazda na niebie".
Wieczerzę wigilijną rozpoczyna ojciec rodziny lub najstarszy
jej członek odmówieniem wspólnej modlitwy (może być nią pacierz).
Następnie można przeczytać fragment Ewangelii św. Łukasza (rozdział
2, wiersz od 1. do 8.). Spożywanie wieczerzy poprzedza wzajemne dzielenie
się opłatkiem, połączone ze składaniem sobie życzeń. Przy okazji
wszyscy przepraszają się wzajemnie i darują sobie urazy.
Zwyczaj dzielenia się opłatkiem w czasie wieczerzy wigilijnej
wywodzi się z eulogiów chrześcijańskich. Sama zaś wieczerza żywo
przypomina nam dawne agapy, czyli wspólne uczty organizowane przez
chrześcijan pierwszych wieków. Eulogia były to cząstki chleba tylko
poświęcane, a nie konsekrowane. Dawano je tym, którzy nie przystępowali
do Komunii św. Można je było zabierać również do domu. Zwyczaj ten
znany był już w III w. i praktykowany jest do dziś w Kościele Wschodnim.
W Kościele Zachodnim był w powszechnym użyciu w VI/VII w.
Po spożyciu wieczerzy wzajemnie obdarowujemy się upominkami,
co w szczególny sposób raduje dzieci. Świąteczny nastrój tego wieczoru
może wypełnić wspólny śpiew kolęd i pastorałek. W ten sposób szybko
upłynie czas oczekiwania na Pasterkę. W świątyni wspólnie z innymi
znów zaśpiewamy: Bóg się rodzi, moc truchleje...
Jeszcze raz uświadomimy sobie i przeżyjemy prawdę wiary,
że w Jezusie Chrystusie, Bogu, który stał się człowiekiem, wszyscy
ludzie stają się rodziną. Winna to być rodzina, w której wszyscy
się kochają i wzajemnie sobie służą. Tak oto raz w roku, w ciągu
zaledwie paru godzin uświadamiamy sobie polskim zwyczajem wieczerzy
wigilijnej Bożego Narodzenia, jakim wprost "rajem" tu, na ziemi,
mogło by być nasze życie, gdyby prawa tego wieczoru rządziły nami
zawsze.
Z okazji Świąt Bożego Narodzenia pragniemy Wam drodzy nasi Czytelnicy złożyć najlepsze życzenia.
Niechaj radosny czas tych pięknych świąt, gdy wspominamy tajemnicę Wcielenia, Słowa, które stało się Ciałem, napełni Was pokojem, wiarą, nadzieją i miłością.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.