Reklama

Różaniec, zwierzaki i gipsowe figurki

W szopkach, które warszawiacy, mimo siarczystego mrozu, nawiedzali tradycyjnie w pierwszy dzień Bożego Narodzenia dawały się zauważyć trzy tendencje. W większości kościołów ustawiono dekoracje z gipsowymi figurkami. Coraz częściej jednak w szopkach urządzanych poza świątyniami pojawiały się żywe zwierzęta. Gdzie indziej szopki były próbą odczytania Bożego Narodzenia w kontekście ogłoszonego przez Jana Pawła II Roku Różańca.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Najwięcej powodów do refleksji mogła dostarczać szopka w kościele akademickim św. Anny. Dzieciątko Jezus zostało umieszczone w wydrążonym paciorku olbrzymiego różańca spuszczonego z gzymsu bocznej kaplicy. Różaniec zakończony był kotwicą - symbolem nadziei - opadającą jakby w szaro-zieloną toń oceanu, obok zmurszałego wraku. Była w tym jakaś analogia do Sądu Ostatecznego z Kaplicy Sykstyńskiej, gdzie Michał Anioł przedstawił świętych podających grzesznikom różaniec, by ich wyciągnąć z otchłani piekieł.
W kościele Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny na Przyrynku różaniec oplatający szopkę wykonany został z bułeczek. Trzymali go pasterze i inne postaci adorujące Dziecię Jezus. Klęczący u żłóbka św. Józef miał w rękach naturalnej wielkości bochen chleba, który jak ryngraf spinał wszystkie dziesiątki różańca. Twórcy tej szopki nawiązali równocześnie do Roku Różańca i do papieskiego apelu o wyobraźnię miłosierdzia.
Różaniec był także nowym elementem w ruchomej szopce przy kościele Ojców Kapucynów. W pierwszym planie widać było Jana Pawła II, który własnym przykładem zachęcał do tej modlitwy. Z megafonów nieustannie płynęły rozważania kolejnych tajemnic i miarowo odmawiane "Zdrowaśki". Jak zwykle przed tą szopką kłębił się tłum rodzin z małymi dziećmi, które dłużej oglądały przesuwające się wokół żłóbka figury i powoli przesiąkały duchem modlitwy.
Nietypową dekorację świąteczną przygotowali dominikanie przy ul. Freta. Tam na posadzce kościoła umieszczono planszę z narysowanymi konturami kontynentów i państw. Pod sufitem, jakby między niebem i ziemią, zawieszono anioły, które spuszczają szopkę właśnie nad Polską. Autorzy podkreślili w ten sposób, że Wcielenie Syna Bożego jest nadprzyrodzonym darem dla każdego z nas.
Coraz więcej jest w Warszawie szopek, w których figurze Dzieciątka Jezus towarzyszą żywe zwierzęta. W ostatnie Boże Narodzenie mniejszy lub większy zwierzyniec można było zobaczyć nie tylko przy kościele pokamedulskim na Bielanach, w parafii św. Stanisława Kostki na Żoliborzu i w parafii św. Tomasza na Ursynowie, ale również przy katedrze polowej, gdzie szopka przypominała słowiańską zagrodę. W tzw. żywych szopkach zazwyczaj to nie figura Jezusa, ale lamy, osiołki, gołębie, kaczki i inne stworzenia były głównym przedmiotem adoracji ze strony zwiedzających.
Upowszechnia się także praktyka urządzania szopek poza kościołami. Jest to forma wychodzenia na zewnątrz z chrześcijańskimi tradycjami, zacierania bariery między świątynią i ulicą, wiarą i życiem. Z drugiej strony jest to próba radzenia sobie z pewnymi ograniczeniami, jakie niesie urządzanie dekoracji w przestrzeni świątynnej. Może to również jakaś forma rekompensaty ludziom zamknięcia poza Mszami św., także w Boże Narodzenie większości warszawskich kościołów, a nawet niektórych sanktuariów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Pro-life. Pro-love. Rodzina na medal

[ TEMATY ]

rodzina

Rycerze Kolumba

prolife

p. Maciej Maziarka

Może nawet nie nazwalibyśmy się wyłącznie pro-life, a bardziej pro-love. To, co św. Jan Paweł II nazywał cywilizacją życia i miłości. Rodzina, która ma korzenie w Bogu, który jest Miłością, jest Siłą dla dzisiejszego świata, dla naszych małych wspólnot, ale i dla całego narodu – mówią państwo Angelika i Michał Steciakowie – Międzynarodowa Rodzina Roku Rycerzy Kolumba, rodzice dwojga adoptowanych dzieci.

Agata Kowalska: Międzynarodowa Rodzina Roku Rycerzy Kolumba – to brzmi dumnie. W jakich okolicznościach zostali Państwo uhonorowani nagrodą? Kto może otrzymać takie wyróżnienie?

CZYTAJ DALEJ

Prawdziwy cytat "GW"

2024-04-27 17:54

MW

15 kwietnia, a jeszcze wcześniej w wydaniu papierowym “Niedzieli Wrocławskiej” ukazał się artykuł krytykujący pomysły ustaw o liberalizacji aborcji. W artykule została zawarta wypowiedź wrocławskiego lekarza, która po decyzji naszej redakcji, została zacytowana anonimowo.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję