Reklama

Duchowość

Duch Święty w Biblii

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W tekstach Pisma Świętego, zarówno Starego, jak i Nowego Testamentu, nie ma systematycznej wykładni na temat Ducha Świętego. Zostaje ona uporządkowana dopiero w refleksji teologicznej późniejszej kościelnej tradycji.

Niemniej jednak w Biblii mamy wiele tekstów odnoszących się do Ducha Świętego. W Starym Testamencie określa się Go hebrajskim terminem „ruah”, który w greckim przekładzie Biblii hebrajskiej, w tzw. Septuagincie, oddany jest przez rzeczownik „pneuma” (słowo to początkowo oznaczało ożywiający podmuch, tchnienie, którego człowiek doświadcza w różnych okolicznościach). Wśród wielu jego znaczeniowych odcieni na pierwszy plan wybija się rozumienie Bożego Ducha jako daru, dzięki któremu dany człowiek posiada niezwykłe cechy, np. dar przywództwa, mądrości, proroctwa itd.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jeśli chodzi o Nowy Testament, to doświadczenie Ducha Świętego jest jednym z elementów, które tworzą Kościół. Duch został udzielony wszystkim wierzącym i to właśnie On określa ich życie. Dar Ducha jest związany z chrztem św., dokonującym się przecież w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego (por. np. Mt 28, 19).

Reklama

Duch Święty, oczywiście, związany jest też z Osobą Chrystusa. „Ważny krok w myśli teologicznej czyni św. Paweł w momencie, kiedy ściśle zestawia ze sobą Boga, Chrystusa i Ducha. W 2 Kor 3, 17 utożsamia on Kyriosa (Pana) i pneumę (Ducha) po to, aby później mówić o pneumie Kyriosa (Duchu Pańskim)” - „Nowy leksykon biblijny”, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2011, s. 160. Według Pawłowego Listu do Efezjan, Duch jest siłą, dzięki której wspólnota wzrasta na skutek wewnętrznego odnowienia (por. 3, 16).

Ciekawą koncepcję Ducha Świętego przedstawia nam Ewangelia wg św. Jana. Jest tam mowa o narodzinach z Ducha. Czytamy też, że „Bóg jest Duchem” (4, 24). Ponadto Ewangelista określa Ducha słowem „Pocieszyciel” (Paraklet). Pozostanie On na stałe we wspólnocie wierzących po tym, jak Pan Jezus powróci do Ojca (por. 14, 16). Mało tego, dopełni On i poprowadzi dalej dzieło Chrystusa, pozwalając na odkrycie jego właściwego znaczenia.

„W listach pasterskich Duch ukazany jest jako Ten, który powoduje zmartwychwstanie Jezusa (1 Tm 3, 16), wywołuje mowę prorocką (1 Tm 4, 1), strzeże powierzonego skarbu (2 Tm 1, 14) albo kształtuje odpowiedzialne życie (2 Tm 1, 7). W Liście do Hebrajczyków Duch jest znakiem łaski (10, 29); mówi On przez Pismo (3, 7) i czyni cuda (2, 4). W listach katolickich i Apokalipsie wypełnia w końcu proroctwa (1 P 1, 11n) i dokonuje uzdrowienia (1 P 1, 2; por. 1 J 3, 24)” - „Nowy leksykon…”, jw.

2013-05-13 13:45

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Litania do św. Józefa

[ TEMATY ]

wiara

red.

Zamknij X
CZYTAJ DALEJ

Prymas do uczniów: nie bójcie się trudności, wspierajcie się i idźcie zawsze razem

2024-09-16 18:57

[ TEMATY ]

uczniowie

abp Wojciech Polak

Karol Porwich/Niedziela

Abp Wojciech Polak

Abp Wojciech Polak

Nie w pojedynkę, nie każdy dla siebie i o sobie, ale razem, wspierając się, a jeśli trzeba cierpliwie czekając na innych - na tym polega koleżeństwo, na tym polega wspólnota - mówił 16 września do uczniów Katolickiej Szkoły Podstawowej w Inowrocławiu abp Wojciech Polak.

Metropolita gnieźnieński przewodniczył Mszy św. inaugurującej uroczyście kolejny rok nauki. Oprócz uczniów, ich rodziców i nauczycieli w kościele pw. św. Jadwigi Królowej obecni byli także przedstawiciele władz państwowych, samorządowych i oświatowych. W homilii Prymas Polski wielokrotnie podkreślał znaczenie wspólnotowości rozumianej jako wzajemna troska, wrażliwość na drugich, zrozumienie, dobroć i wspólne podążanie naprzód. Dotyczy to Kościoła, ale dotyczy także szkolnej społeczności i to zarówno na poziomie relacji koleżeńskich między uczniami, jak i szeroko pojętych działań wychowawczych. „Bo przecież potrzeba wioski, by wychować dziecko” - zacytował stare przysłowie abp Polak, przypominając, że wychowanie to przecież praca zespołowa.
CZYTAJ DALEJ

Patriarcha Konstantynopola Bartłomiej I spotkał się z pątnikami z Łodzi

2024-09-17 09:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

- Ze spotkania z Patriarchą Konstantynopola zabiorę taką jego autentyczną nadzieję na pełne zjednoczenie. Zostało to dwukrotnie wypowiedziane podczas dzisiejszego spotkania, że chodzi tu o zjednoczenie w Eucharystii, i że głęboko wierzy, że ta pełna jedność nadchodzi, i że się wydarzy. To jest bardzo ważne, bo nawet wielu zaangażowanych w dialog ekumeniczny ma takie przekonanie, że doszliśmy do takiej ściany, i że nie za bardzo wiadomo jak się przekopać na drugą stronę. Patriarcha mówił, że ta pełna jedność jest do osiągnięcia! – mówił kard. Ryś po spotkaniu z Bartłomiejem I.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję