Reklama

Wiadomości

Miażdżący raport o stanie edukacji „uśmiechniętej Polski”

Zmiany wprowadzone w systemie edukacyjnym przez Koalicję 13 grudnia mogą w długim okresie przynieść negatywne konsekwencje zarówno dla polskiego społeczeństwa, jak i dla gospodarki – czytamy w „Raporcie o stanie edukacji w Polsce” przygotowanym przez think tank „Zespół Pracy dla Polski”. Autorzy raportu zwracają uwagę na "brak konsultacji społecznych i chaos organizacyjny" spowodowany zmianami w podstawie programowej, finansowaniu oświaty w Polsce czy "zaniedbaniami" w cyfryzacji edukacji.

2024-09-09 21:41

[ TEMATY ]

szkoła

Andrzej Sosnowski

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ubóstwo programowe „uśmiechniętej szkoły”

W ocenie Zespołu przygotowującego dokument kluczowe treści, szczególnie z zakresu historii, literatury i przedmiotów ścisłych, zostały zredukowane lub zmienione, co podważa spójność edukacyjną oraz zaniedbuje rozwój kompetencji kluczowych dla przyszłości młodzieży. Wykreślone zagadnienia, takie jak z jednej strony ludobójstwo na Wołyniu (ostatecznie przywrócone pod naciskiem strony społecznej) czy z drugiej – nauka o blackoutach, mogą w dłuższej perspektywie na wielu poziomach obniżyć uczniów polskich uczniów. W biologii w szkole podstawowej wycięto: uczeń określa, w jakiej sytuacji dochodzi do konfliktu serologicznego i przewiduje jego skutki. W przedmiocie geografia w szkole podstawowej usunięto zapis uczeń: podaje przykłady osiągnięć Polaków w różnych dziedzinach życia społeczno-gospodarczego oraz sukcesów polskich przedsiębiorstw na arenie międzynarodowej, takie działanie może osłabić świadomość osiągnięć narodowych jak i zainteresowanie uczniów naukami ścisłymi oraz przedsiębiorczością. Dodatkowo, zredukowana lista lektur, która pomija dzieła kluczowe dla polskiej tożsamości kulturowej, ogranicza horyzonty intelektualne uczniów, co może prowadzić m.in. do zmniejszenia ich zdolności krytycznego myślenia.

Redukcja listy lektur skutkuje ograniczeniem dostępu do różnorodnych perspektyw, co jest niezbędne do zrozumienia wszechstronności i bogactwa światowej literatury.

Podziel się cytatem

Krzyk rozpaczy polonistów

Reklama

Grono polonistów jest oburzone okrojeniem listy lektur obowiązkowych dla klas VII i VIII. Największa zmiana polega na tym, że kilka pozycji, które do tej pory uczniowie czytali w całości, teraz będą czytać we fragmentach. Mowa tutaj o "Panu Tadeuszu" Adama Mickiewicza (obowiązkowe zostaną tylko księgi: I, II, IV, X, XI i XII), "Quo vadis" Henryka Sienkiewicza i "Syzyfowe prace" Stefana Żeromskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

(Nie)autonomiczni nauczyciele

Zakaz zadawania prac domowych w szkołach podstawowych odebrano nauczycielom prawo do wyboru metod dydaktycznych, co jest jawnym podważaniem ich kompetencji i ogranicza możliwość realizacji celów edukacyjnych zgodnie z potrzebami uczniów.

Tryb wprowadzenia reformy cechował się niespotykaną skalą chaosu. Rodzice, uczniowie i nauczyciele długo musieli się zastanawiać jakie właściwie są plany resortu edukacji. Przykładowo, w programie „Kropka nad I” w TVN 24, 22 stycznia Minister Nowacka stwierdziła, że przeczytanie lektury nie jest pracą domową i można tego wymagać od uczniów, po to by tego samego dnia w programie „Graffitti” w Polsat News stwierdzić, że przeczytanie lektury będzie nieobowiązkowe i nieoceniane.

Podziel się cytatem

Reklama

Podobny chaos towarzyszył zapowiedziom całej Koalicji – posłowie odpytywani o szczegóły reformy nie byli w stanie jej wytłumaczyć, a Minister Nowacka twierdziła nawet (niezgodnie z prawdą, o czym już mówiliśmy powyżej) w wywiadzie dla Radia Zet, że „wszystkie badania pokazują, że bez względu na to, czy tych prac domowych jest mało, dużo, czy nie ma wcale, to nie zmienia kompetencji osoby, która kończy szkołę”. Oczywiście żadnych takich badań Ministerstwo nie udostępniło. Chaos pogłębiło ponadto wprowadzenie rozporządzenia już od 1 kwietnia 2024 r. czyli na kilka miesięcy przed zakończeniem roku szkolnego, zrywając z zasadą, że zmiany dotyczące organizacji kształcenia wdraża się z początkiem roku szkolnego.

Ocena Zespołu

Zmiany wprowadzone w systemie edukacyjnym przez Koalicję 13 grudnia mogą w długim okresie przynieść negatywne konsekwencje zarówno dla polskiego społeczeństwa, jak i dla gospodarki – konkludują autorzy Raportu.

Konsekwencje zmian w systemie edukacyjnym będą widoczne dopiero po latach - efekty obniżenia standardów nauczania będą namacalne, gdy uczniowie, którzy uczyli się w tych warunkach, wejdą na rynek pracy i będą musieli konkurować z osobami lepiej wykształconymi

Podziel się cytatem

Opr. na podstawie „Raportu o stanie edukacji w Polsce”

Ocena: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

25 tys. uczniów szkół Jana Pawła II przybyło na Jasną Górę

[ TEMATY ]

szkoła

Jasna Góra

Bożena Sztajner/Niedziela

Po raz czternasty na Jasną Górę przybyła pielgrzymka Rodziny Szkół im. Jana Pawła II. Uczestniczyli w niej przedstawiciele ponad pięciuset placówek, od przedszkoli po uczelnie wyższe, w sumie ok. 25 tys. osób. Spotkanie przebiegało pod hasłem: „Świętymi bądźcie” i było dziękczynieniem za kanonizację papieża z Polski.

- Jesteście żywym pomnikiem Jana Pawła II - powiedział w homilii abp Celestino Migliore. Nuncjusz apostolski w Polsce zauważył, że „szkoły, które dumnie noszą imię Jana Pawła II mają szczególny powód do radości”. - To spotkanie jest waszym podziękowaniem za kanonizację waszego protektora, papieża z Polski – powiedział kaznodzieja. - Wy stworzyliście mu żywy pomnik, bardzo wiele takich pomników, którymi są osoby, ich piękne idee, przekonania, formowane w tych szkołach umysły, serca i sumienia – dodał kaznodzieja. Podkreślił, że gdy popatrzymy na nauczenie Jana Pawła II dotyczące szkoły i nauczania, to zauważymy, że koncentruje się ono na trzech tematach: prawdzie, tożsamości kulturowej, historycznej i religijnej oraz na służbie na rzecz społeczeństwa. Kaznodzieja podkreślił, że szkoły noszące imię Jana Pawła II są i powinny być widziane każda z osobna, jako mikrorealizacja tych trzech linii przewodnich, prawdy, inkulturacji i służby na rzecz społeczeństwa. - A gdy weźmiemy je wszystkie razem, to mamy wielki potencjał perswazji, a co za tym idzie, również współpracy na rzecz modelu społeczeństwa – podkreślił Nuncjusz Apostolski. Kaznodzieja przypomniał, że także dzieci należące do wspólnoty chrześcijańskiej mają w niej swoje prawa i obowiązki. - Dla chrześcijanina punktem odniesienia dla wyborów moralnych nie jest opinia publiczna, tradycja, to że wszyscy tak robią, a nawet nie jest nim prawo czysto ludzkie, dla chrześcijanina punktem odniesienia jest jego indywidualny i wspólnotowy związek z Jezusem – podkreślił abp Migliore.
CZYTAJ DALEJ

30-lecie poświęcenia figury Jezusa Miłosiernego w Dolinie Miłosierdzia

2024-09-09 17:29

[ TEMATY ]

Dolina Miłosierdzia

ks. dr Mariusz Marszałek SAC

Dolina Miłosierdzia w Częstochowie

Dolina Miłosierdzia w Częstochowie

27 sierpnia 1994 roku ks. kard. Józef Glemp dokonał uroczystego poświęcenia figury Jezusa Miłosiernego w pallotyńskiej Dolinie Miłosierdzia w Częstochowie. Stanowiła ona dar narodu meksykańskiego za wkład pallotynów w szerzenie kultu Bożego Miłosierdzia w Meksyku.

8 września br. odbyły się uroczystości upamiętniające tamto wydarzenie sprzed 30 lat. Mszy św. przewodniczył v-ce prowincjał prowincji Zwiastowania Pańskiego Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego ks. dr Przemysław Podlejski SAC. Słowo wygłosił ks. dr kan. Moisés Marín Pérez. W swojej homilii podkreślił, że Boże Miłosierdzie objawia się w miejscach ludzkich deficytów i braków. Wiele naszych chorób duchowych wynika z osobistych zaniedbań oraz zaniechania współpracy z łaską. Ks. Pérez zachęcił jednak do ufności w Miłosierdzie Jezusa, który także dzisiaj chce wypowiadać nad każdym z nas uzdrawiające „Efatha”. W dalszej części kaznodzieja przypomniał, że człowiek został stworzony do miłości, co w praktyce oznacza potrzebę zawiązywania i rozwijania relacji.
CZYTAJ DALEJ

Pierwszą Mszę w odbudowanej katedrze Notre-Dame odprawi papież. Kiedy?

2024-09-09 13:56

[ TEMATY ]

katedra

papież Franciszek

Notre‑Dame

Adobe Stock

Katedra Notre Dame

Katedra Notre Dame

Papież Franciszek przyjedzie do Paryża, żeby 8 grudnia odprawić pierwszą Mszę św. w odbudowanej katedrze Notre-Dame. Informację taką podała Caroline Pigozzi na łamach „La Tribune”. Dziennikarka ta przeprowadziła w 2015 roku wywiad z Franciszkiem dla tygodnika ilustrowanego „Paris Match”.

8 grudnia 2023 roku prezydent Francji Emmanuel Macron podczas wizyty w świątyni odbudowywanej po pożarze z 2019 roku zapowiedział, że zaprosi papieża do Paryża i ma nadzieję, że Franciszek będzie obecny podczas oddania katedry do użytku.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję