Sokołów Podlaski
Kto nabytą wiedzę pielęgnuje, a nową bez ustanku zdobywa, ten może być nauczycielem innych” - Konfucjusz. Ten chiński filozof i myśliciel dużą rolę w kształtowaniu ładu społecznego przypisywał wykształceniu, które obejmowało także kwestie ducha i serca. Rozwijanie zainteresowań i poszerzanie wiedzy o nowe treści staje się bardzo ważne również i w dzisiejszych czasach. Ciągły postęp wymaga od nas cyklicznego doszkalania się i zdobywania informacji z różnych dziedzin życia. Coraz częściej słyszymy o szkoleniach czy kursach. Jednak czy ktoś się zastanawiał, ile wysiłku i pracy trzeba włożyć w ich organizację i prowadzenie? Mogli się o tym przekonać uczestnicy kursu trenerskiego zrealizowanego przez Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży Diecezji Drohiczyńskiej w ramach projektu „Bug - rzeka życia” i dzięki wsparciu NFOŚiGW. Był on jednym z elementów kształcenia postaw młodych ludzi do edukatorskiego działania w swoich środowiskach.
W kursie wzięły udział 24 osoby pochodzące z różnych regionów Polski wyłonione spośród wszystkich uczestników projektowych szkoleń. Ich wspólnym celem było zdobycie umiejętności trenerskich i edukatorskich oraz wzbogacanie o nowe doświadczenia i wiadomości. Całość szkolenia obejmowała tematy dotyczące: psychologicznych podstaw uczenia się (style i etapy uczenia się, uczenie się przez doświadczenie); metodyki pracy trenera; zastosowania technik szkoleniowych (metody podające i aktywizujące); projektowania, organizacji i ewaluacji szkoleń; dynamiki procesów grupowych.
Poznanie tych zagadnień jest niezbędne w pracy trenera, zważywszy na różne sytuacje, jakie mogą wyniknąć, i grupy osób, z którymi przyjdzie mu pracować.
W pierwszej fazie szkoleń uczestnicy poznawali w teorii metody nauczania, techniki pracy z grupą słuchaczy. Próbowali znaleźć rozwiązania na trudne sytuacje, jakie pojawiają się w pracy trenera, a dotyczące nie tylko kłopotów technicznych ze sprzętem multimedialnym, ale również problemów występujących wśród osób w grupie. To ćwiczenie pokazało, że wiele takich nieprzewidzianych sytuacji może zaistnieć, a mimo to są alternatywne sposoby ich rozwiązywania. Pozostała część szkoleń była wypełniona przygotowaniami i samodzielnym prowadzeniem krótkich sesji. Uczestnicy podzieleni na mniejsze, 2-, 3-osobowe grupy wybierali tematykę, przygotowywali materiały i prowadzili zajęcia. Tematyka spotkań była zróżnicowana, jak również sposób ich omówienia i prezentacji. Poruszane zagadnienia dotyczyły m.in. ornitofauny Polski, zasad dobrego wychowania, naturalnych metod planowania rodziny, pobudzania wyobraźni i pracy twórczej, poznawania zasad negocjacji. Każda krótka sesja była omawiana przez uczestników i prowadzących, którzy wyrażali swoje zdanie na temat sposobu prowadzenia, podziału na grupy, zachowań trenera. Znajdywali zarówno błędy w prezentacji, sposobie mówienia do uczestników, jak również pozytywne strony: metody przekazywania wiedzy, rodzaj ćwiczeń, przygotowane materiały i wiele innych. Przed każdym wystąpieniem w zespołach pojawiały się wątpliwości, czy podołają temu zadaniu, czy potrafią w ciekawy, jasny sposób przekazać i zainteresować słuchaczy wybranymi treściami. Mimo tylu obaw i niepewności każdy z omawianych tematów i ich prowadzenie było naprawdę na wysokim poziomie. Również prowadzący kurs Krzysztof Kacuga i Damian Hamerla wyrażali swoje zadowolenie i pochwałę dla uczestników za prowadzenie i ciekawą organizację sesji. Powiedzieli również bardzo istotną rzecz: że na każdym szkoleniu trener wzbogaca się o nowe doświadczenie i uczy się odnajdywać w nowych sytuacjach.
Udział w tych spotkaniach zaowocował wspólną pracą i wysiłkiem przy organizacji szkoleń i szukaniu najlepszych sposobów ich przeprowadzenia. Pokazał również, że odległość nie jest przeszkodą w podejmowaniu wspólnej drogi działania, a młodzieńczy zapał jest potrzebny dzisiejszemu światu. „Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, lecz przez to, kim jest; nie przez to, co ma, lecz przez to, czym dzieli się z innymi” - Jan Paweł II
Pomóż w rozwoju naszego portalu