Reklama

Święto sztuki

Teatr "Logos", działający przy kościele środowisk twórczych w Łodzi, powstał w 1987 r. z inicjatywy ks. kan. Waldemara Sondki. Jest jedynym, prawdziwie niepowtarzalnym teatrem chrześcijańskim w Polsce, a może i Europie. Dotychczas przygotował 30 spektakli premierowych. Ostatni z nich pt. "Wieża Babel" wg Thomasa Mertona w reż. Grzegorza Małeckiego został pokazany 29 października br. Za swoje najwspanialsze osiągnięcie zespół uważa nominację do prestiżowej nagrody Totus przyznawanej przez Fundację "Dzieło Nowego Tysiąclecia", a przez media nazwanej chrześcijańskim Noblem.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ksiądz Kanonik wspierany przez swych zwierzchników i sponsorów organizuje także niezwykły Festiwal Kultury Chrześcijańskiej. W tym roku rozpoczęcie Festiwalu (2 XI) miało charakter szczególny, zbiegło się bowiem z 15. urodzinami "Logosu". Z tej okazji w łódzkim Teatrze im. S. Jaracza "Logos" zaprezentował spektakl ... i Tu w reżyserii Ewy Wycichowskiej. Było to 1111. przedstawienie zespołu, a oklaskiwali je obecni na widowni hierarchowie Kościoła łódzkiego, przedstawiciele wojewódzkich i miejskich władz samorządowych, sponsorzy i przyjaciele Teatru. Abp Władysław Ziółek obdarzył artystów "Logosu" pięknymi albumami. Prezydent Miasta Łodzi przyznał swe nagrody Jolancie Kowalskiej (zagrała we wszystkich 1111 spektaklach), Ninie Tarłowskiej, Markowi Targowskiemu oraz ks. Waldemarowi Sondce. Gratulacjom i życzeniom nie było końca...
W drugim dniu Festiwalu (3 XI) w kościele artystów bp Adam Lepa przewodniczył Mszy św. za zmarłych twórców kultury. Zaduszkowa Eucharystia, transmitowana za pośrednictwem TV Polonia na cały świat, była liturgicznym otwarciem VI Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej. To trwające bez mała trzy tygodnie imponujące święto sztuki jest najważniejszą tego rodzaju imprezą nie tylko w Łodzi, ale także w Polsce. Wyjątkowo bogaty i atrakcyjny program tegorocznego Festiwalu wypełniły koncerty, spektakle, wystawy, konferencje. Odbywały się one głównie w kościele środowisk twórczych oraz Teatrze im. S. Jaracza i Galerii Tower Building. Od pierwszego dnia festiwalowe wydarzenia wzbudzały ogromne zainteresowanie publiczności. Warto dodać, że zaproszenia i karty wstępu rezerwowano na długo przed rozpoczęciem imprezy.
W kazaniu Ksiądz Biskup nawiązał do uroczystości jubileuszowych: "Niemal na co dzień służy naszemu społeczeństwu, zwłaszcza społeczności łódzkiej, Teatr Logos, który obchodzi 15-lecie swojej działalności. Jest on zawsze wierny swej posłudze człowiekowi, Kościołowi i Polsce. Dzisiaj dziękujemy Panu Bogu za to wspaniałe dzieło. Podczas tej Mszy św. pragniemy wyrazić także nasz dług wdzięczności wobec twórców kultury, którzy przeszli już przez życie, pozostawiając trwałe ślady swego talentu, pracy i miłości. (...) Panie, dałeś im łaskę, aby do końca służyli dobru i pięknu. Niech wyzwoleni z więzów śmierci na wieki oglądają Ciebie, Stwórcę i Odkupiciela. Daj im pełnię wiecznej radości".
Po Mszy św. w Galerii "Logosu" miał miejsce wernisaż wystawy grafik Krystyny Filipowskiej z Katowic. Ekspozycja pod tytułem "Góry Biblijne" przeniosła widzów do Ziemi Świętej. Spękane ściany skalne, sady oliwne na zboczach wzniesień, kręte ścieżki i przestrzenie, wykreowane pełną dynamiki kreską, zdawały się powstawać na naszych oczach. Czarno-białe kompozycje promieniowały tajemniczą, mistyczną świetlistością, ożywiającą wyobraźnię tych wszystkich, którzy zechcieli otworzyć się na jej działanie.
Wieczorem dom Boży przy ul. Skłodowskiej-Curie rozbrzmiewał muzyczną modlitwą. Psalmy Dawidowe (przekład Czesława Miłosza) do muzyki Leszka Możdżera śpiewała Schola Cantorum Gedanensis. Wybitny pianista, kompozytor i aranżer napisał muzykę balansującą na pograniczu jazzu i klasyki, przepojoną kolorytem etnicznym, znakomicie oddającą swoistą melodykę i rytm tłumaczenia. Świątynia tętniła życiem. Pulsowała radosnym uniesieniem. Natchnione wersety stopione z maestrią wykonawców rozpaliły serca publiczności. Owacje na stojąco, wielokrotne bisy, na koniec refleksyjny, malowniczy temat dedykowany przez Leszka Możdżera "Logosowi" i ks. Sondce. Alleluja, chwalmy Pana, który w swej łaskawości obdarował nas grą Leszka Możdżera (fortepian Yamaha C5), Ola Walickiego (kontrabas), Jose Torresa (oszałamiające solówki perkusyjne) i Adama Pierończyka (metafizyczny saksofon).
Do festiwalowych wydarzeń pierwszorzędnej rangi należały również propozycje teatru jednego aktora. Janusz Gajos zaprezentował we wtorek Mszę za miasto Arras wg Andrzeja Szczypiorskiego. Wstrząsająca opowieść o nietolerancji i fanatyzmie dzięki mistrzowskiej interpretacji zabrzmiała bardzo współcześnie. W postać autystycznej dziewczynki z wielkim powodzeniem wcieliła się Krystyna Janda. "Mała Steinberg" w jej ujęciu stała się wielkim popisem aktorskim. Zachwyceni i wzruszeni widzowie dziękowali artystce brawami na stojąco.
Koncert "Bogurodzica albo Pacierz Staropolski" wykonany przez Annę Seniuk z udziałem Chóru Kameralnego pod dyrekcją Anny Domańskiej był uroczystą celebracją słowa. Przejęcie, siła i energia aktorki sprawiły, że publiczność zgromadzona w kościele Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny recytowane modlitwy nagradzała spontanicznymi oklaskami.
Scena Plastyczna KUL pokazała Szczelinę w reżyserii Leszka Mądzika. Teatr bez słów i gestów aktora. Złożony z obrazów, z gry ciemności i światła. Teatr zgłębiający to, co niepojęte i nieprzeniknione, w ten sposób realizujący najważniejsze powołanie artysty. Przedstawienie w Galerii Tower Building w każdej dosłownie chwili odsłaniało fascynującą rzeczywistość teatralną.
Sobotni wieczór w kościele przy ul. Skłodowskiej-Curie należał do Studia Teatr Test. Artyści z Warszawy wystąpili ze spektaklem Przed sklepem jubilera wg Karola Wojtyły. Reż. Andrzej Maria Marczewski, scen. Anna i Tadeusz Smoliccy, muz. Tadeusz Woźniak.
Anna Szałapak i Leszek Długosz śpiewali w kościele artystów. Ona wiersze Ewy Lipskiej, on swoje znane już, a także nowsze piosenki. Gwiazdy legendarnej "Piwnicy pod Baranami" są przyjmowane w Łodzi entuzjastycznie, tym razem było podobnie.
W niedzielę 10 listopada br. Mszę św. w intencji twórców kultury sprawował ks. Adam Boniecki (red. nacz. Tygodnika Powszechnego). Interesującą konferencję "Rola kultury i artystów w nauczaniu Jana Pawła II" oparł na Liście Ojca Świętego do artystów. Ksiądz Redaktor podkreślił, że zgodnie z nauczaniem papieskim trzeba koniecznie zaufać wartościom duchowym. Jedynie one potrafią przemienić serca i zakorzenione w ludziach postawy. Wszyscy, którzy nosimy w sobie skarb wiary religijnej, musimy brać udział we wspólnym dziele rozwoju ludzkości. Musimy to zrobić z wnikliwością i odwagą. Chrześcijanie, wszyscy, którzy wyznają Boga, muszą być wezwani do zjednoczenia wspólnych wysiłków na rzecz integralnego rozwoju człowieka.
Prezentacje gości z Krakowa zakończyły pierwszy festiwalowy tydzień.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Matka Boża Jedności i Wiary

Archiwum parafii

Na północny zachód od Białej Podlaskiej, nad brzegami rzeczki Klukówka leży miejscowość Leśna Podlaska, będąca wyjątkowym ośrodkiem kultu maryjnego. Znajduje się tu Sanktuarium Maryjne, w którym pod opieką Ojców Paulinów, upodobała sobie miejsce Opiekunka Podlasia – Leśniańska Królowa – Matka Boża Jedności i Wiary.

Płaskorzeźba, umieszczona w głównym ołtarzu, wykona jest w polnym kamieniu o odcieniu czerwonym. Wizerunek przedstawia Matkę Bożą z Dzieciątkiem Jezus na prawym ręku. Historia „przejasnego obrazu Najświętszej Maryi Panny” jest niezmiernie ciekawa i pełna przedziwnych wydarzeń. Zaczyna się od roku 1683, kiedy to dnia 26 września dwaj chłopcy pasący bydło, 9-letni Aleksander Stalmaszczuk i 10-letni Miron Makaruk, znaleźli jaśniejący blaskiem wizerunek na drzewie dzikiej gruszy. Kamienny wizerunek przywieziono do Bukowic, których właściciel zdecydował o wzniesieniu w miejscu objawienia drewnianego kościoła rzymskokatolickiego. Powstał on w 1686 roku i przyozdobiony został znalezionym „obrazem”. W roku 1700 biskup łucki i brzeski Franciszek Prażmowski po przebadaniu świadków uznał niezwykłość łask i zezwolił na publiczny kult. W 1716 r. książę Karol Stanisław Radziwił, kanclerz Wielkiego Księstwa Litewskiego, ufundował złote korony. Wieść o niezwykłym pojawieniu się wizerunku zaczęła zataczać coraz szersze kręgi i ściągać ludzi nawet z odległych stron. Rozwój kultu spowodował, że w 1731 r. przystąpiono w Leśnej do budowy nowego kościoła. Ukończono ją w 1758 r. Jeszcze w czasie jej trwania do Leśnej przybyli paulini, którym powierzono parafię leśniańską i opiekę nad cudownym obrazem. W XVIII w miejscowość była już znana w Koronie Polskiej jako ośrodek kultu maryjnego. W okresie rozbiorów i wojen napoleońskich sanktuarium dzieliło los narodu. Klasztor i kościół były niszczone i plądrowane. Pauliński konwent nie przestał funkcjonować tylko dzięki pomocy okolicznych ziemian. W okresie powstania styczniowego Leśna stanowiła jedno z ogniw ruchu narodowego na Podlasiu. Paulini wspierali powstańców władze carskie w odwecie przejęły sanktuarium i zmieniły je w cerkiew. Po odzyskaniu niepodległości do sanktuarium wrócili paulini. Po długich poszukiwaniach w roku 1926 odnaleziono obraz ukryty u ss. Benedyktynek w Łomży. Badania wykazały, że ostatni biskup katolicki Janowa – Beniamin Szymański, wielki czciciel  Najświętszej Panny, przewidując popowstaniowe represje, ukrył oryginał Matki Bożej Leśniańskiej w Łomży, w bocznym ołtarzu. Biskup umarł, jedyna wtajemniczona przeorysza klasztoru także i tak byłby ślad zaginął, gdyby nie intensywne poszukiwania. W 1927 r. udała się z Siedlec niezwykła procesja, sam biskup wraz z tłumem wiernych pieszo przynieśli cudowny obraz do Leśnej. Procesja szła 3 dni, od 22 do 25 września. W uroczystości powrotu Matki Bożej brało udział około 30 tysięcy osób. Sanktuarium Leśniańskie było umiłowanym miejscem kultu dla unitów podlaskich, a Leśniańska Matka Boża ostoją ich wiary i jedności z Kościołem.
CZYTAJ DALEJ

Franciszek w Luksemburgu o korzyściach płynących z pokoju

2024-09-26 12:35

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Franciszek w Luksemburgu i Belgii

PAP/EPA/GUGLIELMO MANGIAPANE / POOL

„Luksemburg może ukazać wszystkim korzyści płynące z pokoju w przeciwieństwie do okropności wojny”- powiedział papież spotykając się z przedstawicielami władz, społeczeństwa obywatelskiego i korpusem dyplomatycznym Luksemburga.

Na wstępie Ojciec Święty zwrócił uwagę na specyficzne położenie w Europie i rolę Luksemburga w budowaniu jedności starego kontynentu. Zaznaczył, że u podstaw znaczącej roli tego małego kraju w Europie tkwi poszanowanie godności osoby ludzkiej i obrona jej podstawowych wolności. Cytując słowa św. Jana Pawła II uwypuklił rolę Luksemburga jako ośrodka intensywnej wymiany i współpracy międzynarodowej. Zaapelował o ustanowienie „relacji solidarności między narodami, aby wszyscy mogli stać się uczestnikami i protagonistami starannego projektu integralnego rozwoju”.
CZYTAJ DALEJ

Papież rozpoczął wizytę apostolską w Belgii

2024-09-26 20:26

[ TEMATY ]

Franciszek w Luksemburgu i Belgii

PAP/OLIVIER MATTHYS

Papież Franciszek na lotnisku wojskowym Melsbroek pod Brukselą witany przez parę królewską króla Filipa i królową Matyldę Belgijską

Papież Franciszek na lotnisku wojskowym Melsbroek pod Brukselą witany przez parę królewską króla Filipa i królową Matyldę Belgijską

Papież Franciszek rozpoczął wizytę apostolską w Belgii. W bazie lotniczej Melsbroek powitali go król Filip i królowa Matylda.

Po odegraniu hymnów Watykanu i Belgii i przywitaniu się z przedstawicielami władz państwowych (m.in. premierem Alexandrem De Croo) i kościelnych (m.in. z przewodniczącym belgijskiej konferencji episkopatu abp. Lukiem Terlindenem), wysłuchano dwóch piosenek w wykonaniu chóru dziecięcego.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję