Reklama

Świątynia chrześcijańskich męczenników i ich Niebieskiej Matki

Rzymski Panteon

W samym centrum Rzymu, w labiryncie uliczek między placem Weneckim a placem Navona, wznosi się Panteon - jedna z najwspanialszych, a zarazem najlepiej zachowanych starożytnych budowli miasta. To dzieło geniuszu rzymskich inżynierów uchodzi za jeden z cudów świata, o czym świadczą również tłumy turystów, które o każdej porze dnia wypełniają jego imponujące i harmonijne zarazem wnętrze. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego, że ta świątynia, poświęcona niegdyś bóstwom Olimpu (nazwa „panteon” pochodzi od greckich słów: „pan” - wszystko, „theoi” - bogowie), jest już od kilkunastu wieków chrześcijańskim miejscem kultu.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rok 2009 został ogłoszony Rokiem Jubileuszowym, ponieważ w tym roku mija dokłanie 1400 lat od chwili, gdy starożytna świątynia została zamieniona na kościół i poświęcona chrześcijańskim męczennikom i Matce Bożej. Według tradycji, właśnie tutaj zostały przeniesione z katakumb relikwie pierwszych męczenników. Warto pamiętać o tej rocznicy, odwiedzając Wieczne Miasto.

Panteon Agryppy czy Hadriana?

Przed wejściem do Panteonu znajduje się monumentalny portyk, składający się z 16 kolumn. Na 8 kolumnach stojących w pierwszym rzędzie spoczywa trójkątny tympanon, pod którym widnieje łaciński napis: M.AGRIPPA.L.F.COS.TERTIVM.FECIT. Skrót ten oznacza: „Marcus Agrippa Lucii Filius Consul Tertium Fecit”, co można przetłumaczyć jako: Zbudował Marek Agryppa, syn Lucjusza, będąc konsulem po raz trzeci. Napis ten był powodem wielkiego nieporozumienia, gdyż Panteon uważano za dzieło Agryppy. To prawda, że Agryppa, zięć Augusta, wybudował na Polu Marsowym w 27 r. przed Chrystusem pierwszą świątynię poświęconą wszystkim bóstwom (ten pierwszy Panteon miał kształt prostokąta, do którego dłuższego boku przylegał zachowany do dziś portyk z inskrypcją wspominającą Agryppę), lecz uległa ona zniszczeniu w czasie wielkiego pożaru w 80 r. po Chrystusie. Kilkadziesiąt lat po pożarze - ok. 125 r. odbudował ją cesarz Hadrian w nowej formie. Architekt zachował jednak oryginalny portyk. Dlatego, wbrew inskrypcji erekcyjnej, w której cytowany jest Agryppa, obecny Panteon zawdzięczamy Hadrianowi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Najwspanialsze dzieło starożytnej architektury

Hadrian nie tylko sprawnie rządził wielkim imperium, lecz był również filozofem i artystą zafascynowanym grecką kulturą. Pasjonowała go również architektura, dlatego wszędzie wznosił wspaniałe budowle. Jego nadwornym architektem był Apollodor z Damaszku, jeden z najwybitniejszych architektów starożytności, który pracował już dla jego poprzednika, cesarza Trajana. Apollodor przeszedł do historii m.in. jako budowniczy mostów na Dunaju; w Rzymie wzniósł Forum Trajana i Odeon. Uważa się, że to on zaprojektował nowy Panteon, chociaż niektórzy historycy wysuwają bardzo interesującą hipotezę, iż architektem Panteonu był sam cesarz. Jest to bardzo prawdopodobne, gdyż wiadomo, że Hadrian miał kwalifikacje, by zaprojektować tę najwspanialszą świątynię rzymską (w Tivoli cesarz kazał wznieść, według swego projektu, wielką podmiejską rezydencję, która zwana jest Willą Hardiana, a w samym Rzymie wybudował na bardzo oryginalnym planie świątynię Wenus i Romy).
Rzymski Panteon to olbrzymia, wykonana z cegły rotunda z kolumnowym portykiem, którą przykrywa wspaniała kopuła. Budowniczym udało się pokryć tak wielką przestrzeń kopułą, gdyż użyli do jej wykonania nowego materiału - betonu. Przez ponad 1000 lat nikomu na świecie nie udało się wznieść większej kopułowej budowli! Średnica rotundy i jej wysokość są identyczne - 43,50 m, co oznacza, że Panteon mogłaby wypełnić olbrzymia sfera o tej właśnie średnicy (może te proporcje są sekretem harmonii jego wnętrza). Jedynym „oknem” oświetlającym wnętrze jest olbrzymi otwór w kopule, zwany oculusem, który ma prawie 9 m średnicy. Przez otwór do Panteonu wpada nie tylko światło, lecz także deszcz, dlatego podłoga w środku jest nieco wklęsła, by mogła odprowadzać wodę. Wnętrze jest proste, a jego największą ozdobą jest samo kasetonowe podniebienie kopuły. W ścianach rotundy znajdują się nisze (na przemian półkoliste i prostokątne), a między nimi kapliczki.

Chrześcijańska świątynia i nowy Panteon

W 609 r. cesarz Fokas podarował Panteon ówczesnemu papieżowi Bonifacemu IV, który przekształcił go w świątynię chrześcijańską. Kościół poświęcono Matce Bożej i pierwszym męczennikom, gdyż - według tradycji - zostały tu przeniesione z katakumb relikwie męczenników. Uroczysta konsekracja miała miejsce 13 maja 609 r. W kościele Najświętszej Marii Panny od Męczenników (po włosku - Santa Maria ad Martyres) znajduje się czczona przez pielgrzymów ikona Matki Bożej z Dzieciątkiem, pochodząca z Konstantynopola. Dzięki temu, że Panteon stał się miejscem kultu chrześcijańskiego, nie podzielił losu większości starożytnych świątyń, które zostały rozebrane (traktowano je bowiem jako źródło cennego budulca). Niestety, w 663 r. cesarz Konstans II kazał zdjąć z dachu brązowe pozłacane płytki, które posłużyły mu do bicia monet, i dopiero w 735 r. papież Grzegorz III zlecił pokrycie dachu ołowianą blachą. W średniowieczu Panteon został zamieniony w fortecę i dopiero w okresie renesansu został odbudowany. To trudne zadanie zostało powierzone Rafaelowi, jednemu z największych artystów wszech czasów.
Z czasem w kościele Najświętszej Marii Panny od Męczenników zaczęto chować wybitne osobistości, co sprawiło, że stał się on włoskim panteonem narodowym. Znajduje się tu grobowiec Rafaela, jego narzeczonej Marii Bibbieny oraz współpracownika Perina del Vaga; w świątyni pochowani są także: malarz i architekt Baltazar Peruzzi oraz inni wybitni artyści: Taddeo Zuccari i Flaminio Vacca. Umieszczono tam też grobowce ostatnich władców Włoch: króla Humberta I, królowej Małgorzaty i króla Wiktora Emanuela II. W Panteonie oprócz ikony Matki Bożej znajduje się fresk przedstawiający „Zwiastowanie”, pędzla Melozza da Forli (ołtarz w pierwszej kaplicy po prawej).
Panteon przyciąga dziś niezliczone rzesze turystów, którzy pragną podziwiać to wyjątkowe dzieło starożytnej architektury i inżynierii. Nie zapominajmy jednak, że jest to także kościół, gdzie w każdą niedzielę opiekujący się bazyliką kanonicy odprawiają uroczystą Mszę św. Uczestniczenie w Ofierze Eucharystycznej w tej rzymskiej świątyni, dedykowanej chrześcijańskim męczennikom i ich Niebieskiej Matce, może być dla każdego wielkim i niezapomnianym przeżyciem.

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Była sumieniem pielęgniarek

Niedziela rzeszowska 19/2018, str. IV

[ TEMATY ]

bp Kaziemierz Górny

Hanna Chrzanowska

Jerzy Rumun

Hanna Chrzanowska z chorymi w Trzebini, obok po prawej stronie, s. Serafina Paluszek, felicjanka, i Alina Rumun

Hanna Chrzanowska z chorymi w Trzebini, obok po prawej stronie,
s. Serafina Paluszek, felicjanka, i Alina Rumun

Katarzyna Czerniawska: – Ksiądz Biskup był świadkiem życia bł. Hanny Chrzanowskiej. W jakich okolicznościach miał Ksiądz Biskup okazję poznać Hannę Chrzanowską?

CZYTAJ DALEJ

Bp Andrzej Przybylski: co jest warunkiem wszczepienia nas w Kościół?

2024-04-26 13:12

[ TEMATY ]

rozważania

bp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

28 Kwietnia 2024 r., piąta niedziela wielkanocna, rok B

CZYTAJ DALEJ

Prymas Polski podczas uroczystości odpustowych ku czci św. Wojciecha: chcemy z nadzieją patrzeć w przyszłość

2024-04-28 13:12

[ TEMATY ]

abp Wojciech Polak

PAP/Paweł Jaskółka

„Przyzywając wstawiennictwa św. Wojciecha chcemy, w tych bardzo niespokojnych czasach, patrzeć z nadzieją w przyszłość - z nadzieją dla Polski, z nadzieją dla Europy, z nadzieją dla całego świata” - mówił Prymas Polski abp Wojciech Polak witając przybyłych na trwające w Gnieźnie uroczystości odpustowe ku czci św. Wojciecha.

Nawiązując do hasła przewodniego tegorocznych obchodów „Służyć i dać życie - pielgrzymi nadziei”, abp Wojciech Polak wyraził przekonanie, że główny patron Polski może być i dla nas szczególnym przewodnikiem i orędownikiem.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję