Reklama

Bohaterskie elżbietanki

25 listopada br. oficjalnie rozpoczął się proces beatyfikacyjny dziesięciu sióstr elżbietanek zabitych w 1945 r. przez żołnierzy sowieckich. Przewodzi im najmłodsza z tego grona - s. Paschalis Jahn. Spośród jej towarzyszek aż trzy zginęły na terenie dzisiejszej diecezji legnickiej.

Niedziela legnicka 5/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

S. Rosaria (Elfrieda) Schilling

urodziła się 5 maja 1908 r. we Wrocławiu w rodzinie protestanckiej. Zapewne po osiągnięciu dojrzałości przeszła na katolicyzm i podjęła naukę w elżbietańskiej szkole w Nysie. Podczas trwania nauki, w 1928 r., wstąpiła do zgromadzenia swoich nauczycielek. Najpierw w rodzinnym mieście odbyła postulat, a następnie w Nysie rozpoczęła nowicjat. W 1930 r. złożyła pierwsze śluby i została skierowana do pracy biurowej w Hamburgu. W 1935 r. złożyła śluby wieczyste i po roku została przeniesiona do Nowogrodźca n. Kwisą. Była zakonnicą pobożną, serdeczną i miłą dla otoczenia, cechowała ją zwłaszcza dobroć. Po wybuchu II wojny światowej przełożeni byli zmuszeni do częstych zmian personalnych i tak s. Rosaria przebywała na placówkach w Głogowie, Nysie, Katowicach, Legnicy i Chojnowie, by w styczniu 1945 r. powrócić do Nowogrodźca. W połowie lutego do miasta wkroczyło wojsko radzieckie. Siostry, które zostały by opiekować się opuszczonymi osobami starszymi, musiały przenieść się do schronu i przebrać się w świeckie stroje. Mimo to były coraz bardziej narażone na niebezpieczeństwo. 22 lutego trzech żołdaków wywlokło s. Rosarię na zewnątrz, gdzie godzinami była gwałcona przez ok. 30 napastników. Późnym wieczorem odstawiono ją na plebanię poranioną, zalaną krwią i z krwotokiem wewnętrznym. Ponieważ zanikał jej puls, ksiądz udzielił jej generalnego rozgrzeszenia. Osłabiona siostra opowiedziała o tym, co ją spotkało. Następnego dnia musiała jeszcze znosić szyderstwa żołnierzy, którzy przychodzili. Komendant wydał rozkaz, aby ksiądz i siostry udali się w stronę dworca kolejowego, na miejscu miała jednak pozostać s. Rosaria, którą upatrzył dla siebie. Ona mając świadomość, co oznacza dla niej pozostanie, resztką sił i wspierając się na współsiostrze wyszła ze wszystkimi. Na drodze dosięgły ją dwa strzały, po pierwszym zgięła się ze słowami: „Jezus, Maria”, a po drugim padła martwa. Dopiero po pół roku odnaleziono jej zwłoki i pochowano na miejscowym cmentarzu w kwaterze elżbietanek.

Reklama

S. Adela (Klara) Schramm

przyszła na świat 3 czerwca 1885 r. w Łącznej w rodzinie robotniczej. Mając 26 lat wstąpiła do sióstr elżbietanek w Nysie i po dziewięciomiesięcznym postulacie rozpoczęła nowicjat. Pierwszą profesję złożyła w 1915 r., a wieczystą w 1924 r. Jako pielęgniarka pracowała najdłużej w Ramułtowicach i krótko w Szklarskiej Porębie oraz na placówce duszpasterskiej w Sobięcinie (aktualnie dzielnica Wałbrzycha). W 1944 r. została przełożoną wspólnoty w Godzieszowie. Tamtejsze siostry ambulatoryjnie pielęgnowały chorych katolików i protestantów, opiekowały się starcami i ubogimi oraz prowadziły ochronkę i kursy robót ręcznych. Siostra była lubiana, oddana pracy i obowiązkom. Wobec nadciągającej Armii Czerwonej s. Adela poleciła współsiostrom, aby razem z innymi mieszkańcami uciekły. Ona sama pozostała, aby opiekować się dwoma starszymi kobietami niezdolnymi do ewakuacji. Razem z nimi zatrzymała się u zaprzyjaźnionego gospodarza Paula Bauma. W niedzielę 25 lutego 1945 r. s. Adela, jej podopieczne, państwo Baumowie i siostra proboszcza zostali zastrzeleni. Przed śmiercią s. Adela prawdopodobnie musiała bronić się przed gwałtem. Pochowano ich na podwórzu w leju po bombie.

S. Sabina (Anna) Thienel

urodziła się 24 września 1909 r. w Rudziczce; ojciec był rolnikiem, ale pracował także w fabryce, matka zajmowała się domem. Do elżbietańskiej wspólnoty wstąpiła w 1933 r. i tego samego roku po ośmiu miesiącach postulatu rozpoczęła w Nysie nowicjat. W następnym roku złożyła pierwsze śluby. Od 1936 r. przebywała na placówce we Wrocławiu, gdzie pracowała w domu starców. Swoje ostateczne oddanie się Bogu wyraziła ślubami wieczystymi w 1940 r. Mimo młodego wieku uważano ją za wzór do naśladowania, była też powszechnie lubiana. Obowiązkowa ewakuacja z zagrożonego miasta zawiodła ją do Lubania, do Konwiktu św. Antoniego. Wobec zbliżającego się frontu, przełożona lubańska pozostawiła siostrom możliwość wyboru między ewakuacją, a pozostaniem na miejscu i opieką nad potrzebującymi. Dziesięć sióstr, w tym s. Sabina, wybrało tę drugą opcję. W ostatnim dniu lutego 1945 r. do klasztoru wtargnęli sowieci, którzy najpierw go splądrowali, a następnie zaczęli pastwić się nad elżbietankami. Jeden z nich chciał wywlec z pokoju s. Sabinę, ale ona przywarła do krzyża i na głos prosiła Matkę Bożą, aby ocaliła jej czystość, by mogła umrzeć, jako dziewica. Rozzłoszczony napastnik zostawił ją w końcu w spokoju. Zakonnice poprosiły o pozwolenie na opuszczenie budynku. S. Sabina i jeszcze dwie współsiostry już w drzwiach zostały wepchnięte z powrotem do domu, do jadalni. Tam klęcząc trwały na modlitwie. W pewnym momencie przez zamknięte drzwi wleciała kula, która ugodziła s. Thienel w pierś. Otrzymała rozgrzeszenie od obecnego kapłana i po chwili zmarła. W opinii świadków zginęła w obronie dziewictwa. Jej ciało spoczęło na miejscowym cmentarzu w nieznanym dziś miejscu.
Świadectwo tych prostych sióstr, które pragnęły dochować wierności Bogu i spełniać obowiązki swojego powołania niech stanie się dla nas skuteczną zachętą do życia radykalnie chrześcijańskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ojciec Pio ze wschodu. Św. Leopold Mandić

[ TEMATY ]

święci

en.wikipedia.org

Leopold Mandić

Leopold Mandić

W jednej epoce żyło dwóch spowiedników, a obaj należeli do tego samego zakonu – byli kapucynami. Klasztory, w których mieszkali, znajdowały się w tym samym kraju. Jeden zakonnik był ostry jak skalpel przecinający wrzody, drugi – łagodny jak balsam wylewany na rany. Ten ostatni odprawiał ciężkie pokuty za swych penitentów i skarżył się, że nie jest tak miłosierny, jak powinien być uczeń Jezusa.

Gdy pierwszy umiał odprawić od konfesjonału i odmówić rozgrzeszenia, a nawet krzyczeć na penitentów, drugi był zdolny tylko do jednego – do okazywania miłosierdzia. Jednym z nich jest Ojciec Pio, drugim – Leopold Mandić. Obaj mieli ten sam charyzmat rozpoznawania dusz, to samo powołanie do wprowadzania ludzi na ścieżkę nawrócenia, ale ich metody były zupełnie inne. Jakby Jezus, w imieniu którego obaj udzielali rozgrzeszenia, był różny. Zbawiciel bez cienia litości traktował faryzeuszów i potrafił biczem uczynionym ze sznurów bić handlarzy rozstawiających stragany w świątyni jerozolimskiej. Jednocześnie bezwarunkowo przebaczył celnikowi Mateuszowi, zapomniał też grzechy Marii Magdalenie, wprowadził do nieba łotra, który razem z Nim konał w męczarniach na krzyżu. Dwie Jezusowe drogi. Bywało, że pierwszą szedł znany nam Francesco Forgione z San Giovanni Rotondo. Drugi – Leopold Mandić z Padwy – nigdy nie postawił na niej swej stopy.

CZYTAJ DALEJ

Świadectwo Raymonda Nadera: naznaczony przez św. Szarbela

2024-05-10 13:22

[ TEMATY ]

Raymond Nader

Karol Porwich/Niedziela

Raymond Nader pokazuje ślad, który zostawił mu na ręce św. Szarbel

Raymond Nader pokazuje ślad, który zostawił mu na ręce św. Szarbel

W Duszpasterstwie Akademickim Emaus w Częstochowie miało miejsce niezwykłe wydarzenie. Raymond Nader, który przeżył niezwykłe doświadczenie mistyczne w pustelni, w której ostatnie lata spędził św. Szarbel, podzielił się swoim świadectwem.

Raymond Nader jest chrześcijaninem maronitą, ojcem trójki dzieci, który doświadczył widzeń św. Szarbela. Na początku spotkania Raymond Nader podzielił się historią swojego życia. – Przed rozpoczęciem studiów byłem żołnierzem, walczyłem na wojnie. Zdecydowałem o rozpoczęciu studiów, by tam zrozumieć istotę istnienia świata. Uzyskałem dyplom z inżynierii elektromechanicznej. Po studiach wyjechałem z Libanu do Wielkiej Brytanii, by tam specjalizować się w fizyce jądrowej – tak zaczął swoją opowieść Libańczyk.

CZYTAJ DALEJ

Zalesie. Dom marzeń

2024-05-13 05:48

Paweł Wysoki

Priorytetem jest wychowanie młodego pokolenia w duchu katolickim i patriotycznym oraz wspieranie małżeństw i rodzin - mówi ks. Jerzy Krawczyk.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję