Pieśni adwentowe z zapisem nutowym i tekstami, dostępne na stronie internetowej, pozwalają nie tylko wsłuchać się w piękno melodii kościelnych, ale każdemu dają możliwość nucenia, bądź ich zaśpiewania.
Szesnaście nagranych pieśni, przypisanych okresowi adwentu, to cześć realizowanego pod kierownictwem dr. hab. Witolda Zalewskiego, prof. UPJPII, pracownika naukowego Wydziału Historii i Dziedzictwa Kulturowego Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie projektu: „Tradycyjne melodie kościelne z perspektywy akompaniamentu organowego”.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Kierownik projektu podkreśla, że ma on na celu nie tylko zachowanie dziedzictwa, ale również edukację i inspirację. Wielkim walorem tych nagrań jest wybór i mistrzowskie wykonanie pieśni przez Witolda Zalewskiego, postaci znanej w świecie muzyki kościelnej, pierwszego organisty katedry na Wawelu, autora licznych opracowań pieśni kościelnych, który podkreśla, że projekt ma na celu nie tylko zachowanie dziedzictwa, ale również edukację i inspirację.
Reklama
Prace nad projektem rozpoczęły się 7 listopada 2022 r. i mają potrwać do 7 listopada 2024 r. W ich zakresie znajduje się selekcja, opracowanie w formie akompaniamentów organowych oraz nagranie 100 tradycyjnych melodii, które będą stopniowo udostępniane na stronie internetowej projektu (https://akompaniament.upjp2.edu.pl/) oraz na kanale YouTube. Projekt obejmuje także tworzenie materiałów dydaktycznych, w tym artykułów naukowych i zapisów nutowych wybranych pieśni.
Ten ambitny projekt, wspierany w ramach programu „Społeczna Odpowiedzialność Nauki” i finansowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, ma na celu ochronę i promocję bogatego zbioru tradycyjnych polskich pieśni kościelnych. Wykorzystane zostały technologie cyfrowe w celu stworzenia internetowej bazy danych muzycznych, która będzie dostępna dla ogółu społeczeństwa.
- Według mnie projekt jest bardzo interesujący – przekonuje Witold Zalewski i dodaje: - Docelowo zawierać będzie sto prezentacji muzycznych mniej lub bardziej znanych melodii tradycyjnych pieśni kościelnych. Teraz możemy w całości pokazać szesnaście pieśni adwentowych. My realizujemy te nasze prezentacje na instrumencie piszczałkowym, czyli na organach, tradycyjnym instrumencie, dzięki któremu może wybrzmieć ta muzyka w pięknych miejscach, czego oczywiście słuchacz nie widzi, ale na pewno akustyka tym wszystkim prezentacjom dodaje wiele blasku. Większość prezentacji adwentowych nagraliśmy na zabytkowym instrumencie znajdującym się w kościele Świętego Krzyża w Krakowie, gdzie najstarsze piszczałki pochodzą z wieku siedemnastego, a więc z tego okresu, z którego pochodzi większość tradycyjnych melodii adwentowych.
Reklama
Projekt skierowany jest do badaczy, muzykologów, organistów, liturgistów, katechetów oraz szerszego grona odbiorców zainteresowanych muzyką kościelną, do tych, którzy lubią słuchać i lubią śpiewać pieśni kościelne. Realizatorzy żywią nadzieję, że projekt znacząco przyczyni się do odrodzenia zainteresowania tradycyjnymi pieśniami kościelnymi zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami.
Tym bardziej, że zdaniem kierownika projektu każdy może odkryć tu coś dla siebie, poznać melodie, do tej pory nigdy niesłyszane. - Ja osobiście też przy pracy nad tym projektem wiele odkryłem – mówi Witold Zalewski –dużo opracowań melodii kościelnych już w życiu zrobiłem, a mimo to udało się jeszcze opracować i nagrać pieśni, których jeszcze nigdy nie grałem, a przecież zajmuję się tym już ponad 30 lat. Więc tym bardziej, gdy ktoś nie robi tego zawodowo, ma szansę coś dla siebie poodkrywać, czymś się zachwycić.
Zapraszamy więc miłośników muzyki organowej, pieśni religijnych do odkrywania pięknych klimatów muzyki kościelnej, która przecież też jest modlitwą.
https://akompaniament.upjp2.edu.pl/