Reklama

Wielka Brytania

Wielka Brytania: zamknięcie kościołów podczas lockdownu spowodowało wiele cierpień

Zamknięcie kościołów katolickich podczas lockdownu w 2020 r. przyczyniło się do powszechnego cierpienia psychicznego i fizycznego, wynika z sondażu przeprowadzonego przez Catholic Union. 62 procent osób stwierdziło, że ich samopoczucie psychiczne i fizyczne ucierpiało bezpośrednio w wyniku braku możliwości pójścia do kościoła.

[ TEMATY ]

kościoły

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ankieta przeprowadzona wśród 1000 katolików wykazała również, że 90 procent z nich uważa, iż miejsca kultu powinny być traktowane jako usługi „podstawowe” obok sklepów spożywczych i placówek opieki zdrowotnej w przypadku jakiejkolwiek przyszłej pandemii, co oznacza, że nie byłyby zmuszone do zamknięcia.

Prezes Catholic Union - organizacji istniejącej od 1870 roku, mającej na celu obronę praw katolików w życiu publicznym - baronowa Hollins of Wimbledon, była prezes Royal College of Psychiatrists, określiła wyniki jako „wstrząsające”. „Potwierdzają one, że zamknięcie kościołów było nie tylko bardzo niepopularne, ale miało realny wpływ na samopoczucie ludzi. Szczególnie porusza wzrost liczby osób odczuwających samotność lub depresję jako bezpośrednią konsekwencję zamknięcia kościołów. Istotne jest, aby dochodzenie w sprawie Covid odpowiednio rozważyło decyzje o zamknięciu i ponownym otwarciu kościołów podczas pandemii. Istnieje bardzo silne poczucie, że wiara i wspólnoty wyznaniowe zostały zepchnięte na bok, gdy podejmowano decyzje, i należy się tym zająć w ramach wniosków z dochodzenia. Z wyników jasno wynika, że miejsca kultu nigdy nie powinny być zmuszane do ponownego zamknięcia” - powiedziała prezes Catholic Union.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Biskupi katoliccy Anglii i Walii od 20 marca 2020 r., zawiesili odprawianie publicznych Mszy św. aby zapobiec rozprzestrzenianiu się Covid-19. Tego samego dnia rząd brytyjski zamknął szkoły. Kościoły zostały całkowicie zamknięte po tym, jak premier Boris Johnson ogłosił pierwszą blokadę 23 marca i pozostały zamknięte do lipca - siedem tygodni po tym, jak centra ogrodnicze i pracownicy budowlani mogli wznowić swoje usługi. Zostały one umieszczone w tej samej kategorii wyższego ryzyka, co puby, kina, salony fryzjerskie i kosmetyczne, ponieważ rząd twierdził, że dystans społeczny w nich byłby trudny w czasie podwyższonego ryzyka infekcji.

Ankieta przeprowadzona przez Catholic Union stanowi pierwsze duże badanie postaw katolików wobec zamykania kościołów podczas pandemii i wpływu, jaki miało to na zdrowie ludzi.

Jeden z respondentów opisał zamknięcie kościołów jako „jedno z najbardziej przygnębiających doświadczeń w moim życiu”. Inny powiedział: „Stałem się bardzo przygnębiony - czułem, że brakuje części mnie”.

Inne wyniki ankiety wykazały, że:

- Tylko 25 procent respondentów uważało, że na początku pandemii konieczne było prawne zamknięcie kościołów i innych miejsc kultu.

- 93 procent respondentów nie uważało, że politycy w wystarczającym stopniu uwzględnili wiarę ludzi przy podejmowaniu decyzji podczas pandemii.

- 89 procent respondentów stwierdziło, że różne ograniczenia prawne dotyczące kościołów w różnych regionach i krajach Wielkiej Brytanii były nieprzydatne.

Badanie wykazało również wzrost frekwencji na Mszach świętych, przy czym mniej niż 10 procent osób stwierdziło, że chodzi do kościoła rzadziej lub wcale od czasu pandemii.

Reklama

W zeszłym miesiącu Lord Greenhalgh z Fulham, minister odpowiedzialny za wiarę i kwestie społeczne podczas pierwszej blokady, powiedział, że decyzje o zamknięciu miejsc kultu były „oburzające”, a w tweecie stwierdził, że obrona blokad kościołów była dla niego powodem głębokiego przygnębienia. Zaznaczył, że kościoły i inne miejsca kultu zostały zamknięte, ponieważ „ludzie władzy nie rozumieją wiary”.

Na początku pandemii biskupi Anglii i Walii mieli nadzieję, że kościoły pozostaną otwarte na prywatną modlitwę. Zakazano również spowiedzi, nawet na świeżym powietrzu, a od kwietnia 2020 r. księżom kazano doradzać pacjentom z koronawirusem przez telefon, zamiast osobiście udzielać im sakramentu chorych. Liczba osób upoważnionych do udziału w pogrzebach również została drastycznie ograniczona, a chrzty, bierzmowania i pierwsze komunie święte zostały odłożone na później.

Większość diecezji transmitowała na żywo liturgie z pustych katedr i niektórych kościołów parafialnych i zapraszała wiernych do oglądania takich Mszy św. w każdą niedzielę i do „Komunii św. duchowej” w domu.

Biskupi z powodzeniem odwołali się od całkowitego zamknięcia kościołów podczas drugiej fali ograniczeń w 2021 roku.

Frekwencja na Mszach św. spadła jednak w następstwie blokady, a niektóre apostolaty, takie jak prasa katolicka, poważnie ucierpiały.

2023-12-07 12:16

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kościoły wobec totalitaryzmów

Niedziela szczecińsko-kamieńska 27/2022, str. VIII

[ TEMATY ]

felieton

kościoły

totalitaryzm

Kościół wobec totalitarnej władzy: ostrzeganie, leczenie, przeszkadzanie i – modlitwa.

Szczecińskie „Centrum Dialogu Przełomy” zorganizowało dyskusję na temat „Kościoły wobec totalitaryzmów” i do udziału zaprosiło czterech duchownych: dwóch katolickich (ks. Robert Rosa z kościoła greckokatolickiego oraz ks. Robert Masalski z kościoła rzymskokatolickiego), jednego protestanckiego (ks. Sławomir Sikora z kościoła ewangelicko-augsburskiego) oraz prawosławnego ks. Pawła Stefanowskiego. Prowadził dyskusję prof. Piotr Briks z Uniwersytetu Szczecińskiego. Motyw dyskusji był jasny: oto na naszych sąsiadów, Ukrainę, brutalnie napadło państwo nie tylko o komunistycznych korzeniach totalitarnych, ale także i dzisiaj zarządzane i organizowane coraz bardziej totalitarnie. Jak się przed tym bronić, jaka jest rola chrześcijan i Kościołów w tej obronie? W tle była jeszcze jedna myśl: oto każda władza ma pokusy poszerzania zakresu swoich możliwości, te pokusy mogą prowadzić do działań autokratycznych, a w końcu i totalitarnych. Przed tymi pokusami trzeba się bronić zawczasu, gdy władza jeszcze nie w pełni wypracowała narzędzia nadmiernego wpływu na społeczeństwo. Dlatego zadania Kościoła – przypomniał ks. Sławomir Sikora myśl protestanckiego teologa i duchownego Dietricha Bonhoeffera – zamykają się w trzech punktach. Po pierwsze: patrzeć władzy na ręce i głośno ostrzegać, gdy ta przekracza godziwe ramy, gdy nadużywa swoich uprawnień, gdy łamie prawa Boskie i ludzkie. Po drugie: leczyć rany, otoczyć opieką tych, którzy są ofiarami złej władzy. Po trzecie: wkładać kij w szprychy, przeszkadzać złej władzy w działaniach łamiących prawa. Ksiądz Sikora nie ukrywał, że Dietrich Bonhoeffer głosił takie poglądy jako młody duchowny, nie zyskał znaczącego poparcia wśród innych kapłanów, a sam ostatecznie zginął w obozie koncentracyjnym. Ksiądz Paweł Stefanowski do tych trzech zadań dodał jeszcze jedno: Kościół ma za zadanie modlić się za rządzących. Jak rozumiem nie tyle o to, by powiodły się wszystkie ich zamysły, ale przede wszystkim o to, by rządzili sprawiedliwie, szanując ludzi, ich wolność i prawa. Pomyślałem, że te cztery zadania w zasadzie powinny opisywać stosunek chrześcijaństwa do każdej władzy, nie tylko takiej, która jest jawnie autokratyczna czy totalitarna. A ich realizacja zależeć będzie od tego, czy Kościół jest wolny, przede wszystkim wolny od strachu przed represjami i od pokusy nadmiernego korzystania z życzliwości władzy.
CZYTAJ DALEJ

Kielecka Kuria zgłosiła do prokuratury możliwość popełnienia przestępstwa przez proboszcza

2025-01-22 13:03

[ TEMATY ]

Kielce

komunikat

Red.

Kuria Diecezjalna w Kielcach informuje, że 13 stycznia 2025 r. do delegata ds. ochrony dzieci i młodzieży wpłynęło zgłoszenie o możliwości popełnienia przestępstwa przez księdza diecezji kieleckiej.

„Po przyjęciu zgłoszenia, wszczęto wstępne dochodzenie kanoniczne. Ksiądz złożył rezygnację z urzędu proboszcza, która została przyjęta” - można przeczytać w oficjalnym komunikacie, podpisanym przez ks. Łukasza Zygmunta, rzecznika prasowego Kurii Diecezjalnej w Kielcach
CZYTAJ DALEJ

Warsztaty dla spowiedników

2025-01-24 19:05

Małgorzata Pabis

    Do 15 lutego kapłani zainteresowani udziałem w 3. edycji warsztatów dla spowiedników mogą zgłaszać chęć udziału.

„Jestem bowiem przekonany, że jest to także szczególne miejsce, które Bóg obrał sobie, aby tu wylewać łaski i udzielać swego miłosierdzia. Modlę się, by ten kościół był zawsze miejscem głoszenia orędzia o miłosiernej miłości Boga; miejscem nawrócenia i pokuty; miejscem sprawowania ofiary eucharystycznej - źródła miłosierdzia; miejscem modlitwy - wytrwałego błagania o miłosierdzie Boże dla nas i całego świata”. (św. Jan Paweł II, Bazylika Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach, 17 sierpnia 2002 r.)
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję