Dzieci szczególnie uzdolnione stanowią wyzwanie dla społeczności szkolnej, rodzinnej, jak i rówieśniczej. Dziecko wykazujące ponadprzeciętne predyspozycje poznawcze wymaga większej uwagi, zrozumienia i wsparcia, aby móc w pełni rozwijać swój potencjał. Wyzwania, jakie stawia przed nauczycielami i rodzicami praca z dzieckiem zdolnym, polegają nie tylko na dostosowaniu się do indywidualnych edukacyjnych potrzeb dziecka, ale również na stworzeniu środowiska sprzyjającego jego kreatywności i rozwijaniu talentów.
Wychodząc naprzeciw potrzebom dzieci utalentowanych ze szkół wiejskich, gdzie nie zawsze środowisko edukacyjne dysponuje wystarczającymi zasobami, Katedra Dydaktyki, Edukacji Szkolnej i Pedeutologii w Instytucie Pedagogiki KUL, kierowana przez prof. dr hab. Krystynę Chałas, już od wielu lat pomaga uczniom. Formą wsparcia szczególnie uzdolnionych jest Klub Promocji Talentów, który prowadzą studenci pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
W listopadowym spotkaniu wzięło udział kilkanaście dzieci z powiatu lubelskiego i puławskiego. Antonina, Iga, Kacper, Milena, Maja, Szymon, Oliwier, Mikołaj, Aleksander i trzech Franciszków to dzieci uzdolnione m.in. plastycznie, muzycznie, matematycznie, czy językowo. Spotkania między nimi a studentami to wyjątkowa okazja do wzajemnej motywacji do odkrywania i rozwijania zainteresowań. Doświadczenie zderzenia międzypokoleniowego w relacji partnerskiej, jaką można było zaobserwować już przy pierwszym spotkaniu, ma wymiar nie tylko edukacyjny, ale również aksjologiczny. Dzieci utalentowane często odznaczają się unikalnym spojrzeniem na otaczający je świat i wielokrotnie potrafią zaskoczyć kreatywnością.
Każdy student objął opieką jednego lub dwóch uczniów, a ich praca przez najbliższe miesiące będzie odbywała się w formie indywidualnej, w tym raz w tygodniu za pośrednictwem platformy cyfrowej. Zaplanowane zostały także 3 spotkania stacjonarne. Podczas wspólnej pracy studenci mogą podzielić się wiedzą, pasją i doświadczeniem z wybranego obszaru, ale też mogą uczyć się od dzieci. Ich radość z odkrywania, wyobraźnia i świeże spojrzenie otwierają studentów na nowe perspektywy znanych im dobrze zagadnień. Kluczowym elementem tego spotkania jest poszerzanie horyzontów edukacyjnych obu grup. Dzieci rozwijają zainteresowania, kształtują umiejętności społeczne oraz poznają perspektywy i możliwości, jakie mogą czekać na nich w niedalekiej przyszłości, natomiast studenci mają okazję rozpocząć nauczanie przy wsparciu merytorycznym pracowników naukowych. Nad przebiegiem pracy i stwarzaniem szans edukacyjnych dla studentów czuwają pracownicy katedry dr Anna Badora i dr Oksana Dubinina, służąc wsparciem w zakresie poszukiwania treści kształcenia, doboru metod, indywidualizacji pracy, rozwijania wrażliwości na potrzeby rozwojowe ucznia oraz nabywania doświadczenia pedagogicznego w pracy z dzieckiem uzdolnionym.
Pierwsze spotkanie studentów z uczniami utalentowanymi dało przestrzeń do wyrażenia oczekiwań obu grup, do zapoznania się i przedstawienia programu pracy. Dzięki obustronnej otwartości, zarówno ze strony uczelni, jak i rodziców, została stworzona atmosfera zaufania i współpracy między uczniami zdolnymi a studentami. Był to pierwszy krok w drodze do inspirującego i owocnego cyklu wspólnych zajęć, który ma zadanie rozwijać i inspirować obie grupy.