Reklama

Pod patronatem medialnym „Niedzieli”

IV Międzynarodowy Kongres „Katolicy i ekonomia: szanse i zagrożenia”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ekonomiści na świecie są przekonani, że często istnieje dysproporcja między dobrobytem jednostki a dobrobytem społeczeństwa. Próbują więc zaprojektować modele ekonomiczne ukierunkowane na dobro wspólne. Dlaczego jednak w rzeczywistości egoizm bierze górę nad altruizmem? Wyższa Szkoła Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu, we współpracy z Katedrą Filozofii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego przygotowuje się do IV Międzynarodowego Kongresu „Katolicy i ekonomia: szanse i zagrożenia”, który będzie miał miejsce w dniach 18-19 listopada 2011 r. Patronat nad kongresem objął kard. Zenon Grocholewski, prefekt watykańskiej Kongregacji Edukacji Katolickiej, który wygłosi wykład wprowadzający.

Prelegenci z całego świata

Wśród prelegentów IV Kongresu są reprezentanci obu Ameryk, Australii, Azji oraz Europy. Będą podejmować ważne zagadnienia stojące przed współczesnymi gospodarkami, m.in. co czynić, aby celem działalności gospodarczej nie był wyłącznie zysk, ale dobro wspólne.
John Tilley, menedżer bankowy z Australii, który przybędzie na kongres, sądzi, że można pogodzić pogoń za wzrostem zysków z nauką społeczną Kościoła, ale musi być spełniony warunek: świat musi mieć odwagę, by słuchać nauczania Kościoła, a tak stanie się wyłącznie przez pracę wytrwałych katolików i ludzi podobnie myślących na rzecz zmiany postaw i polityki.
Inni prelegenci wskazują na wagę etyki we współczesnych modelach gospodarki rynkowej. Zwracają także uwagę na wielką rolę solidarności między narodami. Bogatsze narody winny pomóc biedniejszym.
- Znaki, przez które Jezus Chrystus ogłasza obecność Królestwa Bożego, to m.in. pomaganie biednym i nakarmienie głodnych. Jednak zlikwidowanie ubóstwa nie jest takie łatwe. Podczas kongresu będziemy dzielić się naszymi doświadczeniami w tej kwestii - mówi dr Eduardo Ortiz z Uniwersytetu Katolickiego Adrés Bello w Caracas w Wenezueli.

Okazja do wymiany poglądów

Polskę na kongresie reprezentować będą ks. prof. Paweł Bortkiewicz, prodziekan ds. nauki i współpracy międzynarodowej Wydziału Teologicznego UAM w Poznaniu i profesor WSKSiM, który wygłosi referat: „Etyka katolicka wobec ekonomii postkomunistycznej w Polsce”, oraz Janusz Ossowski z Rady Nadzorczej Krajowej SKOK, którego wystąpienie zatytułowane będzie „Jak zaradzić współczesnemu kryzysowi instytucji zaufania publicznego: globalna bankowość wobec lokalnej instytucji mikrofinansowej na przykładzie SKOK”.
Jak mówi o. dr Krzysztof Bieliński, rektor WSKSiM, prelegenci zaproszeni na kongres odwołują się w swoich zaangażowaniach naukowych i biznesowych do fundamentalnych i niezbywalnych nakazów chrześcijańskiej nauki moralnej i społecznej. - W swoich wystąpieniach przybliżą nauczanie Kościoła katolickiego na temat ekonomii praz przedstawią rzeczywisty obraz konfrontacji doświadczeń sfery nauki i biznesu - mówi rektor WSKSiM.
- Kongres z pewnością będzie doskonałą okazją do spotkania i wymiany poglądów ekspertów z różnych stron świata oraz wyjątkową możliwością skorzystania z doświadczeń katolików, ludzi o wybitnym dorobku naukowym, zajmujących wysokie stanowiska i posiadających znakomite osiągnięcia w dziedzinie ekonomii - mówi o. dr Bieliński.
Zgłoszenia na kongres uczelnia przyjmuje do 12 listopada na podstawie karty uczestnictwa, którą można pobrać ze strony internetowej: www.wsksim.edu.pl. Szczegółowe informację można uzyskać pod numerem telefonu: (56) 610-71-20 lub drogą elektroniczną: podyplomowe@wsksim.edu.pl.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prezydent: Polakom za pomoc Żydom groziła kara śmierci

2025-03-24 18:31

[ TEMATY ]

kara śmierci

www.prezydent.pl

Polakom za pomoc Żydom groziła kara śmierci. Nie tylko dla tego, kto bezpośrednio pomagał, ale także dla jego najbliższych, całej rodziny - powiedział w Toruniu prezydent Andrzej Duda. Podkreślił, że jest to "coś niewyobrażalnego" współcześnie żyjącym osobom.

Prezydent wziął udział w uroczystości odsłonięcia kolejnych nazwisk na Tablicach Pamięci poświęconych pomordowanym Polakom ratującym Żydów pod niemiecką okupacją w Kaplicy Pamięci w Sanktuarium NMP Gwiazdy Nowej Ewangelizacji i św. Jana Pawła II w Toruniu. W poniedziałek w kaplicy prezydent odsłonił nazwiska Kornelii Mazurkiewicz, Wojciecha Lecha i Tadeusza Paziuka.
CZYTAJ DALEJ

Zwiastowanie Pańskie

Niedziela Ogólnopolska 14/2002

[ TEMATY ]

Zwiastowanie Pańskie

Martin Schongauer, „Zwiastowanie”(XV w.)/fot. Graziako

Dziewięć miesięcy przed Bożym Narodzeniem Kościół obchodzi umownie uroczystość Zwiastowania Pańskiego, przypominając doniosłą chwilę, kiedy Matka Boża, posłuszna wezwaniu Nieba, godzi się zostać Matką Jezusa Chrystusa. Użyłem terminu "umownie", gdyż nie jest znany dzień Narodzenia Pana Jezusa, a przeto nie może nam też być znany dzień Jego wcielenia, poczęcia w łonie Maryi. Uroczystość Zwiastowania zaczął najpierw wprowadzać Kościół wschodni już od V wieku. Na Zachodzie przyjęło się to święto od czasów papieża św. Grzegorza Wielkiego (+604). Było to początkowo święto Pańskie. Akcentowano przez nie nie tylko moment Zwiastowania, ale przede wszystkim Wcielenia się Chrystusa Pana, czyli akt pierwszy Jego przyjścia na ziemię, i rozpoczęcia dzieła naszego zbawienia. Tak jest i dotąd w liturgii. Jedynie pobożny lud nadał temu świętu charakter maryjny, czyniąc pierwszą osobą Najświętszą Maryję Pannę jako "błogosławioną między niewiastami", wybraną w planach Boga na Matkę Zbawiciela rodzaju ludzkiego. Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie jako temat plastyczny towarzyszyło chrześcijaństwu od zarania jego dziejów. O wyjątkowej randze tych przedstawień świadczy fakt, iż umieszczane były one zazwyczaj w głównych ołtarzach świątyń. Bogactwo treści zawarte w tych kompozycjach stawia scenę Zwiastowania w rzędzie najważniejszych tematów w sztuce sakralnej czasów nowożytnych, także polskiej. Wydarzenie ewangeliczne, podczas którego dokonało się Wcielenie, jest nie tylko epizodem z życia Matki Bożej, lecz jawi się jako moment przełomowy dla dziejów ludzkości, kulminacja zbawczego planu Boga. Najdawniejszy wizerunek tego typu zachował się w katakumbach św. Pryscylli, pochodzi bowiem z II wieku. Maryja siedzi na krześle, przed Nią zaś anioł w postaci młodzieńca, bez skrzydeł, za to w tunice i w paliuszu, który gestem ręki wyraża rozmowę. Podobne malowidło spotykamy w III wieku w katakumbach św. Piotra i Marcelina. Od wieku IV widzimy archanioła Gabriela ze skrzydłami. Ma on w ręku laskę podróżną albo lilię. Na łuku tęczy w bazylice Matki Bożej Większej w Rzymie wśród dziewięciu obrazów-mozaik barwnych jest również scena Zwiastowania (IV wiek). W jednym z kościołów Rawenny znajduje się mozaika z VI wieku, na której Maryja jest przedstawiona, jak siedzi przed swoim domem i w ręku trzyma wrzeciono. Anioł stoi przed Nią z berłem. Z wieku XIII pochodzi wspaniała mozaika w bazylice Matki Bożej na Zatybrzu w Rzymie (kościół rezydencjonalny Prymasa Polski). Scenę Zwiastowania uwiecznili nieśmiertelni w swej twórczości artyści tamtych lat: Giotto, Fra Angelico, Simone Martini, Taddeo di Bartolo, Masaccio. Motyw Zwiastowania rozwinął się szczególnie w dobie gotyku. Powstał wówczas swoisty kanon traktowania tego tematu, charakterystyczny dla sztuki średniowiecza, a później wczesnego renesansu. Ten kanon nakazywał malarzom powagę, spokój i szczególne wyciszenie w podejściu do przedstawienia wydarzenia tak ważnego w historii Zbawienia. Od epoki oraz od talentu mistrza zależało już, czy klimat przedstawionej sceny określały rozbudowane realia wnętrza i stroju, czy dominowała elegancka, miękka linia i liryczny, pełen złota nastrój całości. Inaczej malował w tym okresie artysta z Włoch, a inaczej z Północy. Ale różnice nie były wynikiem odległości geograficznej, wypływały natomiast z odmiennego programu środowisk artystycznych gotyckiej, a później renesansowej i barokowej Europy, które kształtowała myśl wieków średnich od mistycyzmu po realizm. Temat Zwiastowania Pańskiego to temat rzeka, trudno wymienić choćby najważniejsze dzieła ukazujące to wydarzenie, które inspirowało malarzy - tych wielkich, którzy przeszli do historii sztuki, i tych mniejszych, którzy pozostawili swe obrazy po licznych świątyniach, gdzie do dziś wzruszają, każą myślą przenosić się do Nazaretu, gdzie dokonało się Zwiastowanie Pańskie, gdzie Chrystus wszedł w dzieje świata.
CZYTAJ DALEJ

30-lecie encykliki Evangelium Vitae: dalekowzroczna intuicja Jana Pawła II

2025-03-25 12:30

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

Evangelium vitae

30‑lecie encykliki

intuicja

commons.wikimedia.org

Św. Jan Paweł II dostrzegał, że poważne formy naruszania życia najsłabszych są w rzeczywistości wyrazem perwersyjnej idei wolności, która zamienia zbrodnię w prawo - mówi Gabriella Gambino, podsekretarz Dykasterii ds. Świeckich, Rodziny i Życia. Podkreśla, że nadszedł czas, by Kościół zbudował prawdziwe duszpasterstwo życia ludzkiego.

Minęło trzydzieści lat od publikacji encykliki Evangelium Vitae, filaru nauczania Kościoła na temat świętości ludzkiego życia. W jaki sposób dokument ten inspirował i nadal inspiruje Kościół? Czy dziś nadal stanowi punkt odniesienia?
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję