Koncert galowy to ukoronowanie festiwalu, który rozpoczął się na początku grudnia ubiegłego roku. To święto polskiej kolędy. To najlepsze wykonania pastorałek. Tegoroczny koncert wyreżyserowała Krystyna Jakubczyk, atrakcyjną formułę zaś zapewniła inscenizacja fragmentów Schillerowskiej „Pastorałki” w przygotowaniu Dariusza Wiktorowicza i w wykonaniu aktorów Teatru Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie.
Wymagające jury
Wcześniej przez trzy dni, od 6 do 8 stycznia, jury pod przewodnictwem prof. Dariusza Dyczewskiego - dziekana Wydziału Edukacji Muzycznej Akademii Sztuki w Szczecinie wyłaniało najlepszych artystów. Prof. Dyczewskiemu pomagali Małgorzata Nowak - muzykolog, dyrektor Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater” w Częstochowie i ks. dr Zenon Kołodziejczak z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. To w finale. Ale trzeba nadmienić, że w tym roku eliminacje do konkursu odbyły się w 32 miastach Polski oraz w 2 miastach na Ukrainie: w Równem i Żytomierzu. W sumie kolędy śpiewało 1780 podmiotów wykonawczych, co daje - bagatela! - około 20 tys. osób.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Bo lubimy śpiewać kolędy...
- Popularność naszego festiwalu bierze się z faktu, że jako pierwsi w kraju zorganizowaliśmy tego typu przedsięwzięcie. Nie ma co mówić o wyjątkowości czy jakimś oryginalnym pomyśle. W wielu szkołach czy domach kultury organizowane są przeglądy czy festiwale kolęd, ale one z biegiem czasu stały się częścią naszego festiwalu, stanowią rejon eliminacji. I to też jest nasz atut, bo najlepsze zespoły, chóry czy soliści mogą porównać swój poziom, przyjeżdżając na finał do Będzina. Do tego trzeba dodać dobrą organizację przesłuchań finałowych, ale to już sprawa wolontariuszy, instytucji miejskich i mieszkańców Będzina. Po prostu od początku trafialiśmy na dobrych ludzi, którzy żyli sprawami festiwalu i dokładali wszelkich starań, by impreza przebiegała sprawnie i by ludzie chcieli śpiewać kolędy - przekonuje ks. Piotr Pilśniak, pomysłodawca i organizator festiwalu.
Najlepsi z najlepszych
W kategorii solistów jury najwyżej oceniło: wśród głosów żeńskich - Julię Sobczyk z Leszna; wśród głosów męskich i chłopięcych - Huberta Zapióra z Brzeska. W kategorii zespołów wokalno-instrumentalnych pierwsze miejsca zajęli: dzieci - zespół „Chochliki” z Państwowej Szkoły Muzycznej w Nowym Targu, filia w Rabce-Zdroju; młodzież i dorośli - zespół „Attacca” z Wadowickiego Centrum Kultury. Osobną kategorię stanowiły zespoły wokalne. Najwyżej oceniono w kategorii młodzieżowej zespół „D.S.A.” z Lipskiego Centrum Kultury, a wśród dorosłych zespół „Poszedłem na Dziób” z Lublińca. Wśród parafialnych scholi wygrała schola liturgiczna z parafii św. Józefa Robotnika w Zawadzie Książęcej. Spośród zespołów regionalnych zwyciężyła kapela góralska z Miejskiego Domu Kultury w Bielsku-Białej. W kategorii „chóry szkolne” jury przyznało dwa pierwsze miejsca: chórowi „Soli Deo” z I Liceum Ogólnokształcącego im. Króla Stanisława Leszczyńskiego w Jaśle i chórowi dziewczęcemu „Puellarum Cantus” z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 11 w Stalowej Woli. Wśród chórów akademickich najwyżej oceniono chór Politechniki Warszawskiej. Wśród chórów dorosłych zwyciężył Kłodzki Chór Mieszany „Concerto Glacensis” z Kłodzkiego Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji. Z chórów parafialnych natomiast najwyżej oceniono dwa zespoły: Parafialny Chór Młodzieżowy „Źródło” z parafii św. Jana z Dukli w Żytomierzu na Ukrainie i chór „Lira” z parafii św. Wincentego á Paulo w Otwocku. Pełna lista laureatów XVII Ogólnopolskiego Festiwalu Kolęd i Pastorałek w Będzinie jest zamieszczona na stronie: