Biskup Markowski przyznał, że olbrzymie, wręcz epokowe, zmiany dokonują się obecnie na rynku medialnym, co stanowi też duże wyzwanie dla Kościoła. Wyjaśnił, że coraz bardziej mamy do czynienia z mediami internetowymi i społecznościowymi, które oznaczają nie tylko istotną zmianę technologiczną ale i mentalnościową oraz funkcjonalną. Do tej pory mieliśmy do czynienia z mediami, które przekazywały treści w stronę swoich słuchaczy, czytelników czy widzów. Dziś są to media społecznościowe działające w obie strony i w ten sposób nawiązuje się dialog. Dzięki temu w Kościele powstała też nowa rzeczywistość którą można nazwać „amboną cyfrową”.
Innym wyzwaniem, przed którym stoi dziś Kościół w Polsce – zdaniem bp. Markowskiego – są problemy i zjawiska kryzysowe, jakie targają go od wewnątrz. Aby odnaleźć się w tej sytuacji, należy dokonać pewnego rodzaju rachunku sumienia czy procesu wewnętrznego oczyszczenia. Podkreślił, że w tej sytuacji wiele mediów może się zagubić, koncertując się niemal wyłącznie na opisywaniu zjawisk kryzysowych, co w konsekwencji przesłoni ich zasadniczą misję, jaką jest głoszenie Ewangelii oraz dawanie ludziom nadziei.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
W tej skomplikowanej sytuacji, zadaniem Rady ds. Mediów i Komunikacji Społecznej – podkreśla bp Markowski - będzie wskazywanie Kościołowi właściwych podpowiedzi, jak działać. Poinformował, że skład samej Rady ds. Mediów tworzą szefowie instytucji medialnych należących do Konferencji Episkopatu: Biura Prasowego, Katolickiej Agencji Informacyjnej, portalu OPOKA, biura delegata ds. ochrony dzieci i młodzieży i biura komunikacji międzynarodowej. W skład Rady wchodzi również sekretarz generalny KEP bp Artur Miziński.
Reklama
„Będzie to zespół, który winien nieustannie pracować w zmieniającej się sytuacji wokół Kościoła i w samym Kościele. Stanowić ma on poważny głos doradczy dla Sekretariatu Episkopatu, dla Prezydium Episkopatu i całego Kościoła w Polsce” – wyjaśnia bp Markowski. – Krótko mówiąc, chodzi o budowanie strategii medialnej, abyśmy nie działali od przypadku do przypadku, tylko mieli wizję, którą będziemy mogli konsekwentnie realizować - konstatuje.
W ramach Rady ds. Mediów i Komunikacji Społecznej funkcjonować będzie ponadto znacznie szerszy zespół konsultorów. „Widzę w nim szansę na stworzenie wspólnej płaszczyzny komunikowania się przedstawicieli szeroko rozumianych redakcji katolickich tygodników, portali internetowych, radiostacji czy redakcji katolickich w mediach publicznych” - wyjaśnia biskup. Informuje, że w jego skład wchodzić będą również przedstawiciele takich ośrodków medialnych jak „Tygodnik Powszechny” czy „Więź”.
„Potrzebne jest forum wymiany myśli, a także i sporów, które niezbędne są do poszukiwania właściwych rozwiązań wobec zupełnie nowych wyzwań jakie stają dziś przed mediami katolickimi. Działalność medialna domaga się pewnej refleksji, która winna być nieustannie podejmowana w gronie ludzi odpowiedzialnych za media katolickie” - wyjaśnia bp Markowski.
Informuje również, że na konsultorów Rady powołani zostali także eksperci nie związani bezpośrednio z mediami katolickimi, jak i specjaliści ds. komunikacji z różnych uczelni oraz przedstawiciele Centrum Myśli Jana Pawła II, będącego instytucją samorządową. „Ich powołuję, gdyż zależy mi, aby byli to ludzie mający pewien dystans do mediów kościelnych, a będąc ekspertami od komunikacji społecznej, będą stanie doradzić czego brakuje mediom katolickim i jesteśmy na to otwarci” – wyjaśnia przewodniczący Rady.