Reklama

Niedziela Lubelska

KUL. Kard. Karol Wojtyła – fakty, archiwa, interpretacje

Agnieszka Marek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W odpowiedzi na medialne oskarżenia św. Jana Pawła II w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim odbyła się debata akademicka „Kard. Karol Wojtyła – fakty, archiwa, interpretacje”, którą prowadził Krzysztof Ziemiec. Rektor KUL ks. prof. Mirosław Kalinowski, otwierając debatę, podkreślił, że zadaniem uniwersytetu katolickiego jest poszukiwanie prawdy i dlatego potrzebna jest dyskusja, która pozwoli przybliżyć się do prawdy.

Zaproszeni eksperci przedstawili wyniki swojej pracy w oparciu o te same dokumenty, których w swoim reportażu „Franciszkańska 3” użył Marcin Gutowski oraz Ekke Overbeek w książce „Maxima Culpa. Jan Paweł II wiedział”. Dr Ewa Czaczkowska, dziennikarka, publicystka, wykładowca i rzeczniczka UKSW, podkreśliła, że dziennikarze ci dopuścili się manipulacji, a zebrane przez nich materiały „w daleko idący sposób nie odnoszą się do prawdziwych faktów, wydarzeń; ich założeniem było to, żeby zniszczyć, żeby zabić autorytet człowieka”. Dr hab. Łucja Marek – historyk z Biura Badań Historycznych IPN w Krakowie - zwróciła uwagę na historyczny kontekst, w którym powstały analizowane dokumenty. Podkreśliła, że każdy kapłan w okresie komunizmu był traktowany jako wróg i miał założoną przez SB teczkę, w której służby komunistyczne zbierały wszystkie informacje, aby następnie wykorzystać je w różny sposób. Wątek rozwinął dr Robert Derewenda – historyk, dyrektor IPN w Lublinie i wykładowca KUL - stwierdzając, że gdyby kard. Karol Wojtyła dopuścił się jakiegokolwiek zaniedbania to SB wykorzystałoby je natychmiast, aby go zdyskredytować. Dr hab. Paweł Skibiński, prof. Uniwersytetu Warszawskiego, podniósł natomiast kwestię ahistoryczności badań dziennikarzy oskarżających kard. Wojtyłę, a więc zupełne pominięcie kontekstu, w którym musiał działać i podejmować decyzje. Podkreślił również, że w prawie funkcjonuje zasada domniemanej niewinności i w związku z tym trzeba udowodnić winę, a nie na początku badań zakładać jej istnienie.

Eksperci przedstawili również szczegółowe zapisy dotyczące postępowania kard. Wojtyły w sprawie ks. Loranza zawarte w aktach IPN. Z przedstawionych faktów jasno wynika, że postąpił on w zgodzie z ówcześnie obowiązującymi normami prawa kanonicznego zawartymi w Kodeksie Prawa Kanonicznego z 1917 r. nakładając na ks. Loranza karę suspensy i odsuwając go od duszpasterstwa oraz katechizacji. Nie dopuścił się zatem żadnego zaniedbania. Po wypowiedziach ekspertów nastąpiła sesja pytań od publiczności. Padły pytania o możliwość ingerencji Rosji w publiczną debatę o postępowaniu św. Jana Pawła II, aby zniszczyć jego autorytet w obliczu wojny w Ukrainie ze względu na pomoc Polski dla walczącej Ukrainy; o strategię obrony Kościoła przez jego liderów; o konsekwencje społeczne przesączenia rzeczywistości medialnej pedofilią w kręgach duchownych; o możliwość pociągnięcia do odpowiedzialności prawnej dziennikarzy, którzy stawiają fałszywe oskarżenia wobec kard. Wojtyły. Na koniec prof. Adam Biela podziękował za tak interesującą debatę i zapytał co każdy z nas może zrobić, aby przeciwdziałać manipulacjom i niszczeniu autorytetu św. Jana Pawła II. Pierwszą wskazówką ekspertów był apel o modlitwę i krytyczne myślenie. Rektor KUL wskazał natomiast na działania, które podejmuje KUL, aby przybliżyć sylwetkę i nauczanie św. Jana Pawła II każdej grupie wiekowej oraz podkreślił, że społeczność uniwersytetu codziennie modli się podczas adoracji Najświętszego Sakramentu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-04-03 08:06

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Długosz do oazowiczów: dziękujemy Bogu za to, że tworzymy wielką rodzinę

– Jeśli tworzymy wspólnotę i przyjaźń z Jezusem, wygrywamy życie – powiedział bp Antoni Długosz. W parafii św. Józefa Rzemieślnika w Częstochowie biskup senior archidiecezji częstochowskiej przewodniczył Mszy św. podczas Powakacyjnego Dnia Wspólnoty Ruchu Światło-Życie Archidiecezji Częstochowskiej.

– Niezmiernie się cieszę, że w tym spotkaniu uczestniczą również rodzice. To oni formują dzieci i są dla nich świadkami wiary. Rodzice powinni sobie uświadomić tę prawdę, że podczas zawierania sakramentu małżeństwa oświadczyli, że chcą nie tylko powołać życie do istnienia, ale także po katolicku wychować swoje dzieci. Jako kapłani Domowego Kościoła winni wziąć na siebie obowiązek formacji religijnej dziecka. Kościół przez katechezę tylko pomaga rodzicom – podkreślił w homilii bp Długosz.
CZYTAJ DALEJ

Kto jest patronem uczniów? To jeden z doktorów Kościoła

2024-09-02 07:46

[ TEMATY ]

patron

edukacja

Wikipedia.org

Grzegorz I znany też jako Grzegorz Wielki

Grzegorz I
znany też jako
Grzegorz Wielki

Uczniowie mogą modlić się o dar nauki przez wstawiennictwo wielu świętych: św. Józefa z Kupertynu, św. Benedykta z Nursji oraz św. Grzegorza I Wielkiego. U progu nowego roku szkolnego przypomnijmy postać tego ostatniego…patrona m.in. uczniów, nauczycieli oraz chórów szkolnych.

Przyszły święty urodził się w 540 r. w Rzymie. Jego rodzice, św. Gordian i św. Sylwia, doznali chwały ołtarzy. Swoją młodość Grzegorz spędził w domu rodzinnym na Clivus Scauri, położonym w pobliżu istniejących już wówczas bazylik - świętych Jana i Pawła, św. Klemensa, Czterech Koronowanych i Lateranu.
CZYTAJ DALEJ

Ks. Wojciech Węgrzyniak: Problemem nie jest Kościół, problemem jest złośliwość pani minister

2024-09-02 08:13

[ TEMATY ]

katecheza

ks. Wojciech Węgrzyniak

Karol Porwich/Niedziela

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Kościół dałby radę, gdyby lekcje religii nie były finansowane przez państwo. Rozumiem tych, którzy się denerwują, że to z ich podatków. Ale czemu z podatków katolików ma być finansowana aborcja, pigułki wczesnoporonne, in vitro, dofinansowanie czasopism i organizacji, które walczą z Kościołem? Nie jest łatwo ustalić budżet w państwie tak, żeby wszyscy byli zadowoleni, ale na pewno nie może być tak, że my mamy być frajerami, którzy będą płacić za innych a nam się nic nie należy - pisze ks. Wojciech Węgrzyniak na swoim blogu.

Kościół by przetrwał bez dwóch godzin religii. Przy parafii była jedna. Tylko trzeba by usiąść i porozmawiać, że np. jest projekt, by uczniowie nie mieli na żadnym poziomie ponad 30h tygodniowo, więc coś trzeba uciąć, albo rezygnujemy z dwóch godzin w niektórych klasach czy nawet w ogóle na poziomie ponadpodstawowym. Tylko że musi być rozmowa i argumenty.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję