Jak zrozumiale mówić o trudnych zagadnieniach? Pytanie to staje się ostatnio coraz bardziej palące. W szkołach mają się pojawić zajęcia z etyki, a brakuje odpowiednich podręczników.
W mediach biją na alarm. Jak zapowiadała w styczniu bieżącego roku minister edukacji Katarzyna Hall, etyka ma być obowiązkowa dla tych uczniów, którzy nie uczęszczają na religię. Uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów nie mają się jednak z czego uczyć. Nikt nie pokusił się o napisanie stosownego podręcznika, bo i po co, skoro i tak nikt by nie kupił. Teraz, kiedy oba przedmioty, czyli religia i etyka, będą w szkole traktowane na równych prawach, pozycja tego drugiego diametralnie się zmienia.
W dużo lepszej sytuacji są uczniowie szkół ponadgimnazjalnych. W ubiegłym roku MEN dopuścił do użytku szkolnego książkę znanego i cenionego etyka - ks. prof. Andrzeja Szostka pt. „Pogadanki z etyki”. Podręcznik przeznaczony jest do nauki etyki głównie w liceach ogólnokształcących, profilowanych oraz w technikach. Jest to pierwszy podręcznik zatwierdzony do tego przedmiotu od 1994 r. Publikacja cenionego w środowiskach akademickich prof. Szostka, związanego z Katedrą Etyki Wydziału Filozoficznego KUL-u, przez wiele lat rektora tego uniwersytetu, ucznia Karola Wojtyły, została wydana po raz pierwszy w 1993 r. przez Bibliotekę „Niedzieli”. Autor książki w sposób prosty i zrozumiały wprowadza czytelnika w problematykę etyczną i filozoficzną, dlatego zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli (oraz rodziców!) może ona stanowić kompendium podstawowych zagadnień etycznych. Dodatkowymi atutami „Pogadanek z etyki” są bez wątpienia liczne odniesienia do życia codziennego i mówienie o trudnych sprawach w sposób prosty. I to zostało zauważone przez MEN.
Pomóż w rozwoju naszego portalu