Reklama

Kajakiem z Krakowa do Bałtyku

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzień 15

Dziś już trzeci poniedziałek naszej podróży. I będzie to raczej dzień przedostatni. Mamy zamiar przepłynąć sześćdziesiąt kilometrów, a jak się uda - to i więcej. Wczoraj czytałem „Pamięć i tożsamość” prawie dwie godziny. Zafascynowały mnie rozdziały mówiące o Europie, Kościele i o poglądach Papieża na świat współczesny. Bardzo mnie zastanawia ów szczególny papieski realizm połączony z optymizmem opartym na tym, że nad wszystkim czuwa Boża Opatrzność oraz że ostatecznie zwycięża dobro. Tak jak to się stało podczas zwycięstwa na krzyżu. Rozdziały te były dla mnie wspaniałym wykładem historyczno-religijnym.
Ruszamy o godzinie dziewiątej. Od rana nosimy na sobie nieprzemakalne kurtki. Zapowiada się na deszcz. Wisła jakby przybiera na sile. Zaskakują nas napotkane domy, które zostały pobudowane w leśnej głuszy, tuż nad Wisłą. Na wysokich skarpach znajdują siedliska rozmaite ptaki. Gdzieś daleko na horyzoncie wyłaniają się kominy Kwidzyna.
Robi się coraz chłodniej. Zakładam rękawice z neoprenu. Obydwaj ubieramy też fartuchy kajakarskie. W tym wypadku nie chodzi jedynie o utrzymanie ciepła. Musimy się zabezpieczyć przed deszczem. Właśnie zaczął padać. Jest intensywny. My jednak płyniemy. Woda oblewa nas zewsząd. I tak trwa to przez niemal trzy godziny. Miejscowość Gniew osiągamy w południe. Miasteczko nie pokazuje nam jednak swojego piękna. Jakby się faktycznie „pogniewało”. Niebo się zaniosło. Jest mglisto, więc widzimy jedynie kontury zabudowań.
Płynąc koło wsi Biała Góra, mijamy zacumowaną na środku rzeki barkę. Zaraz potem jest miejscowość o nazwie Piekło. Wiemy, że to właśnie tu znajdują się słynne głazy, o które w przeszłości rozbijały się barki. Czekamy z małym dreszczykiem na to, co nas spotka. Tymczasem Piekło okazuje się być piekłem tylko z nazwy. Głazy, choć faktycznie są, nie stanowią dla nas problemu. Przy tym stanie wody w rzece były dobrze widoczne. Dlatego wystarcza je ominąć w stosownej odległości.
Wisła jakby się zwęża. W Tczewie przepływamy pod mostami kolejowym i drogowym. Ten kolejowy ma wyraźnie widoczne strażnice. To tu rozegrała się mało znana historia. Dzielni, aczkolwiek z punktu widzenia militarnego niezbyt dobrze przygotowani kolejarze, bronili mostu przed inwazją oddziałów SS. Było to na początku wojny, zanim jeszcze Schleswig-Holstein zaatakował Westerplatte. Jest to ostatni most kolejowy na Wiśle przed Bałtykiem, był więc dla Hitlera bardzo ważny. Zresztą nadal pełni istotną rolę w utrzymaniu komunikacji między zachodem a wschodem Polski. Mniej więcej trzy kilometry za Tczewem mamy okazję popatrzeć na pozostałe po lewej stronie Wisły bunkry.

Dzień 16

I oto dzień ostatni. Budzi nas ostre, aczkolwiek blade słońce. Wszystko jest spowite mgłą. Temperatura powietrza niższa niż temperatura wody. Wisła wygląda jak parująca zupa mleczna. Dość ciekawy widok.
Przy śniadaniu wyczuwa się atmosferę ulgi, jakiegoś wręcz spełnienia. Kończę również lekturę „Pamięci i tożsamości”. Jestem pod jej wrażeniem. Do wielu faktów trzeba będzie jeszcze powrócić.
Spływ rozpoczynamy o dziewiątej trzydzieści. Wiemy, że pozostało nam niewiele kilometrów do Bałtyku, ale wiemy również, że nie możemy się spóźnić. U celu czeka na nas kilka bliskich osób. Wśród nich jest Zibi, który przetransportuje nas na południe Polski.
Znów jest słońce. Wisła, niestety, jakby nieco brudniejsza. Po dwóch godzinach otwiera się przed nami fantastyczny widok na morze. Czujemy także powiew świeżego, morskiego powietrza. Podpływając bliżej Bałtyku, fotografujemy kursujący na wysokości Mikoszewa prom „Wisła”.
W końcu są nasi najbliżsi. Machają z radością. Entuzjazm rozpiera nam wszystkim serca. Jeszcze kilka pociągnięć wiosłem. Hurra! Sukces! Udało się!
Po godzinnej przerwie, która upływa nam na dzieleniu się wrażeniami, postanawiamy przepłynąć ostatnie trzy, cztery kilometry i wpłynąć do samego Bałtyku. Tuż przed morzem, po prawej stronie, zaznacza się wyraźnie na tle lasu nieczynna stara strażnica Wojsk Ochrony Pogranicza. Natomiast w poprzek Wisły rozciągnięte są małe, białe boje. Przekraczamy je bez najmniejszej trudności. Płyniemy lewą stroną. Zauważamy, już niemal na wysokości plaży, fragmenty po zburzonych bunkrach. W morze wpływa się mniej więcej przez około pół kilometra. Wisła bowiem została niejako „obrysowana” ułożonymi równolegle kamiennymi falochronami.
Kołysanie jest już inne. Takie prawdziwie morskie. Na szczęście nie jest ono aż tak trudne, aby nie dało się zrobić szybkiego zwrotu i wpłynąć na piaszczystą plażę. Na zegarkach mamy trzynastą dwadzieścia jeden. Wbijamy wiosła w piach i z triumfem stwierdzamy: Dopłynęliśmy!!!
- Kończę wakacyjną lekturę w drodze powrotnej do Krakowa. Czytam na temat Europy, a zwłaszcza miejsca Polski w Europie. Cieszę się, że Papież tak głęboko patrzy na sprawy świata, religii, roli Kościoła czy polityki państw. Przejeżdżając przez środkową Polskę, uświadamiam sobie, iż zgadzam się z tym, co Ojciec Święty mówi o naszej Ojczyźnie. Otóż, że nie tylko geograficzne, ale również w pewnym sensie historyczno-kulturowe centrum Europy przebiega właśnie przez Polskę.
Teraz wreszcie rozumiem, dlaczego książka nosi tytuł „Pamięć i tożsamość”. W jaki sposób pamięć buduje naszą tożsamość? W jaki sposób pamięć o tym, co Chrystus uczynił, pozostawił, buduje tożsamość chrześcijańską? I dlaczego najistotniejsza jest pamięć o Eucharystii? Bo tożsamość chrześcijanina to tożsamość eucharystyczna.
Z satysfakcją zamykam lekturę, która towarzyszyła mi podczas całej podróży kajakowej. Zastanawiam się, jakie będą reakcje osób, którym powiem, że urządziliśmy kajakowy spływ Wisłą. Prawdopodobnie będzie to zdziwienie, niedowierzanie i pytania, dlaczego akurat Wisłą? Wynika to z faktu, że, ogólnie rzecz ujmując, Polacy nie znają swojej najważniejszej rzeki. My z południa Polski mamy wyobrażenie jedynie o jej górnym biegu. A tam wygląd Wisły, jej zanieczyszczenie zniechęca do jakiegokolwiek wypoczynku. Może kiedyś to się zmieni. A tymczasem Wisła w zasadniczej części pozostaje rzeką ciągle dziką, nieuregulowaną. I dzięki temu naturalną w swojej całej przyrodzie; faunie i florze.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Ambroży obrońca Bożego Prawa

Niedziela łowicka 49/2002

[ TEMATY ]

święty

św. Ambroży

pl.wikiepdia.org

7 grudnia Kościół katolicki obchodzi wspomnienie liturgiczne św. Ambrożego, biskupa i doktora Kościoła, jedną z największych postaci Kościoła Zachodniego w IV w. Dane o wcześniejszym jego życiu są skąpe, natomiast biografia od chwili wybrania go na biskupa jest bardzo bogata.

Ambroży urodził się około roku 340 w Trewirze (dzisiejsze Niemcy), jako syn prefekta Galii. Otrzymawszy staranne wykształcenie w Rzymie, rozpoczął karierę państwową na terenie dzisiejszej Jugosławii. Około roku 370 został mianowany zarządcą - prefektem północnej Italii, mieszkając w Mediolanie. W roku 374 w Mediolanie zmarł tamtejszy biskup. Zapowiadał się burzliwy wybór nowego biskupa, gdyż dwie partie: jedna prawowierna, druga sympatyzująca z arianizmem, wysuwały swoich kandydatów, ale ponieważ głosy były równomierne, wybory się przeciągały. Ambroży, podejrzewając, że może dojść do zamieszek, nie chcąc do nich dopuścić, z urzędu udał się do katedry. Kiedy tam się znalazł, z tłumu jakieś dziecko zwołało: "Ambroży biskupem". Zebrani uznali to za znak opatrznościowy i mimo tego, że Ambroży - choć należał do rodziny chrześcijańskiej - nie był nawet ochrzczony i opierał się, wymogli na nim zgodę. Dla wybierających nie stanowiło to żadnej przeszkody. Wiedzieli, że jest człowiekiem sprawiedliwym i bardzo odpowiedzialnym, a to wystarczyło, by mógł być dobrym biskupem. Przyszłość potwierdziła, że mieli rację. W ciągu ośmiu dni Ambroży przygotował się, przyjął chrzest i pozostałe sakramenty, a 7 grudnia 374 r. został konsekrowany na biskupa Mediolanu. Nowy biskup wiedział, jak małe kompetencje posiada w zakresie znajomości Pisma Świętego i prawd objawionych, dlatego swoje duszpasterzowanie rozpoczął od gruntownego studiowania Biblii i literatury chrześcijańskiej. Miało to służyć jego przepowiadaniu. Wnet zasłynął jako kaznodzieja; podziwiał go św. Augustyn. Św. Ambroży żył i działał w okresie, kiedy dopiero zaczynały się kształtować stosunki Kościoła z państwem (władzą cesarską). Jego postawa i poczynania w tej dziedzinie miały znaczący wpływ na przyszłość tych stosunków. Inicjatywy biskupa Mediolanu były też próbą określenia miejsca Kościoła w społeczeństwie. Z tego też punktu widzenia należy oceniać słynne "potyczki" Ambrożego z władzą cesarską. Najgłośniejszym był konflikt Ambrożego z cesarzem Teodozjuszem. Powodem była rzeź dokonana z rozkazu cesarza w Tessalonikach. Podczas lokalnych zamieszek zginął tam jeden z oficerów rzymskich. W odwecie cesarz zarządził masakrę ludności; mieszkańców zgromadzonych w cyrku zaatakowali żołnierze. Zginęło prawie 700 osób. Wówczas biskup Ambroży nałożył na cesarza obowiązek odbycia pokuty. O dziwo, Teodozjusz uznał swój grzech i zgodził się na określoną przez biskupa pokutę, co było wyrazem wielkiego autorytetu biskupa Ambrożego. Za jego sprawą świat zrozumiał, że władca w Kościele jest tylko wiernym - niczym więcej - i obowiązują go te same zasady Bożego Prawa, które normują życie wszystkich. Sprecyzowane przez św. Ambrożego ustawienie władcy wobec Bożego Prawa, na straży którego stoi biskup, stało się normą w Kościele katolickim i obowiązuje do dziś. Potknął się o tę normę w XVI w. Henryk VIII, który po popełnieniu grzechu, nie chcąc pokutować, wolał oderwać cały Kościół angielski od biskupa Rzymu. Ten zaś, stając na straży Bożego Prawa, nie mógł przyjąć innego rozwiązania. Wspomnienie postaci św. Ambrożego przypomina bardzo trudne zagadnienie relacji Kościoła do państwa, zwłaszcza wtedy, gdy władzę w państwie sprawuje katolik. Ten bowiem jako wierzący musi się nieustannie liczyć z Bożym Prawem. Nie chodzi tu tylko o decyzje, ale i o zachowanie Bożego Prawa w życiu osobistym, które dla podwładnych jest niepisaną normą postępowania. Stąd do historii św. Ambroży przeszedł nie tyle jako teolog, ile jako odważny biskup, wzywający władców (dzisiaj sprawujących władzę na różnym szczeblu życia demokratycznego) do zachowania Prawa Bożego. Św. Ambroży zmarł w Wielką Sobotę 4 kwietnia 397 r. Został pochowany w Mediolanie. Do dziś pozostaje postacią wręcz symboliczną dla tego miasta. Zdumiewała jego aktywność, co podkreślił biograf, notując z podziwem, że po śmierci Ambrożego, jego obowiązki katechetyczne musiały być podzielone między pięciu kapłanów.
CZYTAJ DALEJ

Papież: „paplanie” jest przeciwieństwem głoszenia Ewangelii

2024-12-06 13:38

[ TEMATY ]

Watykan

papież Franciszek

PAP/EPA/MAURIZIO BRAMBATTI

Na potrzebę prawdziwego głoszenia Ewangelii, a nie „paplania”, które jest jego przeciwieństwem, wskazał Ojciec Święty podczas spotkania z Siostrami Karmelitankami Posłanniczkami Ducha Świętego.

Papież Franciszek, nawiązując do przeżywanego przez zakon jubileuszu 40. rocznicy założenia oraz do trwającej Kapituły Generalnej, wskazał na potrzebę codziennego zaangażowania w służbę ewangelizacji oraz przekazywanie Słowa Bożego. „Głoszenie Ewangelii całemu światu jest misją wszystkich chrześcijan” - podkreślił Ojciec Święty. Jednocześnie przestrzegł przed zbędną „paplaniną”, która jest przeciwieństwem głoszenia Dobrej Nowiny. Dodał, że „paplanina” jest zawsze „potępieniem drugiego”. Zachęcił także, aby pomóc tym, którzy popadają w „gadulstwo”, by jak najszybciej się z niego „wydostali”.
CZYTAJ DALEJ

Naśladujmy św. Mikołaja w czynieniu dobra

2024-12-07 09:00

Tomasz Lewandowski

Podczas Eucharystii arcybiskup poświęcił też odrestaurowane zabytkowe wyposażenie wnętrza kościoła, m.in. chrzcielnicę, ambonę, emporę muzyczną i konfesjonały.

Podczas Eucharystii arcybiskup poświęcił też odrestaurowane zabytkowe wyposażenie wnętrza kościoła, m.in. chrzcielnicę, ambonę, emporę muzyczną i konfesjonały.

Parafia św. Mikołaja w Miłoszycach przeżywała wielkie święto.

Uroczystości odpustowe, którym przewodniczył abp Józef Kupny, rozpoczęły się od poświęcenia odnowionej groty upamiętniającej pomordowanych więźniów obozu koncentracyjnego w Miłoszycach (największa z filii obozu koncentracyjnego Gross-Rosen). Grota Matki Bożej wzniesiona została z gruzów obozowych w 1958 roku, a przy jej budowie pomagało wtedy duże grono ministrantów. Z placu koło plebanii wierni wraz z arcybiskupem, kapłanami i orkiestrą przeszli do kościoła św. Mikołaja na wspólną Eucharystię.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję