Reklama

Kultura

Muzycznie o drodze męczeństwa

Przyzwyczailiśmy się już, że o wielkich, godnych upamiętnienia postaciach pisze się artykuły, publikuje na ich temat broszury, książki; ich życiu i działalności poświęca się często całe monografie. Powstają filmy biograficzne, artyści umieszczają ich wizerunki na obrazach i grafikach. Zapominamy przy tym, że artystyczną formą opowieści o człowieku może być także... muzyka.

[ TEMATY ]

muzyka

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jednym z dzieł muzycznych, które traktuje o życiu pięknej, choć nieco zapomnianej postaci, jest powstały niedawno utwór „6665. Martyris via” na klawesyn autorstwa Marka Kunickiego. Kompozycja ta została zainspirowana świadectwem wiary, życia i śmierci męczennika II wojny światowej, sługi Bożego kl. Alfonsa Mańki, oblata.

Wierny do końca

„6665. Martyris via” składa się z pięciu części. Co ciekawe, kolejność wykonywania poszczególnych partii i ich liczba są zależne bezpośrednio od wykonawcy. Jak wskazuje autor utworu, poszczególne części – obrazy nie stanowią programowego odzwierciedlenia pozamuzycznych treści; są rodzajem muzycznych impresji, inspirowanych osobą męczennika z czasów II wojny światowej. Przez współudział wykonawcy w kreowaniu ostatecznej formy utworu kompozytor w symboliczny sposób nawiązał do mnogości interpretacji semantycznej warstwy kompozycji – świadectwa wiary kleryka Alfonsa Mańki OMI i jego męczeńskiej śmierci. Utwór stanowi próbę refleksji kompozytora, mieszkańca Lisowic k. Lublińca – rodzinnej wsi kleryka nowicjusza Mańki – nad postawą męczennika, który do chwili śmierci pozostał wierny Bogu i swojemu powołaniu. Prawykonanie kompozycji miało miejsce w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina 4 września 2022 r. w ramach Festiwalu Musica Legata, a prawykonawczynią była ceniona klawesynistka – dr hab. Ewa Rzetecka-Niewiadomska.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Alfons Mańka urodził się w październiku 1917 r. Jako 20-latek wstąpił do Zgromadzenia Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej i rozpoczął nowicjat w Markowicach. W maju 1940 r. został aresztowany przez gestapo i przewieziony do obozu przejściowego w Szczeglinie k. Mogilna, gdzie został brutalnie pobity. Stamtąd trafił do obozu koncentracyjnego w Dachau, a następnie, w sierpniu tego samego roku, do Mauthausen-Gusen, gdzie otrzymał numer obozowy 6665. W obozowej rzeczywistości doświadczył największych okrucieństw: głodu, sadystycznego znęcania się ze strony niemieckich oprawców, pracy ponad ludzkie siły. Zmarł 22 stycznia 1941 r. Jeden z oblackich nowicjuszy, Stanisław Kowalkowski, tak go wspominał: „Kl. Alfons Mańka, umarł jak żył święcie. Wycieńczony głodem, wśród bicia i strasznych męczarni, nie wypowiadając słowa skargi. Na ustach jego była nieprzerwana modlitwa. Zawsze był skupiony. Widzieliśmy go po śmierci. Był to szkielet z anielską pogodą na twarzy”. 27 listopada 2021 roku rozpoczął się proces beatyfikacyjny sługi Bożego Alfonsa Mańki. To pierwszy taki proces w diecezji gliwickiej. (Więcej na temat postaci Alfonsa Mańki można przeczytać na: manka.oblaci.pl).

O autorze

Autor „6665. Martyris via”, Marek Kunicki, jest kompozytorem, teoretykiem, wydawcą i pedagogiem. Ukończył Akademię Muzyczną w Łodzi, gdzie studiował teorię muzyki oraz odbył studia w zakresie kompozycji pod kierunkiem Sławomira Kaczorowskiego i w studiu muzyki elektronicznej u Krzysztofa Knittla. Warsztat kompozytorski doskonalił na podyplomowych studiach muzyki filmowej, komputerowej i twórczości audiowizualnej (w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi) pod kierunkiem Macieja Zielińskiego, Krzesimira Dębskiego, Zygmunta Koniecznego i Krzysztofa Knittla. Posługuje jako organista w parafii św. Stanisława Kostki w Lublińcu, prowadzonej przez Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej, oraz w parafii św. Jana Nepomucena w Lisowicach.

Obok twórczości kompozytorskiej Marek Kunicki oddaje się także prowadzeniu wydawnictwa Ars Musica, którego jest założycielem i prezesem.

Wydawnictwo

Wydawnictwo Ars Musica, założone w 2013 r., jest jednym z najważniejszych spośród wydawnictw, w których publikowane są współczesne kompozycje muzyki świeckiej i sakralnej.

Pod szyldem Ars Musica ukazały się zarówno zbiory, jak i samodzielne utwory wielu kompozytorów, m.in. prof. Marcina Tadeusza Łukaszewskiego, znanego czytelnikom „Niedzieli” muzyka związanego z Częstochową. Cztery zeszyty kompozycji wydał tutaj także ks. Marek Cisowski, dyrygent chóru seminaryjnego częstochowskiego seminarium i nauczyciel muzyki w MWSD i NSD w Częstochowie. W wydawnictwie można znaleźć ponadto utwory współczesnych polskich kompozytorów, m.in.: Marka Raczyńskiego (muzyka chóralna), Aleksandra Jana Szopy (muzyka organowa), prof. Sławomira Kaczorowskiego, prof. Bogdana Dowlasza, prof. Jerzego Mądrawskiego czy Krzysztofa Herdzina.

2023-01-31 13:30

Ocena: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Częstochowa: muzyka Mozarta zabrzmiała na Festiwalu „Gaude Mater”

[ TEMATY ]

festiwal

muzyka

Gaude Mater

Bożena Sztajner

Muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta zabrzmiała 4 maja wieczorem w bazylice jasnogórskiej w ramach 26. Międzynarodwego festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, który trwa w Częstochowie, pod patronatem honorowym prezydenta RP Andrzeja Dudy.

Gwiazdą koncertu była Simone Kermes niemiecka śpiewaczka operowa (sopran dramatyczno-koloraturowy), urodzona w 1970 roku w Lipsku. Kształciła się w Hochschule für Musik und Theater w rodzinnym Lipsku pod kierunkiem Helgi Forner oraz podczas kursów mistrzowskich Dietricha Fischer-Dieskau’a. W partiach operowych pojawiała się m.in. w Brooklyn Academy of Music w Nowym Jorku, Théatre des Champs-Élysées w Paryżu, Staatsoper w Stuttgarcie i Teatro Nacional w Lizbonie. Koncertowała w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Opera City Hall w Tokio, londyńskim Barbican, a także podczas Berkely Festiwal i Dresdner Musikfestspiele. Występowała z wieloma orkiestrami i zespołami, m.in. Gewandhausorchester w Lipsku, Orkiestrą Symfoniczną w Pradze, Academy of Ancient Music. Współpracowała z dyrygentami - Riccardo Chailly, Rafaelem Frühbeckiem de Burgos, Lotharem Zagroskiem, Andrea Marconem. Simone Kermes dokonała wielu nagrań – ich cechą znamienną jest rozległy repertuar, sięgający od Vivaldiego do Humperdincka. Niektóre z nich, jak Griselda Vivaldiego, Stworzenie Świata Haydna czy album z wirtuozowskimi motetami Vivaldiego (2007 rok) przyniosły jej nagrodę Diapason d’Or oraz inne nagrody płytowe. Dwukrotnie, w 2011 oraz w 20014, otrzymała nagrodę Echo Klassik.
CZYTAJ DALEJ

Prezydent USA Donald Trump: rozmawiałem z Władimirem Putinem

2025-02-12 18:09

[ TEMATY ]

Donald Trump

Władimir Putin

PAP/EPA/AARON SCHWARTZ / POOL

Prezydent USA Donald Trump poinformował w środę, że rozmawiał z przywódcą Rosji Władimirem Putinem. Rozmowa dotyczyła m.in. wojny na Ukrainie, sytuacji na Bliskim Wschodzie i rozwoju sztucznej inteligencji.

Według Trumpa obaj przywódcy zgodzili się, że chcą powstrzymać śmierć żołnierzy rosyjskich i ukraińskich w wojnie na Ukrainie. Uzgodnili też natychmiastowe rozpoczęcie negocjacji pokojowych, które będą prowadzone przez odpowiednie zespoły.
CZYTAJ DALEJ

Temperatura ciała człowieka to mniej niż 36,6 - stara norma jest nieaktualna

2025-02-12 17:55

[ TEMATY ]

temperatura

Adobe Stock

Temperatura ludzkiego ciała na przestrzeni wieków obniżyła się i jej prawidłową wartością nie jest już 36,6 st. C, ale 36,4 st. C, a w niektórych populacjach nawet mniej. Lekarze i antropolodzy z Kalifornii zasugerowali, jakie są możliwe przyczyny tej zmiany.

Za prawidłową temperaturę ciała ludzkiego od lat 50. XIX wieku uważano 37 st. C (z czasem skorygowano ją do 36,6 st. C). Wartość tę na podstawie badań 25 tys. pacjentów ustalił niemiecki lekarz Carl Wunderlich. Jednak dwie niezależne analizy - naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Santa Barbara oraz Uniwersytetu Stanforda - sugerują, że w wyniku działania wielu różnych czynników na przestrzeni ostatnich dwóch stuleci temperatura ciała obniżyła się do 36,4 st. C, a w niektórych przypadkach nawet bardziej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję