Trwające prace odbywają się przy zachowaniu ruchu na przecinającej al. Wojska Polskiego osi al. Pokoju i ul. Jagiellońskiej. Najtrudniejsza część robót będzie wymagała zamknięcia ruchu kołowego i wyłączenia kursów tramwajów (linii 1 i 2 na południu miasta). Utrudnienia potrwają przez jeden z weekendów na przełomie miesiąca - zapowiedział rzecznik częstochowskiego MZD Maciej Hasik.
Modernizacja al. Wojska Polskiego - miejskiego odcinka drogi krajowej nr 91, potocznie zwanej gierkówką, która przed oddaniem do użytku autostrady A1 była głównym szlakiem tranzytowym w mieście - ma potrwać do końca listopada 2023 r. Jest to największa drogowa inwestycja we współczesnej historii Częstochowy.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
W kwietniu ub. roku częstochowski MZD odstąpił od umowy z pierwotnym wykonawcą, konsorcjum firm Drog-Bud, Firesta-Fiszer i Nowak Mosty oceniając, że stopień zaawansowania prac był niedostateczny, a ich postęp - niewystarczający. Miejska spółka zapewniała wówczas, że jest gotowa kontynuować inwestycję z nowym, wyłonionym w przetargu wykonawcą, aby zakończyć prace w drugiej połowie 2023 r.
Pierwotna umowa opiewała na 178,8 mln zł. W nowym przetargu na dokończenie robót wpłynęły trzy oferty. 13 września ub. roku MZD podpisał umowę z najtańszym z oferentów, konsorcjum spółek z Grupy NDI - za 359 mln zł brutto.
Reklama
W listopadzie ub. roku zamknięto znaczny odcinek al. Wojska Polskiego (wcześniej dostępnej przy zwężeniach w obie strony), co stało się konieczne, by prowadzić roboty budowlane w szerszym, niż wcześniej zakresie. W czwartek rzecznik MZD poinformował o rozpoczęciu montażu konstrukcji stalowej nowego obiektu mostowego w miejscu starej estakady na Rakowie.
"W nocy z wtorku na środę i ze środy na czwartek dwoma transportami specjalistycznymi na plac budowy dotarło łącznie sześć składów ciężarowych z elementami konstrukcyjnymi. To 10 belek (...), które zostały wcześniej przygotowane w zakładzie prefabrykacji w Kielcach, skąd dotarły do naszego miasta. Wykonawca prac przystąpił do natychmiastowego montażu" – wskazał Hasik.
Dwujezdniowy obiekt będzie składał się z ośmiu przęseł - po cztery przęsła na jezdnię i po pięć belek na każde przęsło. Oznacza to, że całość konstrukcji przęseł utworzy 40 belek. "Prace scalające obecnych elementów i tych, które zostaną jeszcze przetransportowane potrwają do połowy lutego. Trwające prace odbywają się pod funkcjonującym ruchem na osi al. Pokoju - ul. Jagiellońska" – zaznaczył rzecznik MZD.
"Najtrudniejszy zakres robót będzie musiał odbyć się przy zamknięciu ruchu kołowego i wyłączeniu kursów tramwajowych (linii 1 i 2 na południu miasta). Utrudnienia potrwają przez jeden z weekendów na przełomie miesiąca, o czym poinformujemy z wyprzedzeniem. Waga pełnej konstrukcji stalowej wiaduktu w miejscu starej estakady to ok. 420 ton" – zasygnalizował Hasik.
Reklama
Uściślił, że po osadzeniu belek tworzących przęsła będą prowadzone dalsze prace przy budowie tego obiektu inżynieryjnego. Równolegle powstają m.in. dwa inne dwupoziomowe skrzyżowania na skrzyżowaniach al. Wojska Polskiego z ulicami Krakowską i Rejtana oraz u zbiegu z ul. Legionów
Przygotowana przez samorząd przebudowa "starej jedynki" w obrębie Częstochowy ma m.in. służyć komunikacji z północnym węzłem autostrady A1 i pozwolić na bezkolizyjny przejazd przez prawie całe miasto w relacji północ-południe. Przewidziano m.in. budowę dwóch nowych dwupoziomowych skrzyżowań, nowej estakady w dzielnicy Raków czy kładek dla ruchu pieszo-rowerowego ponad trasą.
Do czasu otwarcia w grudniu ub. roku autostradowej obwodnicy Częstochowy w ciągu autostrady A1, przecinającym miasto odcinkiem "starej jedynki" odbywał się główny ruch tranzytowy. Nadal, mimo otwarcia A1, przy kolizyjnych skrzyżowaniach al. Wojska Polskiego tworzyły się korki.(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ mick/