Reklama

Jak czytać Pismo Święte?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Proszę księdza, chciałabym się dowiedzieć, dlaczego w Księdze Rodzaju mamy wiele powtórzeń (np. dwa opisy stworzenia). Nie mogę tego zrozumieć. Proszę o szybką odpowiedź”.
Czytając teksty biblijne, natrafiamy nader często na opowiadania, które się powtarzają, relacjonując w inny sposób to samo wydarzenie. Dotyczy to nie tylko Księgi Rodzaju, lecz właśnie w niej zdublowane fragmenty najbardziej rzucają się w oczy. Klasycznym przykładem są dwa opisy stworzenia (Rdz 1, 1 - 2, 4a oraz Rdz 2, 4b-25).
Warto wiedzieć, że ostateczna redakcja pierwszej księgi Pisma Świętego została zakończona dopiero po powrocie Izraelitów z niewoli babilońskiej (538 r. przed Chr.). Można powiedzieć, że wcześniej oba te teksty związane z początkami stworzenia funkcjonowały oddzielnie. Miały one za cel odpowiedzieć na kluczowe egzystencjalne pytania, które nurtowały i nurtują ludzkość (np.: Jak powstał świat? Skąd się wziął człowiek? Skąd pochodzi dobro i zło?). Udzielane zaś odpowiedzi były dostosowane do czasów, w których powstawały. Autorzy z Bożej inspiracji postrzegali otaczającą ich rzeczywistość na miarę ówczesnych żydowskich wyobrażeń o świecie i Bogu.
Paradoksalnie pierwszy z opisów stworzenia jest bliższy naszym czasom niż drugi, którego zasadnicze zręby powstały być może już na przełomie X i IX stulecia przed Chr. Jest on pełen antropomorfizmów przypisywanych Stwórcy. Jego język jest prosty i obrazowy. Wyszedł on spod ręki pisarza zwanego konwencjonalnie przez biblistów Jahwistą, gdyż stosuje on w hebrajskim oryginale cztery spółgłoski na nazwanie Boga, a mianowicie JHWH. Opis powstał prawdopodobnie w kręgach królów Dawida i Salomona.
Pierwsza zaś relacja o kreacji jest o wiele wcześniejsza, bo pochodzi z przełomu VI i V wieku przed Chr. Jest już bardziej dojrzała pod względem nauki o Bogu, która wypływa z tego tekstu. Wyszła ona spod ręki autora zwanego umownie przez egzegetów Kapłanem, gdyż m.in. pochodził on z kręgów ludzi tworzących również Księgę Kapłańską. Sam tekst mógł już zostać wstępnie zredagowany podczas wygnania babilońskiego.
Dlaczego do naszych czasów przetrwały dwa opisy stworzenia? Jest tak, ponieważ ostateczni redaktorzy Księgi Rodzaju z wielkim szacunkiem odnosili się do tekstów świętych. Na pewno mieli świadomość różnic występujących w treści obu opisów. Niemniej zdecydowali się na umieszczenie ich obok siebie. Dzięki temu teologiczny obraz stworzenia świata (jak i tego, co się na nim znajduje) jest bardziej komplementarny.

Kontakt: biblia@niedziela.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wniebowzięcie Matki Bożej - 15 sierpnia: święcenie ziół – zwyczaj stary i ciągle żywy

[ TEMATY ]

Wniebowzięcie NMP

Karol Porwich/Niedziela

Przypadająca 15 sierpnia uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny wiąże się nierozłącznie ze święceniem ziół, toteż w pobożności ludowej nosi ona nazwę święta Matki Boskiej Zielnej lub Korzennej. W kościołach święci się wówczas zioła, kwiaty i snopy dożynkowe. W sanktuariach maryjnych gromadzą się wielkie rzesze pielgrzymów.

Zwyczaj obchodzenia tego święta sięga V wieku i jest rozpowszechniony w całym chrześcijaństwie. Jednocześnie należy zaznaczyć, że Nowy Testament nigdzie nie wspomina o ostatnich dniach życia, śmierci i o Wniebowzięciu Matki Bożej. Nie ma Jej grobu ani Jej relikwii.

CZYTAJ DALEJ

Historia i znaczenie dogmatu o wniebowzięciu NMP

[ TEMATY ]

Wniebowzięcie NMP

ARKADIUSZ BEDNARCZYK

Zaledwie pięć lat po zakończeniu II wojny światowej, 1 listopada 1950 roku, kiedy świat doświadczył totalnego zła, kiedy szał śmierci i okrucieństwa siał zwątpienie w człowieka i krzyczał o nieobecności Boga, papież Pius XII ogłasza ex cathedra dogmat Maryjny. W nieomylną definicję dogmatyczną ubiera prawdę wyznawaną i czczoną w liturgii od starożytności. Co to znaczy, że Maryja jest wniebowzięta? Jakie są podstawy tej doktryny?

W Kościele nikt jej nie podważał, była obecna w różańcowych tajemnicach, w rozwijającym się prężnie kulcie Niepokalanego Serca Maryi. Ta doktryna nie stanowiła nawet problemu w dialogu z prawosławnymi. Co dogmat o Wniebowzięciu Najświętszej Maryi Panny miał dać człowiekowi dotkniętemu traumami XX wieku? Co znaczy dla nas dziś?

CZYTAJ DALEJ

23 osoby ranne w wyniku zderzenia osobówki z autobusem

2024-08-15 21:11

Adobe Stock

23 osoby trafiły do szpitali w wyniku wypadku, do którego doszło pod wieczór w Karpaczu. Z niewyjaśnionych do tej pory przyczyn osobówka zjechała na przeciwległy pas i zderzyła się czołowo z autobusem. Po jedną z pasażerek samochodu osobowego musiał przylecieć helikopter.

Do zdarzenia doszło o godz. 18:10 w Karpaczu, przy wylotowej ul. Wielkopolskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję