Na co zwracają uwagę religijni wyborcy w najbardziej znaczącej elekcji świata? Instytuty badań opinii publicznej co rusz przedstawiają nowe badania. Według najnowszego raportu, opracowanego przez naukowców z Uniwersytetu w Akron, w tegorocznej kampanii prezydenckiej w USA religijni wyborcy największą wagę przywiązują do pomysłów kandydatów na uzdrowienie amerykańskiej gospodarki. Nie dziwi to duchownych, którzy mając na co dzień do czynienia ze swoimi parafianami, widzą, jak przeciętnych Amerykanów dotyka kryzys ekonomiczny. - Wielu z nich straciło pracę, a nawet domy - podkreślają. Sporo żyje w niepewności, nie mając polisy ubezpieczeniowej.
Raport socjologów z Akron omówił serwis „Dispatch Politics”.
Priorytety obecnej kampanii znacznie różnią się od tej sprzed 4 lat. W 2004 r. religijnych wyborców najbardziej interesowała polityka międzynarodowa i sprawy społeczne. Wokół tych dwóch tematów toczyła się kampania wyborcza. Dyskutowano przede wszystkim o wojnie w Iraku oraz o małżeństwach homoseksualnych.
Teraz numerem jeden stała się ekonomia, która jest priorytetem dla ponad połowy badanych. Znacznie zmalała waga kwestii społecznych i obyczajowych oraz polityki międzynarodowej.
Jeśli chodzi o tradycyjnych katolików, 4 lata temu tylko 17 proc. uważało ekonomię za najważniejszy punkt debaty politycznej. W tegorocznej kampanii sprawy gospodarcze są najważniejsze dla 57 proc. respondentów z tej grupy religijnej.
(pr)
Pomóż w rozwoju naszego portalu